hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door ruton » 19 aug 2011, 14:55

Zolang er geen stuurslot bij betrokken is, kun je contact en ontsteking op de gekste manieren kortsluiten.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door ErikvG » 19 mar 2012, 21:47

Het enige wat de trabant zal prijsgeven als hij loopt is dat je nog steeds ontsteekpulsen hebt terwijl de startmotor (niet meer) aangestuurd wordt. Eventueel is ook wel te detecteren dat er ontbranding is door een piezo of microfoon bij de uitlaat te monteren.
Blijft nog wel een vrijstandschakelaar nodig om te voorkomen dat hij in de versnelling start.

Dit is met een kleine microcontroller allemaal wel te regelen. Bijvoorbeeld 2 sec start, detecteren of de motor draait. Doorstarten tot er ontbranding is.
Omdat je de microcontroller helemaal kan programmeren, kan je ook bepalen hoevaak en hoelang er gestart mag worden.
eventueel met een draadloze afstandsbediening kan dan natuurlijk ook... Het is maar hoe gek je het wilt maken.
Valves! Who needs Valves?

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door tijs » 25 mar 2012, 09:37

kun je geen gebruik maken van een laadstroom? als schakeling dat hij loopt?

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1218
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door Andries » 25 mar 2012, 11:28

Lijkt me idd de makkelijkste manier.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door ErikvG » 26 mar 2012, 09:33

Boordspanning meten is een idee maar zolang de startmotor nog draait heb je daar niet zoveel aan. De motor moet natuurlijk wel kunnen starten zonder choke en extra gasgeven. Ook moet de benzinekraan openstaan. Het wordt dus geen oplossing voor koude winterochtenden maar hooguit een showdingetje.
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
trabart
moderator
Berichten: 1239
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door trabart » 26 mar 2012, 10:05

precies wat ErikvG zegt.. Sowieso zal de laadspanning er al zijn, als de startmotor nog ronddraait, dus of dat gaat werken ? Het wordt dus gewoon een wip-schakelaar voor het contact, en een drukknop voor de start-stroom die ik dan maar zelf in moet houden tot hij loopt :)
Afbeelding

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door tijs » 26 mar 2012, 10:42

hmm, persoonlijk denk ik dat zolang de start motor draait, en het blok nog niet aangeslagen is, de laad spanning een stuk lager is dan wanneer het blok wel aangeslagen is.. het toerental zal verhogen en daarmee de laadspanning ook, de laadspanning zonder lopende motor is extreem laag, omdat zoon start motor best wat stroom weg haalt.
het kraantje zou je natuurlijk ook met een elektrische afsluiten kunnen uitrusten..

de laatste optie lijkt mij, wel het meeste praktische... je hoeft dan ook geen veiligheid in te bouwen zodat je niet kan starten in de versnelling.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door ErikvG » 26 mar 2012, 10:46

Maar het is hel belangrijk dat je met een dergelijk project de veiligheid niet uit het oog verliest!
De automatische start (wel met sleutel maar met start-stop) van de huidige VAG Skoda werkt ook alleen als je de koppeling helemaal intrapt om te voorkomen dat hij ongecontroleerd start (een kind krijgt dit niet zomaar voor elkaar bijvoorbeeld).

Veel en goede sensoren hier en daar zijn dus onvermijdelijk
Valves! Who needs Valves?

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door tijs » 26 mar 2012, 11:21

jup, het voordeel van starten met een sleutel is dat als hij toch in de versnelling staat, je uit schrik meestal de sluitel terug draait, dat heeft met een startknop geen zin, als je pech hebt is hij dan al aangeslagen en blijft de motor dus gewoon lopen...

je zou het ook met het remlicht signaal kunnen doen, dan heb je in elk geval iets... en is wat minder werk dan een drukschakelaar op je koppeling maken.

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: hoe is zichtbaar dat een trabi loopt, electronisch ?

Bericht door ErikvG » 26 mar 2012, 16:19

tijs schreef:jup, het voordeel van starten met een sleutel is dat als hij toch in de versnelling staat, je uit schrik meestal de sluitel terug draait
Dat komt omdat jij luistert naar wat de motor doet en voelt dat de auto beweegt. Als hij niet -of niet goed- op de handrem staat, vindt de auto die voor je geparkeerd staat dat idd niet grappig
tijs schreef:je zou het ook met het remlicht signaal kunnen doen, dan heb je in elk geval iets... en is wat minder werk dan een drukschakelaar op je koppeling maken.
Toch is de koppeling een beter idee omdat het dan niet eens meer belangrijk is of hij in een versnelling staat. Voor gebruik met een afstandbediening is een vrijstand-detector onvermijdelijk.

Nog even ter herinnering: Het gaat niet om een start-drukknop maar om een automatisch startsysteem (die niet je motor verzuipt, je accu leegtrekt of start als het niet veilig is)

Voor de startautomaat hebben we nodig:
vrijstanddetector
opnemer voor ontbranding (piezo oid aan de uitlaat)
Boordspanningsmeter ('laadstroomlampje') om te weten of de motor nog steeds draait na het starten
Eventueel servo's om het gas en de choke te bedienen (moeten best sterk zijn dus niet goedkoop)
Electrische benzinekraan
En natuurlijk een microprocessor die de hele boel gaat regelen en die extra robuust uitgevoerd is (de pieken en dalen van de boordspanning zijn in een startende auto verschrikkelijk dus diet behoeft zeker ook aandacht)
6 of 12 V hoeft overigens geen probleem te zijn. huidige microprocessortjes werken al betrouwbaar op 2,5 volt.

Het programmeren van het geheel is weliswaar complex maar zal niet echt een probleem zijn. maar het hele project kost nogal wat bij elkaar en er moet goed gewerkt worden aan de veiligheid dus je moet er wel heel veel zin in hebben :)
Valves! Who needs Valves?

Plaats reactie