Interessant probeem

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
Trabant073

Interessant probeem

Bericht door Trabant073 » 21 mei 2013, 12:08

Beste iedereen,

ik probeer mijn trabi klaar te maken voor de apk. Dus eerst maar de lichten. Vervolgens stuit ik op de volgende problemen:

rechterremlicht doet het niet: Lampje is ook en maakt contact.
Knipperlicht rechts doet het prima maar dan gaat ook het linkerachterlicht aan, deze knippert echter niet.

Verder werkt alles naar behoren. Enig idee waar het aan kan liggen? Of waar ik als eerste naar moet kijken?

Alvast bedankt,

Jesse

tijs

Re: Interessant probeem

Bericht door tijs » 21 mei 2013, 12:09

loop alle massa aansluitingen van de lampen eens na, zowel voor als achter

Trabant073

Bericht door Trabant073 » 21 mei 2013, 13:36

Beste Tijs,

Bedankt voor de reactie, ik neem aan dat die achter de lampenunits zitten?

tijs

Bericht door tijs » 21 mei 2013, 13:59

moet je heel eerlijk bekennen dat ik dat zo bij een trabi niet weet, maar zie je snel zat.
ik moet bij de mijne ook nog naar de verlichting kijken.

maar de storing klinkt als een redelijk universele voor veel oldtimers. heb zelf dit soort dingen al bij veel golfjes en kadettjes gezien en opgelost. ik zou in elk geval bij de massa punten beginnen met kijken. alles even goed opschuren kan nooit kwaad, zelfs al ziet het er nog niet slecht uit.

trammelanto

Bericht door trammelanto » 21 mei 2013, 14:38

Remlichtschakelaar is vaak stuk. als je de draadjes kortsluit, moeten de remlichten gaan branden. Zo niet, zit er een storing in de bedrading of de lampenfitting/lamp. Remlichtschakeaar kan je beter vervangen door een exemplaar van Hella. Het model van een VW Golf 1 past zonder problemen op een trabant. (NB. Laat de DDR schakelaars lekker liggen, deze gaan door de ouderdom vaak snel genoeg weer stuk.)

ik adviseer je om aan de hand van het handboek de bedrading aan de zekeringskast en ook de licht- en richtingsschakelaar na te lopen. EERST ACCU AFKOPPELEN!!

Stroomplan is hier te downloaden. Even uitprinten en de kleurcodering even goed opschrijven om vergissingen te voorkomen!!
http://www.trabi-freunde.net/download.htm

Een absoluut aandachtspunt is de dikke rode draad aan de lichtschakelaar. Dit is de voeding van de gehele installatie! Zorg dat het aansluitpunt netjes schoon is en vanzelfsprekend ook het stekkertje schoon. Vervolgens weer monteren met een beetje elektronicavet (geen wd40!! dat kost op termijn je schakelaar omdat schakelcontacten inbranden!) Ik monteer meestal voor de veiligheid een krimpkousje om deze stekker.

Vergeet ook niet om de blendes waartussen de zekeringen zitten goed te reinigen en monteer nieuwe zekeringen. Er zijn forummers die adviseren om een steekzekeringen-kast te monteren. Het is inderdaad bedrijfszekerder, maar het oude werkt ook goed mits netjes in orde. Wanneer je dat gehad hebt, zou je ook even aandacht kunnen geven aan de lampenfittingen en bijbehorende aansluitpunten. Vaak is ook daar nog wat eer te behalen.

Het lijkt veel werk, maar als alles netjes in orde is, zal je voor lange tijd verlost zijn van elektrische probleempjes. Vaak is er ook sprake van een hoop overbodige dropveters onder het dashboard... (denk aan oude radio-aansluitingen, mistlampjes e.d.) Ik heb voorheen eens een schoenendoos vol aan overbodige bedrading uit een trabant gehaald. Het betreffende wagentje had ook vele bijzondere elektrische kwaaltjes.

Bij 12 volt heb je in de regel minder last van matige kontakten, maar vroeg of laat doen problemen zich voor. Bij 6 volt zullen problemen zich eerder openbaren aangezien het amperage in de regel hoger ligt dan bij 12 volt.

Succes!
Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

ErikvG

Bericht door ErikvG » 21 mei 2013, 23:21

Het meeknipperen van het achterlicht met de richtingaanwijzer is 99% zeker een aardingsprobleem van het achterlicht.

Overigens hebben niet alleen 6V trabanten daar last van maar ook elke peugeot ouder dan 5 jaar :)

Testen: Licht aan en met een universeelmeter op het bereik 0-2V de spanning meten tussen de "-" van het achterlicht en een massapunt op het chassis. De gemeten spanning mag niet meer zijn dan iets van 10-50 millivolt als je achterlicht brandt.
Valves! Who needs Valves?

Trabant073

Bericht door Trabant073 » 24 mei 2013, 15:11

Allen bedankt voor de reacties.

De rechterachterunit heeft inderdaad een aardeprobleem.

Verder zijn bij beide achterlichtunits de fittingen roestig. Ik heb dus maar twee nieuwe besteld.
Komen volgende week binnen.

Ik hou jullie op de hoogte. Verder valt er altijd iets te doen aan een Trabi dus vervelen ga ik mij zeker niet.

Groeten,

Jesse

trammelanto

Bericht door trammelanto » 24 mei 2013, 16:46

De blendes van de fittingen zijn van een koperlegering en daardoor vaak goed te reinigen. Ook het verzinkte staal is vaak met poets nog prima te redden, maar goed, nieuwe fittingen is natuurlijk ook goed en lost het probleem ook op. Wellicht dat je oude als reserve kunnen dienen. Graag zou ik je nog willen adviseren om de reflectoeschaaltjes, deze zijn van aluminium, met een goede alu-poets te poetsen. Door deze te poetsen tot ze blinken, ontstaat later een veel betere lichtuitstraling. En dat verhoogt de zichtbaarheid in het verkeer.

De tips van mijn vorige post blijf ik promoten :D We moeten niet vergeten dat de stekkertjes van de elektra niet van de beste kwaliteit zijn. Breken komt zeker voor, evenals oxide problemen. Oxide veroorzaakt op zijn beurt weer hitte en dat wil je absoluut niet hebben in een schakeling of connector. Zoals gezegd, vooral de grote rode kabel op de lichtschakelaar verdient aandacht en waarschijnlijk ook een nieuwe ANP-stekker. Overigens is deze niet gezekerd, dat gebeurt pas na de schakeling.....

Succes en ik ben zeer benieuwd naar het autootje. Op dit forum kijken we altijd uit naar foto's..... ;)

Succes.

groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Trabant073

Bericht door Trabant073 » 06 jun 2013, 23:22

Beste iedereen,

we zijn eruit. Het lag niet aan de massa's. Die waren op beide achterlichten goed.
Remlicht rechts was los contactje. Stadslicht rechtsvoor was gewoon een slecht contact.

Linksvoor stadslicht zat een 12 volt? lampje..... foutje van de vorige eigenaar.

Maar doordat bij het contactslot 1 draadje niet op de goede plek zat ging het linkerachterlicht aan als ik het rechterknipperlicht aanzette.

Bij deze dus opgelost. Trabi's lichten doen het prima. Nu nog ff wachten op een mistlamp voor, die ik gemold heb.....

Plaats reactie