Raar

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
ErikvG

Re: Raar

Bericht door ErikvG » 13 jul 2012, 22:24

Dat zou dan wel een erg dik&duur relais moeten worden!ll Alleen al de 12 continu is 16 ampere +12 v geschakeld 8 ampere + 16 ampere aan verlichting. De startstroom en ontsteking zijn niet gezekerd.

Relais dat 12 v boordspanning schakelt moet dus met z'n vingers in z'n neus 40-50 amp kunnen schakelen... die heeft de Halforts alvast niet liggen...

Conrad wel: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504358/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar wil je dit wel? Je voegt eigenlijk niets toe en je verzwakt het elektrisch systeem ermee. Als dit stuk gaat onderweg heb je ineens niets meer. Je zult ook de bedrading bijzonder degelijk uit moeten voeren!
Valves! Who needs Valves?

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 13 jul 2012, 23:09

woei dit is een erg stout relais 150 amp
van conrad ! :D :shock: ik gebruik zelf ook meestal die conrad dingen maar die zijn 40 amp
de stroom van de starter motor schakel ik niet dan zou je inderdaad een heel erg groot relais nodig hebben en de verlichting ook niet dus zo gek veel stroom loopt er niet ik had het gemaakt om het contact wat te ontlasten en wat handig is wat dikkere kabels gebruiken zeker die lange stukken :D :)

ErikvG

Bericht door ErikvG » 14 jul 2012, 11:48

Je moet wel rekening houden met forse inductiestromen als je ook de ontsteking meeschakelt.
Eigenlijk zou je voor dit soort inschakelrelais een gasgevulde moeten nemen maar die zijn moeilijk te vinden en onbetaalbaar.

Let er ook op dat je het hoofdstroomcircuit (Startmotor, Dynamo, Spanningsregelaar) in tact laat, anders kan dit je de diodes (van een wisselstroom dynamo) kosten.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 14 jul 2012, 13:36

Mij ontgaat nog steeds het hele nut. Het aantal trabanten waarbij het contactslot stuk gaat als gevolg van de stroom die er doorheen loopt is verwaarloosbaar. Door het toevoegen van een extra component in de bedrading, wordt de kans op fouten alleen maar groter zou ik zeggen.

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 14 jul 2012, 19:34

inderdaad ik ben het met jullie eens hoe meer toeters en bellen je toe gaat voegen hoe groter de kans op storing :twisted: :evil:
maar ik mag graag een beetje proberen en zeker als het om de draden en kabels gaat
de schakeling die Evan had bedacht had ik ook gemonteerd dus een stukje draad van een meter van af de st motor met een relais naar de bb dus een lekere korte verbinding en de oude kabel + die naar de bb liep daar stuurde ik de spoel mee van het relais :D :)

groetjes jeroen

ErikvG

Bericht door ErikvG » 14 jul 2012, 22:31

Het heeft ook niet zoveel nut... en je introduceert een zwak punt... dat zei ik eerder ook al.
Als je het dan met alle geweld wilt dan moet je eersteklas spullen gebruiken.

De theorie is dat je een gedeelte van de bekabeling waar o.a. de stroom voor je ontsteking loopt verkort waardoor je ontsteking beter werkt. Dit heeft meer effect in 6 v dan in 12 v Trabantjes.
De praktijk is natuurlijk dat de meeste Trabantjes prima kunnen vonken zonder deze update als de standaard bekabeling in goede conditie is.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 21 jul 2012, 22:11

Heb het relais vervangen door een ander relais, maar de motor blijft nog steeds vrolijk doorlopen. Pas zodra ik de draad vanuit het contactslot of de draad vanaf de accu los haal gaat de motor uit.

Heb nu de 50 draad (gaat ook naar startrelais) vanuit het contactslot gekoppeld aan het relais. Dus alleen zodra de startmotor wordt gebruikt gaat de stroom voor de ontsteking via een relais ipv via het contactslot. Zodra de contactsleutel terug gaat naar 'contact' loopt de stroom weer via de normale verbinding.

Startspanning op de bobines is nu 11,2V maar de warmstartproblemen blijven soms nog steeds, terwijl het starten vervolgens met aanduwen geen probleem is.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 22 jul 2012, 00:01

... dan heb je toch de verkeerde draad te pakken volgens mij ...

Evan_s

Bericht door Evan_s » 22 jul 2012, 09:29

Ik had eerst de (15) draad gepakt die oorspronkelijk vanuit het contactslot naar de bobine gaat. Blijkbaar geeft deze op het relais alleen een maak-verbinding, en geen verbreek-verbinding. Is toch raar, want dan de motor ook zonder relais moeten doorlopen?

Nu heb ik deze draad dus weer terug gezet op de bobine en achter het contactslot een extra draad gemaakt op de 50 verbinding (wordt dus alleen geactiveerd bij starten op de startmotor).

ErikvG

Bericht door ErikvG » 22 jul 2012, 21:52

Er daagt mij nu iets.... ik denk dat je een houd-schakeling hebt gemaakt. Je schakelt het relais in met 12 volt... daarna schakelt het relais de 12 volt in... en houdt zichzelf zo ook in stand ...

De bedoeling is dat je de door het contactslot geschakelde draad terughaalt naar het relaiscontact. De vrijgekomen aansluiting van het contactslot gaat naar het spoeltje van het relais met een nieuw draadje... de andere kant van het spoeltje van het relais aan massa.
Dan nog het andere relaiscontact...deze gaat met een nieuwe dikke draad naar de accu.

Plaats reactie