Pagina 1 van 2

Lichtschakelaar

Geplaatst: 20 mei 2016, 21:25
door rondjerijder
Toen ik nog niet in de gaten had dat ALLE lampjes stuk waren en de knop van de lichtschakelaar los in het huis zat, wijte ik de duisternis aan de schakelaar.
Deze eenmaal los hebbende zag ik dat er weinig aan mankeerde en heb de zaak weer in elkaar gezet, pffff wat een gepruts met dat veertje zeg.
Nu ik allemaal nieuwe lampjes heb ben ik gaan testen met volgende resultaten.
Lichtknop op nul; alles uit. :mrgreen:
" één; achterlicht, stadslichten en groot licht brand. bedien ik de groot licht schakelaar aan het stuur
gaat het lampje van de laadstroom branden, de rest brand onveranderd door.
" Twee; achter, stadslicht en dimlicht brand, het bedienen van de groot licht schakelaar laat wederom het
laadstroom lampje branden, de rest onveranderd.
Zo op het eerste oog is er niet gerotzooid met de bedrading en denk dus dat ik bij het in elkaar zetten van de schakelaar het precies 160 graden verkeerd heb gedaan.
Komt dit iemand bekend voor, is verkeerd in elkaar zetten inderdaad het probleem of zal er toch aan de bedrading zijn gerommeld ?

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 20 mei 2016, 21:57
door ruton
Controleer eerst eens met het schema erbij of alle draadjes wel aan het juiste contact zitten.
Afbeelding

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 20 mei 2016, 23:04
door rondjerijder
Alle kleuren op de juiste nummers.

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 20 mei 2016, 23:33
door ruton
En de andere uiteinden van die draadjes?

Vergeet niet dat het grootlichtrelais doorgaans pas lekker werkt bij draaiende motor.

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 21 mei 2016, 08:41
door michiel01
ruton schreef:Vergeet niet dat het grootlichtrelais doorgaans pas lekker werkt bij draaiende motor.
Daar was ik laatst dus ook achter gekomen....:-)

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 21 mei 2016, 09:23
door eeuwige_student
Een kwestie van het kleurenschema en de nummers controleren. In stand 1 moet het dimlicht nog niet werken. Met de knipperlicjtschakelaar moet je dan alleen kunnen seinen. In stand 2 werkt het dimlicht wel. Met de knipperlichtschakelaar kan je dan het relais bedienen om het op groot licht te zetten.

Voor het geval je er nog niet achterwas. De knop krijg je eraf door hem in te drukken en dan te draaien. Dit is ook zo bij de ruitenwisser. Uit mijn hoofd moet je de ene knop naar links draaien en duwen om hem losmte krijgen en de andere naar rechts. Als je het weet is het appeltje -eitje.

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 21 mei 2016, 12:19
door rondjerijder
Alle bedrading gecontroleerd en het lijkt me allemaal goed aangesloten.
Toch het schakelaartje maar weer open en ja hoor, hier zat het niet goed.
Het kunststof plaatje dat het contact tussen beide draaiplaatjes moet isoleren was naar de ratsmodee, hier dus sluiting die er niet moet zijn.
Of de grote plaat met zijn vijf "vingers" er juist in zat weet ik nou niet maar hij kan er WEL verkeerd om in.
Nou kan ik hier wel verder mee prutsen maar het lijkt me beter een nieuwe/gebruikte te kopen.

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 27 aug 2016, 19:30
door ErikvG
rondjerijder schreef: Nu ik allemaal nieuwe lampjes heb ben ik gaan testen met volgende resultaten.
Lichtknop op nul; alles uit. :mrgreen:
" één; achterlicht, stadslichten en groot licht brand. bedien ik de groot licht schakelaar aan het stuur
gaat het lampje van de laadstroom branden, de rest brand onveranderd door.
" Twee; achter, stadslicht en dimlicht brand, het bedienen van de groot licht schakelaar laat wederom het
laadstroom lampje branden, de rest onveranderd.
In combinatie met je andere post over de dynamo... het massadraadje onder je motorsteun is los! In je andere post heb ik al uitgebreid geantwoord wat je kan meten en doen hieraan.

Niet te lang mee wachten... Je rijdt nu op 'valse massa'. Als de rook onder je motorkap vandaan komt ben je te laat!
Succes!

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 28 aug 2016, 19:28
door rondjerijder
ErikvG schreef:
rondjerijder schreef: Nu ik allemaal nieuwe lampjes heb ben ik gaan testen met volgende resultaten.
Lichtknop op nul; alles uit. :mrgreen:
" één; achterlicht, stadslichten en groot licht brand. bedien ik de groot licht schakelaar aan het stuur
gaat het lampje van de laadstroom branden, de rest brand onveranderd door.
" Twee; achter, stadslicht en dimlicht brand, het bedienen van de groot licht schakelaar laat wederom het
laadstroom lampje branden, de rest onveranderd.
In combinatie met je andere post over de dynamo... het massadraadje onder je motorsteun is los! In je andere post heb ik al uitgebreid geantwoord wat je kan meten en doen hieraan.

Niet te lang mee wachten... Je rijdt nu op 'valse massa'. Als de rook onder je motorkap vandaan komt ben je te laat!
Succes!
Bedoel je de motorsteun die dicht bij de dynamo zit ?
Daar kan ik geen spoor van een massakabel ontdekken, is het de bedoeling dat ik een kabel trek van een bevestigingspunt van de dynamo naar het subframe ?

Re: Lichtschakelaar

Geplaatst: 29 aug 2016, 15:18
door ruton
Ik heb even gekeken bij mijn P60, die is tenslotte van huis uit 6 Volt.
Daar zit onder de versnellingsbak bij het voorste ophangrubber (die achter de startmotor) een vrij dikke aardedraad, die -van een bovenste bout aan de bak naar de onderste bout aan het subframe- het ophangrubber overbrugt.
Zie ook Reparaturhandbuch P50/P60, Bild M32, nummer 6
Afbeelding