Fusee

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Evan_s

Fusee

Bericht door Evan_s » 31 mei 2011, 12:07

Een handig topic van het oude forum:
Mel schreef:De Bovenste Fusee beschrijf ik hier; de Onderste Fusee staat hier ook beschreven, helemaal onderaan in de Map Reparaties....

Door gebonk merk je dat er speling zit bij 1 van de wielophangingen....

Wiel eraf, grote bout en splitpen los en je kan de Federgabel er losjes uithalen.

Afbeelding

Met een schroevendraaier breek je de kop er af en steek je de bussen eruit.

Afbeelding

Dat ziet er ZO uit ! Je ziet de resten van de grote en de bijbehorende kleine pertinax bus...

Afbeelding

De nieuwe bussen liggen al klaar, samen met de Reibahle (verstelbare ruimer)...

Afbeelding

Verder moet je gebruik maken van originele Trabant gereedschappen of wat improviseren....

Afbeelding

En ZO trek je dan de onderste bus er in ! Heel eenvoudig....

Afbeelding

En ZO de bovenste......

Afbeelding

Dan gaan we "ruimen", ook wel boren genoemd....

Wees erg nauwkeurig met het ruimen, anders mag het opnieuw gedaan worden...

Afbeelding

En als je dan te ver hebt geruimd moet je weer nieuwe bussen (hebben en) monteren........ :shock:

Is het wel goed, vet er in en de Federgabel met een klein hamertje er in (moet stroef gaan...) !

Dan met vulringen 0.1 mm dikte (shimms) de Federgabel op lengte maken en dan alles monteren en vastzetten.

Afbeelding

Deze klus deed ik in een anderhalf uur als zeer gevorderde Trabant schroever.

Doe jij het in 3 uren dan is dat nogsteeds een prima tijd voor een hobby-klusser !

Het mooie is daarbij dan wel dat jij het helemaal ZELF hebt geklaard ! (En je bespaart een € 100)

Wie van jouw vrienden kan dat ook zeggen ? :lol:

Evan_s

Re: Fusee

Bericht door Evan_s » 31 mei 2011, 12:08

En een vraagje; welke maat ruimers heb ik nodig? Dan kan ik deze alvast regelen vóórdat ik de boel los heb.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 mei 2011, 14:19

Dat hangt af van de pin die erin moet. Uit het blote hoofd zijn die nieuwe fuseepinnen 21 mm. De oudere zijn dunner. Niet door slijtage, maar door ontwerp.
Maak dus niet de fout die sommige naar eigen zeggen zeer gevorderde Trabantschroevers in hun begintijd maakten door alles alvast op 21 mm op te boren zodat het later sneller zou monteren...

Elke bus is maatwerk.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 31 mei 2011, 19:41

Om het goed te doen heb je een instelbare ruimer nodig, dus niet eentje met een vaste maat.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 31 mei 2011, 19:57

Klopt, het ging me ook om welke bereik ik daar voor nodig heb.

p60k

Bericht door p60k » 31 mei 2011, 20:10

ergens tussen de 18 tot 23mm maar altijd eerst de pen meten. en dan op maat maken.

Trabitoon

Bericht door Trabitoon » 31 mei 2011, 21:02

Ik mag hopen dat er wel een set assteunen onder de auto staan dan enkel op dat gammele hobbykrikje.

Helaas bespaart men nog steeds tevaak op de hulpmiddelen/gereedschap die men bij de hobby nodig hebt.

Denk aan je eigen veiligheid!
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

p60k

Bericht door p60k » 31 mei 2011, 22:12

2 reserve wielen doen ook goede zaken en zijn zekers net zo veilig.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 03 jun 2011, 14:07

ruton schreef:Dat hangt af van de pin die erin moet. Uit het blote hoofd zijn die nieuwe fuseepinnen 21 mm. De oudere zijn dunner. Niet door slijtage, maar door ontwerp.
(...)
Gaat dat over 10e millimeters of over hele? Anders volstaat voor nieuw en oud een verstelbare ruimer van bv. 19,75 tot 21,5 mm, en kan ik deze alvast regelen. Ik vind het altijd vervelend om halverwege het klussen erachter te komen dat ik bepaald gereedschap nog moet kopen, met name omdat ik aan de straat klus en dus niet alles even kan laten liggen.

Blijven de mesjes van de handruimer overigens niet steken in de groeven van het busje?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 jun 2011, 19:13

Het verschil tussen de moderne jaren '80 fuseepinnen en de de dunnere uit de jaren '60 zie je al op het oog. Het verschil is aanzienlijk. Maar het lijkt me stug dat je die hele oude meuk hebt. Dus met die genoemde ruimer redt je het -denk ik- wel.

Als één van de mesjes voor de groef de ruimte heeft, hebben de andere dat niet en die houden het geheel wel braaf in het midden, lijkt me.

Plaats reactie