welk soort accu

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Andries
moderator
Contacteer:

Re: welk soort accu

Bericht door Andries » 20 jun 2012, 09:49

Ik heb niet geschreven dat de accu dan niet oplaadt.
Een te zware accu wordt bij normaal gebruik niet volledig opgeladen. En als je een accu (of een oplaadbare batterij voor je telefoon) in goede conditie wilt houden moet je zorgen dat hij behalve ontladen ook goed opgeladen wordt. Als een accu niet steeds volledig opgeladen wordt en dus niet de volledige capaciteit kan leveren komt er een afzetting op de platen die geen stroom doorlaat, waardoor de capaciteit achteruit gaat.
Ja, ik heb dit soort dingen ook niet bedacht, maar dat is wat ik 45 jaar geleden op de LTS leerde over de werking van accu's. Nu zijn de accu's tegenwoordig wel van een betere kwaliteit als vroeger, maar de werking berust nog steeds op hetzelfde principe.
Maar als jij denkt dat dat flauwekul is, moet je maar een te zware accu nemen en kom je er achter dat hij de 5 jaar niet haalt! En een zwaardere accu is duurder plus een kortere levensduur maakt dat je dan een dief van je eigen beurs bent.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

ErikvG

Bericht door ErikvG » 20 jun 2012, 22:50

Ik niet zeggen 'is flauwekul' hoor. :) Als dat een ervaring is dan is dat zo...

Als electronicus verbaast mij het alleen een beetje.

Ik kan het niet verklaren waarom dit zo zou zijn en dan boeit het mij ...

de laadspanning van een 36Ah is hetzelfde als van een 56Ah accu. Hij zou dus gewoon moeten laden.

Als de accu 30% meer capaciteit heeft dan is ook de zelfontlading 30% meer... Er lopen dus meer Ah's de accu uit

misschien dat dat het verschil maakt met een wat oudere accu en korte winterritjes in combinatie met een relatief lichte dynamo.
Valves! Who needs Valves?

Worldbeater

Bericht door Worldbeater » 21 jun 2012, 22:27

Als het goed is dan regelt de spanningsregelaar en de dynamische dynamo het laadproces, ook bij een grotere accu.

Ik laadt al mijn accu's van tijd tot tijd op.. van motorfiets tot auto.
Sowieso begin en halverwege de winter. Of ik het voertuig nou gebruik of niet..

Zelfs al rij je regelmatig in een Chrysler (check) of Volkswagen (check), dan nog krijgt hij de accu nooit helemaal vol.
De lader is er uren tot zelfs een hele nacht zoet mee.

Ook bij mijn Trabantje overigens. :mrgreen:

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 jun 2012, 22:40

Worldbeater schreef: Zelfs al rij je regelmatig in een Chrysler (check)
Lancia :-)

ErikvG

Bericht door ErikvG » 21 jun 2012, 23:37

Skoda (check) Nissan(check) Honda CB500 (Check) :)

Al de niet dagelijks gebruikte voertuigen hangen bij mij aan de accu-jogger (Die ontlaadt en laadt) als ze lang stil moeten staan. Vooral de CB geeft zelf de accu nogal op z'n donder omdat de spanningsregelaar niet het beste ontwerp is. De Nissan lust 1 accu per 4 jaar en de Trabant en de Skoda moeten zich nog bewijzen...
Valves! Who needs Valves?

mel

Bericht door mel » 29 jun 2012, 10:36

Bij mij hangen vrijwel alle auto's die niet wekelijks rijden aan zo'n Lidel druppelladertje van € 20 en dat werkt echt.

Ook in de carport hangt er eentje stand-by ..... ;)
Bijlagen
Lidell_duppel_lader_€20.jpg

Plaats reactie