Wiellager vervangen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Wiellager vervangen

Bericht door eeuwige_student » 20 apr 2011, 20:18

Je kunt ook de stuurkogel op het stelmechanisme losdraaien. Daarna wel even uitlijnen!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 apr 2011, 20:22

En slagen tellen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 20 apr 2011, 20:22

Wat al niet kan. Normaliter gebruik je daarvoor toch echt het juiste gereedschap. Uitlijnen is ook wel zelf te doen, maar als je het laat dien kost het je al snel 80 euro (althans hiero bij de euromaster). Een universele stuurkogeltrekker kost een paar tientjes en die kun je bovendien ook nog eens voor de Wartburg gebruiken.

En... het werkt sneller, makkelijker en je vernield de stuurkogel er niet mee (bij juist gebruik dan). Erop slaan met een hamer zou een laatste redmiddel moeten zijn als ie echt niet los wil.

Dus... het juiste gereedschap gebruiken!

(of klink ik nu een beetje als Mel? :lol: )
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

groest

Bericht door groest » 20 apr 2011, 20:23

Heel oud, maar toch: goed gereedschap is het halve werk
Het was Trabannekom

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 20 apr 2011, 20:25

Paul, je weet wel hoe je de wiellagers eruit en (nieuwe) erin kunt drukken/tikken/slaan/persen? ;)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 apr 2011, 20:35

Daar heb ik in trabantkrant 15 of 16 een sleutelblad voor geschreven, compleet met de maten en waar welke kracht op mag.

Paul P

Bericht door Paul P » 21 apr 2011, 10:04

Als jullie het over een stuurkogeltrekker hebben, bedoelen jullie toch het poelietrekkerachtige
apparaatje dat ik ook in de WHIMS zie (14.29 uit de WHIMS) en niet het stemvorkachtige hulpmiddel dat in combinatie met een hamer moet worden gebruikt?

Een lager ergens in- en uit- tikken heb ik weleens eerder gedaan. Eruit tikken wilde ik doen met een redelijk passende (oude) dop of (oude) pijpsleutel eventueel met behulp van warmstoken van het huis (omgeving) van het lager. Het lager dat erin moet eerst een paar nachten (en dagen) in de vriezer en vervolgens met behulp van het oude lager mooi recht erin tikken. Eventueel weer de omgeving eerst voorverwarmen. Is dit werkbaar?

Het verhaal in de Trabantkrant ken ik niet, maar een scan of andere tips zou geweldig zijn!

Paul
Gletscherblauw past bij jou!

Evan_s

Bericht door Evan_s » 21 apr 2011, 10:35

@Paul, hier iets over de stuurkogels en de universele stuurkogeltrekker. Hoop mijn nieuwe stuurkogels morgen binnen te krijgen, zodat ik er ook zelf mee aan de slag kan.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 apr 2011, 11:45

Paul P schreef:Als jullie het over een stuurkogeltrekker hebben, bedoelen jullie toch het poelietrekkerachtige
apparaatje dat ik ook in de WHIMS zie (14.29 uit de WHIMS) en niet het stemvorkachtige hulpmiddel dat in combinatie met een hamer moet worden gebruikt?
Die stemvork+hamer lijkt mij een te grof wapen. Maar zo'n poelie die openscharniert, kan een goede vriend worden.
Een lager ergens in- en uit- tikken heb ik weleens eerder gedaan. Eruit tikken wilde ik doen met een redelijk passende (oude) dop of (oude) pijpsleutel eventueel met behulp van warmstoken van het huis (omgeving) van het lager. Het lager dat erin moet eerst een paar nachten (en dagen) in de vriezer en vervolgens met behulp van het oude lager mooi recht erin tikken. Eventueel weer de omgeving eerst voorverwarmen. Is dit werkbaar?
Ja, en dat is in essentie ook dat artikel uit die oude Trakra. Doe de boel wel in een waterdicht zakje voordat je het in de vriezer legt.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 apr 2011, 15:23

Als het goed schoon is en je wat kruipolie gebruikt krijg je het er ook zonder problemen ingeslagen. Gewoon zorgen dat het lager goed recht ligt. Daarnaast nooit en de nimmer op de binnenste lagerschalen slaan!

Plaats reactie