accu

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

accu

Bericht door eeuwige_student » 03 jan 2013, 21:44

Is er iemand die iets meer in de accu--techniek zit dan ik? De basis-techniek is mij wel bekend. Ik ben namelijk op zoek naar een mooie accu voor mijn p70. Nu moet ik het accuvak nog opmeten, maar ik kwam deze twee accu's tegen: accu 1 en accu 2. Beide accu's zijn 60 AH en hebben 540 A. Het verschil zit hem echter in de grootte en de hoeveelheid zuur. Zal dit op enige wijze nog invloed hebben op de kwaliteit en de levensduur?

Andries
moderator
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Andries » 03 jan 2013, 23:17

De levensduur is nu niet direkt afhaqnkelijk van de hoeveelheid zuur, maar meer van de mate van gebruik: een accu die dagelijks gebruikt wordt gaat meer kilometers mee dan een accu die maar een beperkt aantal dagen wordt gebruikt.
Ik denk dat je kan volstaan met accu1
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

ErikvG

Bericht door ErikvG » 03 jan 2013, 23:51

Als de tekst gelijk heeft dan is het verschil alleen in het formaat van de accu zelf. De accu met het grotere formaat bevat meer zuur omdat hij ... ehh... groter is :)

Maar als ik goed naar de foto's kijk dan zie ik een belangrijker verschil. De kleine levert een max stroom van 180 amp en de grote 490. Niet dat je dat nodig hebt. Je hoeft geen 8 cylinder diezel aan de gang te jassen.

Ik zou de leverancier even contacten over de juiste specificaties.

Ik zou zelf een voorkeur hebben voor de iets lichtere accu:
- de capaciteit past beter bij wat je nodig hebt. De accu wordt dus beter belast en dat is goed voor zijn conditie (die extra zware zou het wat makkelijker hebben maar daar wordt hij lui van)
- Het gewicht is minder en dat scheelt weer energie.

Voorwaarde is vooral dat het formaat zo is dat je hem goed kan vastzetten
Valves! Who needs Valves?

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 04 jan 2013, 10:01

woei wat een dure accu,s !! deze zou ik alleen nemen uit oogpunt van origineel !! net wat Eric al noemde in ons 2 cilindertje heeft de accu niets te lijden zeker niet naar het starten er ziten geen grote verbruikers :idea: op de trabant :ugeek:
ik heb zelf een gewone varta accu in het wagendje!! waar je wel even naar moet kijken hoe het het beste gaat uit komen met de +/ - pool

groetjes jeroen

Erik

Bericht door Erik » 04 jan 2013, 11:07

Een 40AH is ruim voldoende voor de trabant.
Heb je de P70 trouwens op 12V ipv 6V?

Als je een accu wilt met een ouderwetse look, betaal je wel ongeveer het dubbele als voor een standaard, varta/brega/fullmen accu.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 jan 2013, 11:29

De P70 is altijd 12 volt. Door de dynastart is er wel een zwaardere accu nodig (56 AH). De huidige accu van 40 ah laat bij het starten (zeker bij warme motor) te weinig stroom over voor de vonkendoos.

Erik

Bericht door Erik » 04 jan 2013, 16:14

Is die vonkendoos wel 12volt? Ik dacht dat je die destijds van Mel had overgenomen toch? Is volgens mij dan een p50 variant.

Wat betreft de 2 accu's die je uitgezocht had. Als je op de foto's kijkt is accu1: 60AH en 490A en accu2: 60AH en 180A
De 1e accu heeft dus een veel hogere koudstartstroom en zal dus beter in staat zijn om je startmotor rond te krijgen. De hoeveelheid koudstartstroom die een accu kan leveren is afhankelijk van de bouw en de inhoud van de accu.
Het lijkt er dus op dat de teksten wat betreft de koudstartstroom niet helemaal kloppen op die website.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 jan 2013, 20:15

Nee het is een p70 variant, te herkennen aan de buiten geplaatste weerstand. Het probleem was er trouwens ook bij de oude vonkendoos.
Maar ik ga de foto's van de accu's beter bekijken. Bedankt voor het meedenken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 06 jan 2013, 17:21

Mijn accubak is ongeveer 31 cm breed. De zwaarste van de twee accu's is 301 mm breed. Dit houdt dus in dat er 9 mm speling is. Indien de maat van de accu dus klopt (de gegevens op de website blijken dus niet te kloppen), moet de zwaarste passen en komt die maat overeen met de oorspronkelijke maat!

Ik ben nog in afwachting van een reactie van de verkoper, maar anders ga ik denk ik eens de accu bestellen. Zolang die droog staat en nog niet is gevuld, wordt de levensduur niet korter.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2013, 22:16

De bestelling is de deur uit! Ik heb wel geregeld dat ik de accu kan ruilen mocht deze uiteindelijk toch niet passen. Een beetje service mag voor dat geld wel!

Plaats reactie