Fusee

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
mel

Re: Fusee

Bericht door mel » 05 jun 2011, 18:56

PIN ....? Federgabel neem ik aan ?

En monteer meteen een nieuwe Federgabel, in ieder geval eentje ZONDER roest ... :)

Evan_s

Bericht door Evan_s » 12 jun 2011, 15:04

Op het TCN kampeerweekend is dit voor mij gefixd, voor een paar euro. Een klein fotoverslag:

Eerst is de originele federgabel opgeschuurd zodat er geen roest meer op het draaigedeelte zit.

De fuseebussen worden in een passend stukje buis in de bankschroef geplaatst om het ruimen makkelijker te maken. Een verstelbare ruimer van 18 - 21 mm is gebruikt.

Afbeelding

Beetje bij beetje ruimen totdat de federgabel er stroef in gaat.

Afbeelding

Daarna de bussen in het fuseegat trekken met wat zelfgemaakte tools, er op lettend dat dit recht gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is, past de federgabel nu niet meer. Dus de ruimer een stukje terug stellen en opnieuw ruimen totdat de federgabel er stroef in gaat. Het draaien moet ook stroef gaan, wat betekent dat er geen minimale speling is.

Ten slotte de shimms, wat er voor zorgt dat het nog staads kan ronddraaien wanneer de boel is vastgeschroefd. Met een voelermaatje de speling hierop controleren en afstellen. Weet alleen even niet meer wat die speling bedraagt.. Iemand?

Bij het aandraaien van de verbinding federgabel-bladveer een bokje of krik onder de trommelrem plaatsen en de auto laten zakken, zodat de boel wordt aangedraaid onder 'normale' omstandigheden.

Ten slotte volspuiten met vet.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 12 jun 2011, 22:41

Vanwege mijn brede banden is nog aangeraden om bronzen fuseebussen te plaatsen. Zijn wel een stuk duurder. Bij de volgende keer vervangen gaan er iig bronzen bussen in.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 22 jan 2012, 16:32

goed idee
zorg dat er bij de volgende fusee bussen geen rechte verticale smeerkanalen inzitten, maar schuingeplaatste, omdat je ruimer al recht uitgevoerd is, zal hij blijven hangen en naar buiten willen elke keer als een snijkant van de ruimer zo een verticaal kanaal passeert.
gevolg hiervan dat het geen exact rond gat geeft.
Het eindresultaat is daardoor ook niet wat het eventueel kan zijn.
Belangrijk is dat de snijkanten schuin zijn,of dat de smeerkanalen van de bus schuin geplaatst zijn.
Er moeten bij de verspaning altijd meerde snijkanten in aangrijping zijn,
Nieuwe bussen maken van kunststof is een oplossing (nylon of pom)
Bronzen bussen is een oplossing, maar hiervoor heb je zeer scherp gereedschap nodig.
De verkrijgbare verstelbare handruimers zijn niet beters te weten altijd recht uitgevoerd,zodat de enigste en ook betere optie de schuine smeergroeven oplevert.
Een ruimer mag je nooit linksom draaien, de snijkanten breken dan uit.

Tip:
Kopieer een nieuwe bestaande bus in het nylon of pom, maar dan uitvoeren met schuine smeergroeven.
Dit kun je vooraf al voorbereiden, terwijl je auto nog rijdt, en leg ze gewoon op voorraad.
Deze manier van ruimen levert een veel beter resultaat op, en zal veel minder snel slijtage op de bussen opleveren.
Waarom?
Omdat je met een perfect rond gat begint, en ook met nul speling.
De bruine en groene bussen zoals we die nu kennen lijkt me een soort pertinax.
Ruimen doe je ter plaatse nadat je de bus geplaatst hebt ,en zeer zeker niet in de bankschroef,dit levert bij voorbaat al een onrond gat op.
Ruimen doe je ook niet met een ringsleutel, maar met een wringijzer, zodat de ruimer niet scheefgeduwd wordt.

Dit is allemaal bedoeld als opbouwende kritiek.
Ok het is veel werk maar dan heb je ook wat.
hoop dat jullie het begrepen hebben.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

oldschool

Bericht door oldschool » 22 jan 2012, 17:29

Ik heb nu zeker 1,5 jaar bronzen bussen erin, gebruik altijd dik plakkerig vet van kroonoil, nooit meer problemen gehad!!

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 jan 2012, 17:48

In een aantal zaken kan ik me zeker vinden. Echter de meeste mensen zullen het moeten doen met de bussen die voor de Trabanten in de handel verkrijgbaar zijn, in combinatie met een handruimer. Maar het ruimen doe ik ook altijd pas na het persen. Ik moet echter zeggen dat de "oude" bussen (dus niet die nieuwe licht groene) na het ruimen het bij voldoende smering zeer lang volhouden!

oldschool

Bericht door oldschool » 22 jan 2012, 17:55

Bij de kilometers die ik rijd kies ik toch voor de bronzen, moet er wel bij zeggen dat ze mij niks gekost hebben omdat ik een oom heb met een draaibank.

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 22 jan 2012, 18:06

Jelle, "quote" gebruik je wanneer je een bericht enkele pagina's, of minimaal enkele berichten terug wilt aanhalen, ter verduidelijking. Ik heb je berichten aangepast en de quotes weggehaald. Geen toegevoegde waarde, alleen meer scroll-werk.
Afbeelding

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 22 jan 2012, 18:23

de oude bruine pertinax lijkt me een hardere persing te zijn dan de groene.
maar kunstof of brons is dan toch de slijtvastere en betere optie.
maar bedenk wel dat ondanks wanneer je een slijtvastere materiaalsoort neemt,je toch gegarandeerd je bussen verklooit wanneer je een rechte ruimer zonder spoed neemt. en ook rechte smeerkanalen hanteerd.
Een van de 2 moet schuin zijn,en dat wordt in dit geval .
De smeerkanalen.
Vroeger in de fabriek zal er wel een machinale ruimer gebruikt zijn.(standaardisatie)
Zo eentje voorzien van een spoed.
maar die is niet nastelbaar, en daarvoor is onder de auto in gemonteerde toestand geen ruimte.
We hebben nu eenmaal te maken met naproduktie onderdelen met een bepaalde tolerantie maatvoering.
Nadelen :bewerkelijk, duur.
Voordelen:voelt veel strakker,veelvoud langere levensduur.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 22 jan 2012, 18:35

bruine bussen veel langer meegaan dan die groene.
Nu vraag ik me toch af,of de groene een slechte naproduktie is.
controleer eens of de bruine niet alleen maar harder van persing zijn,maar kijk ook eens of de smeerkanalen niet schuin liggen.
Maar dit hoeft natuurlijk ook weer niet perse zo te zijn omdat, vroeger in de fabriek al die bewerkingen machinaal gedaan werden.
En omdat de machines een bepaalde stabiliteit garanderen, heb je natuurlijk van dat onrond worden verhaal veel minder last dan wanneer je dit handmatig onder de auto uitvoerd.
Met een verkeerde ruimer cq bus combinatie al dan niet eenzijdig met een ringsleutel belast.
Verder is er ook nog het feit dat een handruimer een aanloopfase heeft die behoorlijk lang is.
Een machinale ruimer snijd hoofdzakelijk aan de kopzijde.
Juist ja dat kleine schuine kantje ann de voorzijde.
marcel
Laatst gewijzigd door heinkeltje op 25 jan 2012, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie