Accu Laadproblemen!

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
69trabant

Accu Laadproblemen!

Bericht door 69trabant » 07 mar 2011, 14:07

Ik zal me allereerst even voorstellen gezien ik nieuw ben op het forum.
Ik ben Felix en ik ben eigelijk een luchtgekoelde volkswagenrijder. Heb diverse kevers en bussen dus zodoende al genoeg gesleuteld aan die ouwe hokken.

Maar mn vriendin heeft een trabant gekocht als daily dus ik moet er tegenwoordig onderduiken als er problemen zijn ;).
Het is een 601 uit eind 85. Helemaal orgineel ongelast en eerste lak super auto! Nog primitiever dan een kever dus dat is helemaal goud.

zal binnenkort even wat foto's uploaden

hij rijdt ondertussen 2 maanden vrolijk rond. Alleen sinds deze week brandt het dynamolampje (rode lampje dynamolampje toch??) bij stationair toerental. Sterker nog je moet flink wat gas geven om het lampje uit te krijgen. Hij laadt amper meer bij de auto gebruikt meer stroom dan dat hij bijlaadt. dus na 10 minuten nokt hij ermee. Waar moet ik het in zoeken. V snaar staat strak genoeg en accu heb ik tijdelijk even omgewisselt daar ligt het niet aan.

Slechte contacten mischien. Of moet ik het in de spanningsregelaar zoeken aangezien de dynamo het zelf wel doet als je maar genoeg gas geeft??
Kan helaas niet op het oude forum kijken want ik krijg daar geen gebruikersaccount meer.

Groeten Felix

oldschool

Re: Accu Laadproblemen!

Bericht door oldschool » 07 mar 2011, 14:12

Hoeveel spanning laad de dynamo dan?

Evan_s

Bericht door Evan_s » 07 mar 2011, 14:50

Welkom Felix!

Gaaf, Kevers! Mag je ook gerust wat foto's van posten, wil er namelijk ook nog eentje hebben :)

Enfin, wellicht dat je oplossing in dit artikel (WHIMS = Wie Helfe Ich Mir Selbst) staat: doorscrollen naar 10.02.2. Störungen an Lichtmaschine und Reglerschalter

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 07 mar 2011, 18:45

Een 85er heeft een 12 volt wisselstroom dynamo. Vermoedelijk zijn daar de koolborstels van versleten, of de spanningsregelaar. Dus zou ik daar eens zoeken naar het probleem. Als je nog even in je profiel aangeeft in welke hoek van het land we je kunnen vinden, kunnen we ook kijken wie er in de buurt zit die je kan helpen.

mel

Bericht door mel » 07 mar 2011, 20:34

Hoeveel spanning laad de dynamo dan?

Dit was de juiste vraag: meten = weten ! Meer dan 13.2 V is pas voldoende...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 07 mar 2011, 20:52

Als die in 10 minuten stopt, durf ik daar wel het antwoord op te geven!

mel

Bericht door mel » 09 mar 2011, 17:45

Ja, want dan is de accu leeg getrokken... :geek:

69trabant

Bericht door 69trabant » 19 mar 2011, 16:35

zo ff de multimeter opgezocht tijd niet gebruikt dus was nog ff zoeken.
accu heb ik opgeladen met een autolader, de trabi heeft nog nooit zo snel rondgedraait. accu geeft in uittoestand +/-13 volt met veel gas verandert er weinig.
dynamo geeft stationair 13,2 volt
Koolborstels lijken mij niet versleten omdat anders je controlelampje aan en uit flikkert omdat hij alleen maar af en toe contact maakt.
in dit geval gaat het lampje pas langzaam uit na veel gas

heb diverse contacten goed schoongemaakt dus daar zal het niet aan liggen. mn vriendin zei dat het lampje ging branden nadat ze een vrachtwagen had ingehaald.?? lijkt mij toeval maar mischien zegt het iets.

@t Evan_s
foto van de trabi
Afbeelding
en nog een fototje van mn dagelijkse auto's is alweer een oudje want mn spijlbus heb ondertussen een heel andere kleur en ligt nog van voor tot achter op straat.
Afbeelding
dan hebben we ook nog wat restoprojecten teveel om op te noemen maar zal van een paar een foto laten zien
Afbeelding
oude duitse brandweer pick up (is te koop)
Afbeelding
en een oudje kever uit 55 "een ovaaltje" bodem is ondertussen gerestaureerd nou wil ik alleen de wielkasten nog stralen. en alles wat niet in het zicht zit restaureren het uiterlijk blijft zo extreem als hij nu is.
heb nog een paar kevers een cabrio en nog een jonkie uit 83. en heb ook alweer een volgend project op het oog. zoveel auto's zo weinig tijd helaas

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 mar 2011, 16:48

Het zou misschien ook aan de spanningsregelaar op de dynamo kunnen liggen. Wat voor dymano heb je erop zitten? Zo'n kleine dikke of een lange dunne?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

69trabant

Bericht door 69trabant » 19 mar 2011, 16:52

zoon dikke korte volgens mij de zogezegde wisselstroom dynamo. hoe test ik of de spanningsregelaar stuk is?

Plaats reactie