Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
ErikvG

Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 04 nov 2012, 23:29

Met Mel en Theo kwamen ik tussen de stamppotrit door op het onderwerp EBZA.

Het moet in principe mogelijk zijn om de EBZA op een 6 naar 12 Volt omzetter te laten draaien en de bobines op 6 Volt te laten. De 12 Volt omzetter hoeft dan alleen de EBZA te voeden en niet de bobines.

Leuk winterproject maar er is wel een probleem te overwinnen:
De stroomsterktes in een 6V trabant zijn allemaal 2 keer zo groot als in een 12 V Trabant. Het is de vraag of de EBZA dit zonder schade overleeft.

Hoeveel van ons rijden er eigenlijk op 6 Volt??

Kunnen jullie meehelpen om de haalbaarheid van dit project te bepalen? Ik wil wat metingen doen aan trabanten die:
12 volt met normale bobines
12 volt met hochleistungs bobines
6 volt met standaard bobines (heb ik zelf :) )

Het gaat om een meting aan de ontsteking met stilstaande motor om te leren welke stromen er lopen en hoe sterk deze zijn.

Ook wil ik een 12 V Trabant met draaiende motor aan de scoop hangen om te leren welke spanningen aan het primaire circuit van de bobines voorkomen.

Ik weet nog niet of het voor de meting van invloed is of er een EBZA of puntjes in je Trabant zitten.

Naast de metingen wil ik ook wat onderzoek doen aan de EBZA zelf.
- wat is de maximale stroom die een EBZA kan leveren?
- wat is de spanningval die een EBZA veroorzaakt (wel belangrijk voor toepassing in 6 v)
- het electrische schema van de EBZA
- de aansluitingen van het geheimzinnige blokje electronica die de ontstekingsvervroeging regelt

Als we alles tot zover weten dan kunnen we kiezen uit:
-standaard EBZA in 6+12V opzet (in 6V trabant) zonder wijzigingen.
-EBZA met gewijzigde transistoren (MOSFET) om de grotere stroom te weerstaan
-EBZA met een extra stroomversterker
-Een nieuw EBZA ontwerp gebaseerd op het geheimzinnige blokje uit een (doorgebrande) EBZA.
-De gewijzigde EBZA moet natuurlijk nog steeds kunnen werken op 12/12V voor als de trabant naar 12 V wordt omgebouwd (wel met 12 v bobines dan natuurlijk)
-De gewijzigde EBZA in 12/12V kan naar verwachting gebruikt worden met Hochleistung bobines

Oh ja... een vrijwilliger die wil testrijden... :mrgreen: ... maar je rijdt dan wel met het predikaat '6 V EBZA' op je kofferklep!
Laatst gewijzigd door ErikvG op 08 nov 2012, 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Valves! Who needs Valves?

ErikvG

Re: Innovatie: EBZA in 6 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 04 nov 2012, 23:43

OH... bijna vergeten!

Heeft er nog iemand een setje 6 V bobines liggen voor een duurtest op het testbord van Mel?

Tra-bart

Bericht door Tra-bart » 04 nov 2012, 23:59

Goed dat je erover begint, ik was van het weekeind al aan het zoeken naar schema's van een EBZA kastje, liep zelf ook al met het idee rond om EBZA in mijn 6V Trabant te bouwen. Heb de schema's nog niet kunnen vinden, misschien kan ik wel helpen met het een en ander uitzoeken.

Heb op deze site wel wat gevonden over een Wartburg ontsteking http://www.wartburgpeter.de/tez_ebza.htm

Heb verder ook nog een principe schema gevonden van een elektronische ontsteking:
Afbeelding
'79 Trabant P601S

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 00:21

Ik zie dat er een groot verschil zit tussen de EBZA van de trabant en die van de van de Wartburg (behalve dat de wartburg 3 cylinders heeft)

Bij de Wartburg blijft blijkbaar de mechanische vervroeger in de ontsteking aktief. In het schema zie ik geen electronische vervroeger.
De opnemers van de wartburg werken volgens dat schema ook nog eens optisch en dat heeft zeker niet de voorkeur omdat het gevoelig is voor vervuiling.

Ook jouw schema is een lineaire ontsteking waarbij er geen electronische vervroeger is. Dat is nu net waarom de Trabant EBZA zo uniek is. Doordat de opnemer geen mechanische vervroeger heeft moet er dus iets electronisch gedaan worden. De opnemer van de trabant EBZA is niet geschikt voor een simpele electronische ontsteking tenzij je genoegen wilt nemen met een oververhitte motor met een max snelheid van 40 KMh of zoiets :)

Een lineaire ontsteking kan alleen als we een nieuwe opnemer maken die op de vervroeger past of de orginele puntjes voor de timing gebruiken (helaas heb je dan nog de nokslijtage van de puntjes maar ze branden niet meer in)

p60k

Bericht door p60k » 05 nov 2012, 07:48

Hier rijden denk ik relatief niet zo veel mensen 6 volt het wel interessant en mogelijk ik heb vaker in een ver verleden een 6 volt auto gezien met ebza, dus het is technisch mogelijk. Probleem/uitdaging zit wslk in de bobines aangezien dat die specifiek voor ebza zijn en 6 volt bobines zijn er niet voor een electronische ontsteking.

Ik rij 6 en 12 volt.

Dit draadje ga ik met interesse volgen.
Laatst gewijzigd door p60k op 05 nov 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 13:36

Er bestaat geen bobine die niet elektronisch kan worden aangestuurd.

Er bestaan wel bobines met verschillende primaire impendanties en gelijkstroomweerstaand.

Grofweg kan je zeggen , hoe lager de primaire weerstand, hoe meer energie de bobine kan opnemen en als gevolg hiervan kan je een krachtigere vonk opwekken.

Hoe lager de impendantie, hoe meer stroom. Dit is de reden dat de bobines met een te lage weerstand niet aan de EBZA mogen omdat dan de EBZA doorbrandt. Contactpuntjes kunnen wel die grotere stroom leveren. Dat is simpel gezegd het verschil.

Let op! Ik zeg dus niet dat je zomaar elke bobine aan een EBZA mag hangen!
Mel, hoe zat het ook alweer?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 nov 2012, 18:41

wellicht is het handig om een omvormer 6V =>12V te gebruiken voor alleen de EBZA.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 19:25

Haiko, dat is plan 1 inderdaad. Het enige probleem is dat de primaire stroom van de bobines 2 keer zo groot als in een 12 V auto. Mogelijk overleeft de EBZA dat (op den duur) niet.
Bovendien gebruikt de EBZA zelf ook al 10-20 watt vermoed ik. Een klein redesign voor de 'endstufe' kan dit verminderen (MOSFET in plaats van transistor) tot een handjevol mA's

Een 20 watt omvormer is ook relatief duur als je ook een beetje kwaliteit wilt. Hij mag niet zomaar stoppen want dan stopt de motor ook.
De ontstekingsplaat met puntjes zit er dan niet meer dus je kan niet 'even' terug. (OK... puntjes+vervroeger erin..stekkertjes om en ongeveer op het gehoor afstellen... in het donker... Echte bikkels kunnen dat :))

En om dit nu ook allemaal nog eens als reserve onderdeel mee te gaan nemen... :)

De -veranderde- EBZA kan wellicht werken op 100-200 mA dan kan hij gevoed worden door 2 profi maar low range DC-DC omzetters zodat er eentje stuk mag gaan zonder dat dat problemen geeft voor niet meer dan 10 euro.

Ik heb nu een 10 watt low-budget omvormertje voor de tomtom en telefoon erin zitten (40 euro) maar als die belast wordt, fluit mijn radio (6V) vrolijk mee. Daar wil ik mijn EBZA niet op zetten bijvoorbeeld (OK... even... voor test.. :))

Eerst dus maar gaan meten aan de diverse trabanten en een EBZA reverse-engineeren.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 nov 2012, 19:40

In de DDR gebruikten ze ook een omvormer om in hun 6V trabantjes toch ook de EBZA te gebruiken.

en anders neem je toch een Steini 6V zundanlage. Maar als je het leuk vindt om te knutselen en iets zelf in elkaar te zetten, is dat wel veel leuker.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 nov 2012, 19:49

Nu is het jaren geleden dat ik aan stroom heb hoeven te rekenen. Ik kan alleen niet volgen waarom bij een 12 volt omvormer de primaire stroom door de bobines twee keer zo groot wordt. De ebza schakelt toch de "massa" van de bobines. De stroontoevoer gaat dan toch gewoon over de standaard 6 volt draden?

Plaats reactie