loopt op 1 cillinder

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Super 5 Devil
Berichten: 279
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door Super 5 Devil » 17 jan 2013, 00:42

Marcel, dat lossen we t weekend op! Ik denk dat ik de dove ben van ons twee hahaha!
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door heinkeltje » 18 jan 2013, 22:39

vandaag samen met super 5 devill de ontsteking afgesteld mbv een klokje.
ebza, cillinder 1 4mm voorontsteking
cillinder 2 3mm voorontsteking
carburateur is een 29hb-2
hebben we het goed gedaan.
bestaat er ook een tabel die aangeeft wat de voorontsteking moet zijn ivm het type carb,ebza, of contactpunten.
Hij loopt nu weer lekker.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door eeuwige_student » 18 jan 2013, 22:58

Die tabel staat in Whims, Ik neem aan dat je als cilinder 1 de cilinder bedoelt die het meest in het midden van de motorruimte zit?
In combinatie met EBZA wordt meestel 3mm voorontsteking aangehouden. Aangezien de linker cilinder (vanuit de bestuurder) het minst wordt gekoeld, is iets meer voorontsteking aan te raden. Dan blijft hij net iets koeler!

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4306
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door ruton » 19 jan 2013, 11:18

Cilinders tel je vanaf de bak.
En cilinder 1 zit verder van de ventilator af en krijgt daarom wat minder koeling.
Afbeelding
Bovendien zijn de cilinders genummerd op de bovenste carterhelft, maar gemonteerd zit de uitlaatkrommer ervoor...

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door trammelanto » 19 jan 2013, 20:47

Eigenlijk is er een heel simpel ezelsbruggetje:
Cilinders tel je altijd vanaf de vliegwielzijde.

Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door mel » 20 jan 2013, 22:17

Niet iedereen schijnt dat ezelsbruggetje te kennen Marco .... :shock:

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door trammelanto » 21 jan 2013, 12:53

Misschien idd wat kort door de bocht...

Vooruit dan... Japanners en Britten willen er wel eens vanaf wijken. Bij moderne motoren kan je dit ezelsbruggetje van tafel vegen, dat wisselt bij sommige automerken van jaar tot jaar.... de ene keer telt men vanaf de vliegwielzijde en de ander keer weer vanaf distributiezijde.

Maar we hadden het hier over oldtimers van DDR makelij ;)

Gr
Co
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
trabart
moderator
Berichten: 1240
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door trabart » 21 jan 2013, 13:01

Geloof, gezien de laatste opmerking vooral, dat het ezelsbruggetje niet echt een ezelsbruggetje is ...
Als er meer uitzonderingen zijn dan regel, gaat het grapje niet meer op natuurlijk ... !!

Heb 't eigenlijk nooit begrepen .. ze zeggen stel op cilinder 1 zoveel voorontsteking, op cilinder 2 zoveel, maar je kunt ze toch niet apart van elkaar stellen ?? Je draait aan de grondplaat van de ontsteking .. die heeft uitwerking op beide cilinders. Wat dus als je 1 stelt, en daarna voor 2 bijstelt ? Dan staat 1 toch weer fout ??
Afbeelding

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door trammelanto » 21 jan 2013, 13:07

Nou dan zal ik het ezelsbruggetje even vervolmaken: IN GEVAL VAN TWEETAKTMOTOREN!!

En hier is maar één uitzondering op:
imagesCA7BTGKJ.jpg
(10.45 KiB) Nog niet gedownload
Succes

gr
co
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: loopt op 1 cillinder

Bericht door eeuwige_student » 21 jan 2013, 15:13

Op de grondplaat zit een klein subgrondplaatje

Plaats reactie