Pagina 1 van 3

bobine 2 problemen

Geplaatst: 17 nov 2015, 22:13
door RSN601
Een ontstekingsprobleem waar ik niet helemaal uit kom op dit moment.
Het probleem: ik krijg via bobine 2 geen vonk.

Ik heb een trabant 601 uit 1988 met ebza.
De bobines werken allebei(ik heb ze al gewisseld om dit uit te sluiten) ik heb de bougiekabels en bougies via trabantwelt besteld en vervangen.
Ligt dit waarschijnlijk aan het steuerteil of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Toevoeging: De motor loopt niet.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 17 nov 2015, 22:15
door ruton
Of de Geber bij de krukas. Zitten alle stekkertjes erop en maken ze geen kortsluiting met het deksel?
Niets dat er doorgebrand uitziet?

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 17 nov 2015, 23:07
door eeuwige_student
Volg eens de bedrading tussen de ebza en de geber. Je zou de eerste niet zijn waarbij de v-snaar de bedrading doorsnijdt omdat deze niet goed loopt.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 18 nov 2015, 12:40
door RSN601
Ik zal er deze week eens naar kijken. Alvast bedankt voor de hulp.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 24 nov 2015, 20:10
door RSN601
De bedrading ziet er netjes uit. De geber is ook niets aan te zien. Ik zal alles eens doormeten.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 28 nov 2015, 23:32
door ErikvG
In tegenstelling tot de puntjes is er maar 1 signaallijn in de geber. Als de motor dus wel iets doet dan is de geber prima (afstelling daargelaten)
Het lijkt erop dat er een transistor in de EBZA is overleden

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 30 nov 2015, 21:24
door Super 5 Devil
Dat is makkelijk na te meten met een multimeter en dan op de drie punten zetten waar de drie draden die op de kleine draaibare plaat van de EBZA zitten.
Volgens mij heten die 7, 15 en 31 die pinnen.
Vervolgens motor doordraaien (bougies eruit draaien) en kijken of je signaalverandering hebt.
Er is een precieze beschrijving van, die volgens mij op de website van LDM Tuning of Trabantwelt staat bij het onderdeel Leiterplatte EBZA.
Bij mij was de HAL-sensor kapot van de Leiterplatte. Deze heb ik zelf een nieuwe erop gesoldeerd die ik bij Reichelt.de besteld heb.
Dit heeft het een jaar of drie prima gedaan, daarna toch maar overgestapt op een Leiterplatte van LDM en die doet het gewoon prima.
Spaetbremser heeft ze ook zie ik nu: https://www.trabiteile.de/product_info. ... ts_id/2263.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 01 dec 2015, 23:09
door ErikvG
31 is massa (-)
15 +12v (ignition)
7 ontstekingssignaal

Dus bougies eruit, contact aan en met de meter op de 'volt' stand (20 of 30 volt) kan je dan op pin 7 de puls zien. Die verandert per halve omwenteling van 0 naar 12 volt en weer terug.

Maar omdat de motor op 1 cylinder loopt weten we al dat de geber goed is. Je EBZA is stuk (bobines omwisselen had je immers al geprobeerd)

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 13 dec 2015, 17:58
door RSN601
Het heeft even geduurt en ik heb alles volgens whims nagemeten.
Hij blijft op 12v staan. En heeft geen dip naar 0v.

Ik heb een nieuwe ebza besteld en gemonteerd en weer hetzelfde probleem.(ter info : de motor loopt niet)
Ik vermoed nu dus dat inderdaad de leiterplatte vervangen moet worden.

Re: bobine 2 problemen

Geplaatst: 13 dec 2015, 19:33
door RSN601
Is t genoeg als ik alleen de leiterplatte vervang en is dit redelijk zelf te doen?
Of moet ik de geber compleet vervangen.