Schakelaars dashboard

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Plaats reactie
Super5Devil
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2016, 13:36

Schakelaars dashboard

Bericht door Super5Devil » 09 nov 2018, 02:20

Mijn Trabant heeft af fabriek drie schakelaars en twee controle lampjes. Wat is de juiste volgorde?

Rechts controlelampjes warnblink en anhängerblinkkontrolle. Rood onder en groen boven.
Ernaast warnblink rood.
Dan mistlicht achter. Groen denk ik?
Helemaal links achterruitverwarming. Geel.

De achterruitverwarming zat altijd helemaal links, ook als de knop ernaast een blind plaatje was.
De controle lampjes en warnblink zaten ook altijd op die plek als er af fabriek een trekhaak onder zat.

Maar... Hoe zat het nu als de Sonderwunsch ook nog mistlicht voor had? Ik wil deze aansluiten, maar weet eigenlijk niet waar ik de knop moet zetten. Hoe werd dat af fabriek gedaan in dit geval?

Iemand een idee? Graag geen verzinsels, want ik snap ook dat ik overal een gaat kan boren.
Ik ben benieuwd. Iemand ook nog een foto wellicht?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4363
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door ruton » 09 nov 2018, 13:04

Eerste vraag: welk dashboard heb je?
Hoefijzer, geknikt schaumwülst, geknikt hartfaserplast?
Misschien dat je op trabant-original.de bij de 601 met de zoektermen Instrumententafel ; Armaturenbrett ; Warnblink en Wippenschalter wijzer wordt.

Vergeet niet dat de trekhaak en bijbehorende elektriek altijd is 'nachgerüstet", af fabriek werden ze daarmee bij mijn weten nooit geleverd. Dus dat kan elke Werkstatt anders hebben gedaan, al zaten er voor dat soort grappen wel verwijderbare blindeerplaatjes in de dash.

Super5Devil
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2016, 13:36

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door Super5Devil » 09 nov 2018, 15:03

Hoi Ruton, ik heb het standaard eind jaren 80 dashboard.
De trekhaak is er inderdaad later nog onder gekomen besef ik me net. Ik heb daar de originele papieren nog van gevonden toen ik de auto uit ging mesten.
Eigenlijk werden ze dus nooit met vier schakelaars langs elkaar uit de fabriek gerold?

Hoe zouden jullie dit oplossen, zo netjes en origineel lijkend mogelijk?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4363
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door ruton » 09 nov 2018, 15:42

Ik moet bekennen dat ik me nooit in die geknikte dashboards heb verdiept.
Ik heb met name dat laatste met hartfaserplast altijd zo foeilelijk gevonden dat er asap een hoefijzer in ging, liefst nog met klepje.
En al die kermis op de achterbumper ging er ook af toen de auto driedelig chroom kreeg.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1645
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door Trabantenaar » 09 nov 2018, 18:01

Maak even een foto van je dashboard.
Er zijn zoveel verschillende uitvoeringen qua dashboard wat betreft de schakelaars.
Ze werden wel degelijk met 4 posities van de band af gestuurd. Maar dat hing deels van de uitvoering af.

Je hebt er met een wipschakelaar helemaal links naast de ronde knoppen (dit is de achterruitverwarming) en dan 3 posities bij de tacho en daarnaast nog ronde schakelaar (eigenlijk altijd gevarenlichten of indicatorlamp)
Je hebt er ook met links de trekpomp voor de ruitensproeier. En eveneens 3 posities (maar dan heb je meestal ook weinig tot geen af fabriek opties)
En je hebt er met links een schakelaar en 4 posities.

Wat ik zo uit foto's haal van diverse exemplaren en met gebruik van het instructieboekje van 1988:
Achterruitverwarming - Mistachterlicht - gevarenlichten - blindplaatje of gevarenlichtindicator (de groene zit er niet altijd op, maar kan idd ook af fabriek de trekhaak-knipperlichtindicator zijn)

In bepaalde gevallen zat het gevarenlicht als ronde schakelaar met ingebouwd lampje op de plek van het blindplaatje (in het blik, dus een positie minder).
In andere gevallen zie ik dat die positie vervangen is door een lampje en er toch een normale schakelaar naast zit (kan ook aftermarket zijn) Maar dan zijn er meestal minder opties aanwezig.

Bij toepassing van mistlampen voor werd de achterruitverwarming naar de positie geheel links verplaatst om plek te maken voor de voorste mistlampen. Dit kan alleen bij de juiste schakelaar voor de ruitenwissers met elektrische sproeierpomp.
Dit is echter alleen zo af fabriek. Heb je links een sproeierpomp, is de extra verlichting waarschijnlijk niet origineel.
Bij oudere dashboards (andere indeling, zonder de wipschakelaars) en aftermarket werd er vaak gewoon een stuk onder het dashboard gezet waarin een controlelamp en een schakelaar die gebruikt voor de extra mistlampen, Hier werd gebruik gemaakt van trekschakelaars. Ik denk persoonlijk dat de wipschakelaars toenertijds gewoon niet bestonden en er op deze manier meer auto's zijn afgeleverd (de Luxe en Sonderwunsch)

Referentiemateriaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding (hier zit ook al een extra knop die er niet thuis hoort)

https://kolbenrueckholfeder.files.wordp ... oto114.jpg (linkje ivm grote afbeelding)

http://www.trabantclub.ch/PDF/Trabant_P ... eitung.pdf Pagina 3 en 14

Hopelijk heb je er wat aan!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Super5Devil
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 sep 2016, 13:36

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door Super5Devil » 13 nov 2018, 03:08

Ik heb de bovenste versie. Maar dan zonder knupkes helemaal links. Alleen de drie rechts + de lampjes.
Ik denk origineel Sonderwunsch met achterruitverwarming, mistlicht achter en alarmlicht. Trekhaak is een add-on geweest eind jaren 80.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1645
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Schakelaars dashboard

Bericht door Trabantenaar » 13 nov 2018, 23:25

Tja of de 4e positie is er later bij gezet ivm het monteren van de trekhaak.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie