Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Autoradio valt uit bij starten en optrekken/afremmen

Bericht door eeuwige_student » 10 feb 2013, 20:22

Bij het starten vallen meerdere (modernere) radio's uit. Volgens mij is dat zo ook bij mijn kombi. Bij de andere "schakelmomenten" is dit echter niet gebruikelijk.

tijs

Bericht door tijs » 10 feb 2013, 23:06

idd, bij starten is het vrij normaal (geen idee bij trabant, maar bij meeste auto's is het normaal)
eigenlijk is er niet zo veel gek aan je laadspanningen....
welke bij starten misschien wel wat te laag... maar ook daar, wellicht voor een trabi normaal?

als hij echt te veel spanning weg trekt met starten, moet je waarschijnlijk gewoon een andere start motor..
al bij meedere auto's gemerkt dat een oude/versleten startmotor gewoon enorm veel stroom wegtrekt om zijn werk te doen.

kan me haast niet voorstellen dat je radio etc hierdoor stuk is gegaan, zoals gezegd, er zijn wel meer auto's waarbij radio's etc uitvallen tijdens starten, omdat de spanning zover weg valt.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 11 feb 2013, 00:15

Als je trabant gewoon goed start dan is de accu gewoon goed hoor. Als ik het lijstje spanningen doorkijk dat je opgeeft dan twijfel ik een beetje aan de dynamo en spanningsregelaar maar nog steeds verklaart dit niet dat je radio steeds uitvalt.

Ik zou echt op jacht gaan naar slechte contacten en de aansluiting van je radio direkt op de geschakelde 12 volt maken (zekering nummer 7), zonder relais.
Valves! Who needs Valves?

trammelanto

Bericht door trammelanto » 11 feb 2013, 08:51

:idea: Heb je al eens gedacht aan een ondeugdelijke bevestiging/contact van de massakabel aan de versnellingsbak?!? Per slot van rekening hangt een trabantmotor aan de minpool van de accu en gaat er vervolgens weer een min-kabel van de versnellingbak naar het subframe.... (onderzijde bak aan het voorste rechter rubber kort bij de uitlaat) wellicht zou je het daar eens moeten zoeken. Immers maakt de motor, die in rubber blokken is 'opgehangen' nauwelijks op andere wijze goed contact met de carosserie..... :idea: Het zou in ieder geval wel het wegvallen van spanning verklaren bij het schakelen en optrekken van de auto..... :!:

Weliswaar een oud type bak, maar zie nummer '1'
g7.jpg
(19.21 KiB) Nog niet gedownload
Wat ook wel eens problemen wil geven, zijn de oude aluminium accukabels net loden klemmen. Simpelweg vervangen door koperen kabels met nieuwe klemmen! Ook het starten verloopt vaak een stuk vlotter. De oude aluminium kabels hebben in de loop der jaren soms toch wat last van corrosie gekregen, met slechte stroomdoorgifte tot gevolg...

Succes,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 11 feb 2013, 09:36

goeie trammelanto, ik dacht ook al in deze richting, massakabel had ik nog niet bedacht ...
Afbeelding

2802bartje

Bericht door 2802bartje » 11 feb 2013, 19:24

Nou, ik heb alle contacten nagelopen en die waren goed. Alleen die onderste van de versnellingsbak moet ik nog. En ik zal deze zomer die aluminium kabels gaan vervangen. De slechten loden accuklemmen heb ik recent al vervangen door nieuwe.

Eenieder bedankt voor de reacties. Zal nu even moeten wachten op wat ik van de reparateurs krijg te horen.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

2802bartje

Bericht door 2802bartje » 28 feb 2013, 22:01

Mogelijke oorzaken met een aantal elektrotechneuten op het werk besproken. Die vermoeden toch dat er een vuile massa zit. Als de motor uitstaat: geluidssysteem is prima. Als ik constant 80 km/h rij, is het geluidssysteem ook prima. Bij op- en aftoeren ontstaan er dus andere spanningsverschillen. Als de 0 dan bijvoorbeeld +3 of +5 wordt, dan valt de spanning van de radio/boombox onder de 9 volt. Hierdoor schakelt de interne controller van dat soort nieuwerwetse apparatuur af. Als je dus aan het optrekken bent, krijg je continu spanningsvariaties die er voor zorgen dat de controllers meerdere keer aan en uit worden gezet. En controllers kunnen slecht tegen snel aan en uit zetten.

Hieronder een aantal maatregelen die ik ga nemen om spanningsvallen te voorkomen:
- Nieuwe koperen accukabels (huidige nog aluminium).
- Opnieuw bevestigen van de bestaande massa-aansluitingen op de carrosserie.
- Upgraden van 2,5 mm2 spanningsdraden voor het geluidssysteem naar 4 mm2 om elke kans op spanningsval te voorkomen. Hoe langer de kabels, hoe groter de kans op spanningsverlies door het weerstandsgedrag (hoe minimaal ook) van het draad.
- Van de radio en boombox een directe massa naar de accu (bestaand) én een directe nul zo direct mogelijk naar de carrosserie.
- Verwijderen van het relais. Radio en boombox krijgen een eigen schakelaar (max 30A) omdat ik het systeem stroomloos wil kunnen zetten.
- Voor de zekerheid (beter safe than sorry) ook een overspanningsbeveiliging over de ingaande plus en min van de radio en boombox. Dus niet over de accu, maar zo dicht mogelijk bij de stroomverbruiker. Hierdoor sluit je ruis vanuit de stroomdraden uit.

Gelukkig zijn een aantal van deze ideeën hier al voorbij gekomen. Eenieder nogmaals bedankt!
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Plaats reactie