Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 12 nov 2012, 22:33

Misschien met dat demoblok van Erik het e.e.a. nameten wat de WHIMS grafiek niet laat zien.

Ik denk er wel over om het dynamische bereik te begrenzen en niet al te vroeg gaan ontsteken bij hoge toerentallen.

Bovendien gaat de motor bij hoge toerentallen een veel armer mengsel krijgen en dat heeft ook weer gevolgen voor de bougie, pingelen, motortemperatuur en niet te vergeten, de smering van de 2-takt.
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 13 nov 2012, 00:34

Wat is eigenlijk het hoogste toerental van de trabant?
Ik kan dat in de documentatie niet vinden...
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4302
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ruton » 13 nov 2012, 01:15

Albert Westerhuis jast hem naar 6000 toeren, maar normaal kom je niet boven de 4000.
Kijk eens op de Schaltgrafik in het instructieboekje.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 14 nov 2012, 00:38

Dan ga ik uit van 6000 tpm max.

Inmiddels wat onderdeeltjes binnen en het prototype begint al ergens op te lijken.

Dit exemplaar wordt wat ruim van opzet (kastje is behoorlijk groter dan de EBZA1.0)

Dit is om straks te kunnen experimenteren met een microcontroller en dynamische ontsteking

Afbeelding

Van links naar rechts:
Ontstekingsdetectie (draaiende motor)
Dubbele LED (power en puls)
IC en fasedraaier voor cylinder 1-2
Aansluitblokje Sensor
Aansluitblokje 6-12v / bobine 1 / bobine 2 / massa
Ontstekingscondensatoren
Er moeten nog de MOSFETs gemonteerd en de LEDs voor cylinder 1-2

Morgen 'even' afmaken en de eerste labtests en donderdag mee om te testen op Mel's bord
Bijlagen
bugavatar.gif
(5.28 KiB) Nog niet gedownload
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door Erik » 14 nov 2012, 11:51

Hoi Erik, donderdagavond kan er helemaal niks getest worden in Nijkerk.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 14 nov 2012, 14:23

da's nou jammer... :cry:

dan promoveer ik dit weekeinde mijn eigen trabant wel tot lab..
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 03 dec 2012, 18:37

Terwijl de EBZA 2.0 op 12V op de testbank prima werkte, gaf de zelfde opstelling in 6V nog wat problemen. Er moesten nog wat onderdeeltjes bij om dit op te lossen en die heb ik inmiddels binnen.

Met de Decemberdrukte in gedachte zal het wel ergens Januari worden voordat ik weer serieus ermee aan de slag kan.
Valves! Who needs Valves?

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door exionman » 03 dec 2012, 19:29

hoogste toerental van mijn oude blok 8200 rpm
huidig blok 7000

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door ErikvG » 03 dec 2012, 21:02

Thanks.

Sowieso is het toerental voor de statische versie die ik nu bouw geen probleem. de elektronica is meer dan snel genoeg om hoge toerentallen te bedienen.

Het toerental is straks wel interessant om een EBZA te bouwen die dynamische ontsteekvervroeging heeft. Hierbij wordt voor elk mogelijk toerental het ideale ontsteekmoment gekozen wat in theorie betere prestaties en minder brandstofgebruik zou moeten opleveren.
De dynamische versie heeft nogal wat onderzoek nodig en ga ik pas bouwen als deze goed werkt.
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: Innovatie: EBZA2.0NL in 6 en 12 Volt Trabant

Bericht door p60k » 03 dec 2012, 23:04

Met minder brandstof verbruik ga je weer andere uitdagingen creeeren.. Dus ga alvast ook denken wat je evt met een carb kunt

Plaats reactie