Raar

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Evan_s

Raar

Bericht door Evan_s » 11 jul 2012, 21:56

Net even iets raars gehad..

Ik had het plan uitgevoerd om ook de bobines via een relais te schakelen. Dus een klein stroompje van het contactslot activeert het relais die een stroom naar de bobines leidt rechtstreeks vanuit de accu. Schema:

Afbeelding

Sleutel omdraaien en motor loopt, gelukkig :) Klein rondje gereden zonder problemen.

Ik draai tevreden de sleutel terug, motor blijft vrolijk doorlopen alsof die nóg een rondje wil.

Ik denk, misschien blijft het relais hangen, dus de massaschakelaar uit draaien... ...motor blijft nog steeds rustig door lopen! Pas toen ik de kabel naar de accu uit het relais trok, ging de motor uit.

Hoe kan dit??? :geek:

Haiko
moderator

Re: Raar

Bericht door Haiko » 11 jul 2012, 22:02

Je weet zeker dat de bobines/ontsteking geen massa via bijv. de motor/karosserie krijgen? Dus echt de massaschakelaar tussen accu en auto?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 11 jul 2012, 22:05

Kan het niet iets te maken hebben dat een relais ook een minimale stroom nodig heeft en dat de bobines te weinig gebruiken.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 11 jul 2012, 22:17

Haiko schreef:Je weet zeker dat de bobines/ontsteking geen massa via bijv. de motor/karosserie krijgen? Dus echt de massaschakelaar tussen accu en auto?
Tussen massaschakelaar en accu zit geen andere kabel, dus alle massa gaat via deze schakelaar. Ook op de minpool van de accu zit dus geen andere kabel.

eeuwige_student schreef:Kan het niet iets te maken hebben dat een relais ook een minimale stroom nodig heeft en dat de bobines te weinig gebruiken.
Maar dan zou er nog steeds geen gesloten stroomkring zijn, toch?

ErikvG

Bericht door ErikvG » 11 jul 2012, 23:51

Er zijn 2 dingen aan de hand:
1- de motor ging niet uit met het contact
2- de motor blijft lopen als je de accu loskoppelt

Om met de 2de te beginnen: je koppelt de accu wel los maar de dynamo levert nog steeds 12 volt aan het boordnet zolang de motor draait. Er blijft dus spanning beschikbaar en je kan op deze manier niet de motor afschakelen.

Het eerste probleem is wat lastiger te beredeneren. De schakelaar die in het relais zit kent geen minimum stroom dus die mogelijkheid valt af.

Wat wel kan is dat het relais vastgebakken raakt omdat de stroom, of liever gezegd, de inductie van de bobines een vonk veroorzaakt over de contacten van het relais.

Je zegt dat als je de 12 v aansluiting (van accu naar relaiscontact) loshaalt de motor pas stopt. Schakelt het relais eigenlijk wel?
Probeer eens met een lampje in plaats van de bobines. Gaat het lampje wel uit als je het contact afzet?
Valves! Who needs Valves?

Evan_s

Bericht door Evan_s » 12 jul 2012, 18:55

De dynamo, daar heb je inderdaad een punt. Ik zal het relais eens testen met een lampje zoals je zegt.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 12 jul 2012, 21:56

Het kan natuurlijk zijn dat je accu inmiddels leeggelopen is door een defect relais :mrgreen:
Valves! Who needs Valves?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 12 jul 2012, 22:15

Vraagje: waarom deze schakeling?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Bericht door Evan_s » 12 jul 2012, 22:24

ErikvG schreef:Het kan natuurlijk zijn dat je accu inmiddels leeggelopen is door een defect relais :mrgreen:
Dat relais heb ik weer afgesloten en de stroom loopt nu weer gewoon via het contactslot.
Haiko schreef:Vraagje: waarom deze schakeling?
Het contactslot ontlasten en minder verlies.

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 13 jul 2012, 17:04

hoi Evan
ik had hier ook een relais< dus jou schakeling zou moeten werken> deze schakelde alle boord spanning af en dat werkte perfect een schakelaar tussen de minpool die alle stroom moet schakelen zou niet mijn voorkeur genieten gezien er een hoge stroom loopt met starten !! kom je er niet uit wil ik je wel helpen ik ben nu zelf ook bezig met nieuwe bekabeling in het gele wagendje

groetjes jeroen

Plaats reactie