Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Tra-bart

Re: Innovatie: EBZA in 6 Volt Trabant

Bericht door Tra-bart » 05 nov 2012, 19:59

@ ErikcG: Mijn idee was eigenlijk om een hele nieuwe elektronische ontsteking te bouwen in 2 stappen.

Stap 1: De lineaire ontsteking die ik gisteren had gepost aanpassen voor het aansturen van de 6V bobines, dit 2 keer bouwen en in de Trabant tijdelijk aansluiten op de bestaande contact punten.

Stap 2: Proberen om een bestaand EBZA kastje aan te passen zodat dit op 6 volt werkt, als dit werkt later met het aangepaste EBZA kastje de schakeling uit stap 1 aansturen.

Ik kom er alleen nog niet uit hoe de vervroeging werkt, heb er ook nog niet heel veel tijd ingestoken. Maar met de winter op komst heb ik tijd genoeg :)
'79 Trabant P601S

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 nov 2012, 20:41

Vervroeging is alleen icm puntjes dmv een vlieggewicht achter de grondplaat. EBZA heeft dat niet.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 nov 2012, 21:27

precies, de EBZA heeft een statische ontsteking. daar versteld zich tijdens het rijden niets meer.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 22:16

Hoho! De Trabant EBZA heeft een electronische vervroeger!

Er moet een vervroeger zijn anders gaat je motor echt niet lekker rijden.
De electronische vervroeger is dat witte gebobbelde plaatje dat rechtsonderin zit op de foto.
Dit stukje electronica is gemaakt in dikke-film techniek waar electronica als een soort drukproces wordt gemaakt. Dikke film techniek is een voorloper van de huidige SMD techniek. Voordelen: Veel electronica op weinig ruimte. Robuust. vochtbestendig. Nadeel: reverse engineering is niet te doen door de epoxy afdeklaag die je niet weg kan krijgen zonder schade :(
Eigenlijk een voor de 80-er jaren een heel geavanceerd ontwerp waar voor de meeste andere merken (ook VAG) alleen nog klassieke en lineaire electronische ontstekingen werden gebruikt.

De rest (de transistor ontsteking) is heel basic en heeft veel weg van het schema dat Tra-Bart eerder verstuurde. (meestal een BD137 o.i.d. en een dikke 1KV transistor)
Het type op de foto staat op de Duitse IFA forums bekend als niet meer te krijgen DDR goud maar er zijn volop equivalenten te krijgen.

Zowiezo verlies je op deze transistor 0,5 tot 1 Volt voor je bobines. OP 12 v is dit dan 10% maar bij 6v is dit al gauw 20% van je vonkenergie. Ik zou liever voor een MOSFET gaan die veel efficienter schakelt dan een transistor.
OP de contactpuntjes verlies je 0 Volt (als ze niet ingebrand zijn)
Ik moet alleen nog een goeie MOSFET selecteren (en kijken wat die dan gaat kosten)

@Trabart: Je kan natuurlijk 2 basic transistor ontstekingen maken en die op de puntjes aansluiten. (de mechanische vervroeger blijft dan gewoon zijn werk doen) Je moet dan wel de condensatoren bij de contactpunten verwijderen.

Een lineaire transistor electronische ontsteking op 6 V voegt niet heel veel toe. Zeker niet als je de puntjes blijft gebruiken omdat je dan nog steeds contactdender hebt (één van de nadelen van elke mechanische schakelaar) en je wat verlies toevoegt. Je krijgt wel een iets mooier schakelmoment en je puntjes branden niet meer in maar dat haalt het niet bij wat de EBZA doet.

Plan 2 is dus het hergebruiken van de EBZA electronische vervroeger die heel slim met 1 opnemer 2 cylinders aanstuurt
Laatst gewijzigd door ErikvG op 05 nov 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Valves! Who needs Valves?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 nov 2012, 22:24

electronische vervroeger... je zal gelijk hebben, maar ik heb er nog nooit van gehoord... (of er overheen gelezen in de WHIMS)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Tra-bart

Bericht door Tra-bart » 05 nov 2012, 22:30

De vervroeger is ook het grootste probleem in het hele ombouw verhaal, hall sensors op de krukas monteren en daar wat elektronica omheen bouwen zodat het op 6 volt kan werken zal wel lukken. Maar de timing goed krijgen is een ander verhaal.

Ik ga eerst eens een kijken wat ik kan maken met een paar transistors en/of MOSFET's, als ik deze componenten gebruik voor het schakelen van de bobines dan slijten de contactpunten al nagenoeg niet meer. Maar alles electronisch maken blijft natuurlijk wel een grotere uitdaging :)
'79 Trabant P601S

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 nov 2012, 22:38

De vervroeger is niet nodig om te rijden, maar wordt gebruikt bij het starten. Bij stationair lopen vliegen de gewichten al uit, waardoor de ontsteking in de maximale stand staat (circa 3 mm voor OT).

Op de echte oudjes zat de vervroeger niet, en die konden ook starten. Bij mijn 6 volt 601 heb ik de vervroeger vastgezet, zodat de ontsteking makkelijk was te stellen. Voor het starten in Nederland is dat geen probleem. Bij - 20 ga je misschien verschil merken. Dus de vervroeger kan je gewoon buiten beschouwing laten!

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 22:45

Mijn vorige berichtje had ik nog even gewijzigd... ik wist niet dat we hier op chat-snelheid zitten :):)

De electronische vervroeger staat niet in de WHIMS. De EBZA is een blackbox daar.
Wel typisch DDR om zoiets moois niet verder te vertellen. In die tijd waren dit soort ontstekingen alleen toegepast in BMW , Mercedes etc...

@Bart: Er valt wel te denken om de puntjes weg te laten en te vervangen voor een magneetplaatje op de rotor en hall sensoren op de plek van de puntjes.
Die wartburgpeter heeft ook zoiets gedaan maar dan optisch in plaats van magnetisch.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 05 nov 2012, 22:57

Dat is interessant ES! Ik ben eigenlijk mijn Honda gewend die pas bij 2000 toeren vervroegt. Die trekt echt niet lekker weg als de vervroeger blijft hangen :)

Hiermee kunnen we het blokje dikkefilm reduceren tot een circuit dat op de N-Z overgang cylinder 1 aanstuurt en op de Z-N overgang Cylinder 2 (of net andersom)

Ik ge de scoop eens aan Mel's EBZA testbord hangen om te zien of er een verschuivende fase is tussen de opnemer en de bobines. Dan weten we het zeker.

Er is wellicht iets te verzinnen om een multi-spark te genereren bij kou/lage toerentallen om het starten te vergemakkelijken

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 nov 2012, 23:02

Je kan ook eenvoudig de vervroeger van je trabant vastzetten om daarmee te ervaren wat het verschil is. De makkelijkste manier is door de centrale bout los te maken, de vervroeger met bv een waterpomptang te draaien en een revet onder de bout te zetten waarmee je het geheel vastzet.

Plaats reactie