EBZA perikelen.

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

EBZA perikelen.

Bericht door mel » 20 feb 2011, 22:52

Vorige Forum hadden we veel posten over de EBZA; hier zie ik er (? nog) nix over.....

Schrijf hier jouw ervaringen met de EBZA...
Bijlagen
T601-EBZA_schema.jpg

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: EBZA perikelen.

Bericht door groest » 20 feb 2011, 22:59

Zijn zeker goede posts geweest, zodat de problemen niet meer voorkomen :lol:
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: EBZA perikelen.

Bericht door Haiko » 20 feb 2011, 23:08

Nou, mijn ervaringen met de EBZA zijn eigenlijk alleen maar goed. Sinds hij er in zit, geen problemen meer gehad. Okay, motor pingelt vanaf 90km/h, maar dat zit hem niet in de EBZA zelf.

Heb laatst ook de EBZA2s(E) van mijn Tourist afgesteld... loopt als een zonnetje nu. Afstellen is als je weet hoe je het moet doen (en je de juiste gereedschappen hebt) een makkelijk klusje. Als ik tijd en zin heb, zal ik wel eens omschrijven hoe je het precies moet doen (Trabant versie dan).
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: EBZA perikelen.

Bericht door groest » 20 feb 2011, 23:14

Ik heb nog steeds het oude 6 volts systeem eronder.
Geen problemen mee.
Met de EBZA heb ik dus nog geen ervaring.
En om het oude systeem af te stellen heb je ook geen speciaal gereedschap nodig.
Ik laat het dus nog even zoals het is.
Lekker simpel.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: EBZA perikelen.

Bericht door Haiko » 20 feb 2011, 23:18

Afbeelding

Met speciaal gereedschap bedoel ik eigenlijk meer van een meetklokje wat je in de kop zet voor het afstellen van het juiste ontstekingstijdstip. Er zijn ook andere manieren om dit te doen, maar met een klokje is het makkelijker af te stellen. Het is nauwkeuriger dan als je de tijdstippen op de poelie neemt. Om de contactpunten af te stellen heb je nog wel een spreider nodig. Das eigenlijk ook een soort van speciaal gereedschap. ;)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: EBZA perikelen.

Bericht door groest » 20 feb 2011, 23:22

Voor in de cilinderkoppen heb ik een koperen verloopstuk gemaakt.
het laatste opgeschroefde deel is net zo dik dat er een meetlatje (rond) in kan
met verdeling van millimeters welke bij mijn boormachine zat.
Zodoende staat hij altijd in het midden van de zuiger, en kan ik precies aflezen
wat de waarde moet zijn.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: EBZA perikelen.

Bericht door Haiko » 20 feb 2011, 23:27

Zo kan het ook. Ik heb het ook wel eens gezien met een doorboorde Bougie met een bout er in met een spoed van 1mm. Die je dan zover naar beneden draait tot de juiste afstand tot BDP is bepaald. Elke omwenteling van de bout is dan 1mm. Is opzich ook vrij nauwkeurig. Al geef ik zelf de voorkeur aan een klokje.

Maar dit gaat nu meer over het afstellen van het ontstekingstijdstip. Topic is EBZA...

Enige wat ik kan zeggen, een EBZA doet het of doet het niet. Zit geen middenweg tussen. Contactpuntjes doen het goed, slecht of niet. Een EBZA hoef je in principe nooit weer af te stellen, er zitten geen slijtage delen in zoals je met contactpuntjes wel hebt. De discussie welke van de 2 beter is, zullen we maar niet voeren. Beide zijn even goed of slecht.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: EBZA perikelen.

Bericht door groest » 20 feb 2011, 23:29

Ja die doorboorde bougie had ik ook eens gelezen ergens.
Heb geprobeerd om een gat in een oude bougie te boren.
Het enige wat ik bereikte waren verbrande boren.
Dat binnenste van die bougie is keihard.
Zo doende is mijn eigen creatie ontstaan.
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: EBZA perikelen.

Bericht door mel » 21 feb 2011, 21:49

EBZA bestaat dus uit een Grundplatte met wit plastik nokje en een bout, een Geber en een zwarte doos.

Je schrikt je dood als je de prijzen NU ziet!

Ik heb ze nog in originele doos gekocht (6 stuks) voor DM 60,00 pst.

Nu betaal je voor een Geber al meer dan € 70 + € 20 borg voor een defecte .... las ik laatst.

Het probleem van de Geber is meestal dat het lagertje speling krijgt en daardoor de platine wordt geraakt

door de magneet en die vreet dan de zaak op.

Je ziet dan zwart slijpsel op de Grundplatte ... en moet je hem snel vervangen...

Een ander probleem is dat vaak in de zwarte kast 1 van de 2 diodes defect raakt.

Reden: te lang met het contact aan laten staan... kan je wel op rekenen helaas ...

En hoe kan je dat dan meten... ? Ik weet het niet..

heb wel een testopstelling gemaakt waarbij een klein motortje de Geber aandrijft....

Gekoppeld aan 2 bobines, zwarte kast, massaplaat met daarin 2 bougis.... werkt perfect !
Laatst gewijzigd door mel op 26 feb 2011, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4134
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: EBZA perikelen.

Bericht door eeuwige_student » 21 feb 2011, 22:15

nog even en we gaan het over powerpacks hebben..... :-)

Plaats reactie