Pagina 1 van 5

Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 16:27
door rondjerijder
Onze karretjes hebben van nature allen wat positieve camber wat de wegligging en slijtage van de banden niet echt ten goede komt.
Om dit wat op te lossen heb ik eens gekeken wat een "Sturzkorrektur" kost en welke te verkrijgen zijn.
Trabantwelt.de heeft twee verschillende, één van 18mm en één van 38mm.
Heeft iemand één van deze, of beide, al eens geprobeerd en hoe ziet het er dan uit ?
Het gaat me minder om de "looks" en meer om het praktische voordeel.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 17:03
door ruton
Had je niet al eens geprobeerd een Limo-bladveer onder een Kombi te schroeven?
En anders: kijk eens of dat rubber, waar de uiteinden van de bladveer op rusten, dunner kan.
Al zet je zo eigenlijk niet de onderkant van de wielen naar buiten, maar maak je de auto achteren wat lager.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 17:12
door rondjerijder
Ik wilde eigenlijk niet verlagen of verhogen, alleen de camber iets meer negatief.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 17:43
door ruton
Dat begrijp ik. Zeker bij de Kombi zie je al snel een stuk dak in je binnenspiegel, dat hoeft echt niet meer te worden.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 19:11
door Trabantenaar
een 1.1 heeft geen bladveren en hetzelfde "probleem" met betrekking tot positief camber.
Sturzkorrektur zorgt trouwens ook lichtelijk voor een verlaging aan de achterzijde. Al is dit minimaal.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 19:38
door rondjerijder
Zojuist van Theo Gros vernomen dat een correctie ook met "Lagerschale für Dreieckslenker" mogelijk is, iemand ervaring hiermee ?

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 20:00
door ruton
rondjerijder schreef:"Lagerschale für Dreieckslenker"
Afbeelding
Die Lagerschale is nummer 6.
In essentie zou je er een extra tussen de bodemplaat en rubber 5 kunnen lassen, weet niet of gros dat bedoelt?
En dat is eigenlijk ook wat die Stürzkorrektursetjes doen.

Edit: En vergeet niet dat het schroefdraad daar afwijkend is!

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 20:36
door rondjerijder
Ik denk dat Theo dit ook zo bedoelt, heb er vier besteld en kan dus wat testen met 1 of 2 er tussen.
Moet alleen nog langere bouten vinden met treksterkte 10.9. ;)

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 21:24
door oldschool
rondjerijder schreef:Onze karretjes hebben van nature allen wat positieve camber wat de wegligging en slijtage van de banden niet echt ten goede komt.
Om dit wat op te lossen heb ik eens gekeken wat een "Sturzkorrektur" kost en welke te verkrijgen zijn.
Trabantwelt.de heeft twee verschillende, één van 18mm en één van 38mm.
Heeft iemand één van deze, of beide, al eens geprobeerd en hoe ziet het er dan uit ?
Het gaat me minder om de "looks" en meer om het praktische voordeel.
Ik heb die van 38 millimeter, alleen heb ik ze niet gekocht maar zelf gedraaid, ben er heel erg tevreden mee.

Re: Sturzkorrektur

Geplaatst: 29 jan 2017, 22:55
door rondjerijder
Ik heb die van 38 millimeter, alleen heb ik ze niet gekocht maar zelf gedraaid, ben er heel erg tevreden mee.
Hieraan heb ik ook al gedacht maar wil eerst eens de schotels bekijken/testen.
Hoe heb je de langere bouten gevonden ?
Deze moeten een trekkracht hebben van 10.9 en ook nog eens bijzonder draad. :?
Heb je een foto met daarop de veranderde stand van de wielen ?