vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door Hendricus0251 » 19 okt 2012, 21:57

In eene had ik geen stroom meer er kwam ik met een bijna lege accu thuis aan.
als ik mijn contact slot uit schakelde en weer aan had ik geen rode waarschuwingslamp in de kilometer tellen.
Dit lampje gaat uit zodra de motor loopt.
Het is het laadstroom waarschuwingslampje.
Als i niet brand bij stilstaande motor, dan zijn de koolborstels versleten.
Theo van het trabant team zij al een keer dat het een gehannes is deze te wisselen.
Ik ben met mijn trabantje naar mijn stalling gereden, nadat ik de accu had opgeladen met een accu lader van de buurman.
Ik probeerde de koolborstels te wisselen door de auto met de kantel inrichting te kantelen zodat je er van onderen misschien makkelijk bij kon...
Vergeet het maar.
De koolborstels er uit halen geen enkel probleem.
je demonteert eerst de bedrading los, en isoleert het pluscontact kabelschoen.
Beter is de gehele accu los te koppelen voor je aan het werk gaat met het loskoppelen van de bedrading, maar daar kwam ik later achter.
Als de bedrading los is kun je de schroefjes van het kleine vierkante kasje losdraaien.
kijk uit dat er geen moertjes en ringetjes in de dynamo komen.
Ga dus voorzichtig en secuur te werk.
daarna moet je het kastje verwijderen, en na de daar onder liggende moertjes en ringetjes ook los gemaakt te hebben, kun je de draad eindjes verwijderen en later de koolborstel houder.
De koolborstel van het pluscontact was zoals gewoonlijk de boosdoener.
die was geheel opgerookt.
gebeurd bij MZ ook altijd vandaar...
Wanneer je de koolborstels er uit hebt gehaald, kun je die los solderen met een soldeerbout en nieuwe monteren.
Ik heb gewoon uit een andere dynamo koolborstels gedemonteerd die nog goed waren , en die proberen over te zetten.
Ik heb anderhalf uur lopen te hannesen om die dingen er in terug gemonteerd te krijgen.
Dan moet je er gewoon geheel mee kappen , na eerst eens rustig na denken hoe verder.
De volgende dag heb ik de hele dynamo er uit gehaald en op de werkbank de zaak eens rustig bekeken, en toen appel en eitje zo klaar als je ff weet hoe te werk te gaan.
Ik gebruikte voeler plaatjes stak die op de plaats waar de koolborstels komen te zitten in de dynamo.
een oude MZ truuk om die koolborstels er in te krijgen.
Het voeler plaatje begeleid dan de koolborstels naar binnen en dan kan je pas de houder recht monteren.
Dit is naar mijn mening eigenlijk de enige en beste manier om het correct te monteren.
Daarna heb ik alles weer gemonteerd en walla hij laad weer bij....
Controleer voor je de koolborstelhouder weer monteert eerst even de koolstof sleepringen van de rotor.
als daar groeven in zitten, dan moet je die sleep ringen vervangen.
de rotor dient dan geheel uit de behuizing te worden uitgebouwd, de wikkelingen losgesoldeerd en met een drieklauw poelitrekker moet ie er dan af te halen zijn.
Bij LDM tuning in zwickau kun je nieuwe sleepringen kopen, en koolborstels en ook lagers.
koop in een keer alles en vernieuw alles , zodat i geheel in nieuw staat is.
de sleepringen moet je met een hydrauliek persje weer secuur en voorzichtig monteren.
Nooit er op slaan, dan is die koolstof sleep ring aan diggelen...
Niet doen dus.... een pers gebruiken...
voor de mensen die dit te moeilijk vinden voor ongeveer 130 euro plus verzend kosten en statiegeld heb je een door Trabantwelt gereviseerde dynamo....
Alles doet het weer .... weer een ervaring rijker....

groetjes vanuit Castricum.....

Henk de graaf :D

ps kijk ff op youtube naar het MZ zijspan instructie weekend die ik op video heb geplaatst op youtube .
Hij is leuk
http://www.youtube.com/hendricus52" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroon dynamo

Bericht door ErikvG » 19 okt 2012, 23:36

Mooi verslag. Gefeliciteerd dat het gelukt is!

Ik weet niet hoe het zit met de IFA dynamo maar ik weet wel dat bij veel electromotoren en dynamo's er in de geleiders een voorziening zit waardoor je de koolborstels naar binnen trekt en je het collectordeksel rustig kan monteren en pas als alles op z'n plek zit de koolborstels loslaat tegen de collector (sleepringen)

Je kan meestal ook aan de borgdraadjes (die je hebt vastgesoldeerd) trekken.

Let wel op! De collector (of de sleepringen) NIET schuren of met een oplosmiddel schoonmaken. Het loopvlak kan zwart zijn maar dat hoort dan zo!
Voorzichtig stofvrij maken met perslucht of een niet vette en niet pluizende doek mag wel
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroon dynamo

Bericht door Hendricus0251 » 20 okt 2012, 10:22

klopt helemaal, ik maak soms als de boel erg vet is de collector schoon met wasbenzine, maar dan wel met een minimale hoeveelheid.
ik laat alles goed opdrogen voor ik de boel in elkaar zet.
zal later ff wat foto's plaatsen van een MZ rotor waarvan de collector aan diggelen is.
ik heb een keer een paar koperen sleepringen er op laten draaien door een goede kennis van mij.
dan doet i het 10.000km en daarna houd het op, en niemand weet waar het hem in zit.
je kunt dus niet zomaar koperen sleepringen(collector) monteren bij deze rotor.
Op tijd de koolborstels vervangen.
een maal per 20.000km moet je toch de aandrijfriem vervangen, en dus kun je ook ff de dynamo demonteren, en de koolborstels vervangen.
dan blijft alles betrouwbaar, en kun je met veel plezier blijven rijden...

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door Hendricus0251 » 20 okt 2012, 17:47

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er veel meer stuk is dan alleen een spannings regelaar en koolborstels.
Bij de dynamo, die orgineel in mijn trabant zat is op de grond gevallen en de poely van de aandrijf riem was gebroken.
die heb ik geprobeerd te lassen, maar hij lade niet meer bij.
De spannings reglaar was kapot.
door de wervelstromen van het lassen.
Maar nu ook de gelijk richt diodes.
ik had die dynamo klaar gemaakt , en de spannings regelaar van de dynamo die ik van andries had gekocht overgezet, en walla hij deed het.
na een km of 20 merkte ik dat hij niet meer bij laden.
deze spannings regelaar dus ook kapot..
blijft er nog een optie over.
de dynamo van andries klaar maken.
de koolborstels dus over zetten.
en een spannings regelaar van de MZ er op aan sluiten.
Hiervoor moet ik de bedrading tijdelijk aanpassen.
Naar kontakt 51 op de MZ regelaar gaat de plus van de accu.
naar kontakt D+ gaat de plus van de dynamo.
Df van de regelaar gaat naar het nulkontakt van de dynamo
D- gaat naar de massa, en dan zou het moeten werken...
Deze regelaar kan 15 ampere schakelen.
een trabant verbruikt ongeveer 7 ampere voor de ontsteking
10 ampere voor de verlichting.
4 ampere voor de ruiten wisser.
4 ampere voor de richting aanwijzers.
Deze spannings regelaar is dus als alles aan staat overbelast.
een meganische regelaar voor een trabant is 25ampere.
inwendig verder het zelfde alleen de contakten zijn zwaarder uitgevoerd.
zo min mogelijk stroom verbruiken dus met de MZ regelaar, en de regelaar van de dynamo vervangen of repareren...
jullie lezen van mij hoe dit projekt afloopt.
moet er tijdelijk mee nar mijn werk...
MZ cilinder is totaal versleten..
vandaar
mijn zondag is dus besteed

groetjes henk

Trabitoon
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2011, 23:34
Locatie: Loenen

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door Trabitoon » 21 okt 2012, 00:10

Waarom geen nieuwe/goede spanningsregelaar van een Trabant of Wartburg dynamo monteren?
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door Hendricus0251 » 21 okt 2012, 08:28

Die zijn bij mijn weten niet te koop

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door p60k » 21 okt 2012, 09:43

duik effe op ebay. en in 20 sec. heb ik er één gevonden.
http://www.ebay.de/itm/DLR-IFA-DDR-Dreh ... 588ea3f527" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door Hendricus0251 » 21 okt 2012, 12:29

ahh ok bedankt, bij LDM tuning verkopen ze die ook,

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door p60k » 31 okt 2012, 20:25

Omdat Hendricus van woorden is en ik van heb ik wat illustratie materiaal bij elkaar geknutseld aangezien dat ik ook een DLm dynamo uit elkaar gepunnikt heb. Om eens de koolborstels te vervangen en dat ding ook eens een beetje schoon te maken.
Het stelt eignelijk weinig voor.

Hier helemaal uit elkaar.
IMAG1084a.jpg
Tja je wil alleen de koolborstels vervangen is niet zo veel werk. je haalt de regelaar weg, draaite de draadeindjes waar de regelaar op zat oop los en voila en vervolgens kun jet hard plastic annex bakleliten gedeelte waar de koolborstels in zitten zo uitvissen.
IMAG1054a.jpg
Draadeindjes
IMAG1055a.jpg
De koolborstels

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: vervangen koolborstels 12 volt wisselstroomdynamo (DLM)

Bericht door p60k » 31 okt 2012, 20:27

En dit was het probleem waarom ik er aan begon.
IMAG1067-2.jpg
beetje gesmolten

Plaats reactie