Remmerij

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Evan_s

Remmerij

Bericht door Evan_s » 19 mar 2011, 20:36

Ik heb de laatste tijd enorm last van piepende remmen. Voorheen altijd alleen in het begin, maar nu vrijwel continu.

Opschuren van de remschoenen heeft heel even geholpen, maar ben er nu een beetje klaar mee.

Ik wil dus nieuwe bremsbacken bestellen. Op Trabantwelt.de zie ik meerdere varianten staan. Wat is aan te raden en wat is troep?

Link.

exionman

Re: Remmerij

Bericht door exionman » 19 mar 2011, 21:13

als je wat snellere en steviger rijstijl hebt kom je toch op schijfremmen voor uit
of een eigen gemaakte set
280mm geventileerd/gedubt/gegroeft en gewelfd
Afbeelding

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 mar 2011, 21:16

of... een set Wartburgtrommelremmen... Goedkoper dan schijf.. en remt prima (zelfs met een iets pittigere rijstijl). Al zullen schijfremmen wel de voorkeur van de forummers genieten.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 mar 2011, 21:58

Overstap naar schijfremmen hoeft voor mij nog niet, al is het nu alleen nog maar omdat ik dan weer op een andere steekmaat kom te zitten en heb net 'nieuwe' velgen.

Zijn de Wartburgremmen zonder al te veel aanpassingen te monteren in een 601?

Anders rest nog steeds de vraag; wat zijn de betere Trabant 601 bremsbacken en wat is af te raden?

trabant601

Bericht door trabant601 » 19 mar 2011, 22:07

Wat ook wel is wil helpen is onder en boven op de remschoen een gaatje boren en er een potloot stifje er in doen piepen is weg.
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 mar 2011, 22:21

Bij wartburgremmen heb je naast een set trommels en ankerplaten ook nog een set adapterplaten nodig om het "gat" tussen naaf en trommel op te vangen. Ombouw is opzich heel simpel, en kwa werk net zoveel als een ombouw naar schijfremmen.

De beste bremsbacken zijn die met Asbest... Maar die zijn denk ik niet meer nieuw te koop, of je moet toevallig een restpartij tegenkomen. Ze zullen er vast nog wel zijn. die zou ik zelf het liefst monteren. Al zullen ze me wel voor gek verklaren.

Check eens bij de diverse online shops, sommige hebben hogaarse meuk en sommige "deutsche produktion". Ik spuit de bewegende remdelen (niet de schoenen zelf!) in met remmenbeschermer, of met kopervet. Soms zijn het ook trillingen die piepen veroorzaken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

groest

Bericht door groest » 19 mar 2011, 22:43

Piepende remmen.
Voorstanders en tegenstanders van schijfremmen. Tegenstanders en voorstanders van trommelremmen.
Ieder zo zijn eigen ervaring en voorkeuren.
Ik ben de mening toegedaan dat er geen schijfremmen onder een Trabant horen.
Zet er nieuwe remschoenen in en het resultaat zal duidelijk worden.
Van te voren uitsluiten welke wel of niet goed zijn is onmogelijk. De een zweert bij deze, de ander bij die.
De suggesties van het potloodstiftje is de moeite waard om uit te proberen zou ik zeggen.
Succes.
Het was Trabannekom

trabant601

Bericht door trabant601 » 19 mar 2011, 22:58

vergeeten ook even in het midden van de remvoering een potpool stifje.
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Evan_s

Bericht door Evan_s » 19 mar 2011, 23:12

Die truuk kende ik nog niet. Heb er even op zitten googlen; blijkbaar zorgt het grafiet voor een hele lichte smering waardoor het piepen misschien verholpen zou kunnen worden.

Verder alle bewegende delen insmeren met kopervet (uiteraard muv. de remoppervlakken).

jantje146

Bericht door jantje146 » 20 mar 2011, 10:42

ik heb het zelfde geneuzel als ik begin te remmen lijkt het wel een trailer van 15 meter die er aan komt :mrgreen:
liever gelast
als geleased

Plaats reactie