Waterballet

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
gvhoey

Re: Waterballet

Bericht door gvhoey » 13 sep 2018, 11:16

bij mijne is het randje tussen de rubbers van het raam achter mijn achteruitkijk spiegel

ruton
moderator

Bericht door ruton » 13 sep 2018, 11:56

gvhoey schreef:bij mijne is het randje tussen de rubbers van het raam achter mijn achteruitkijk spiegel
Voorruit, midden boven?
De mooie oplossing zou zijn, de rubberuiteinden aan elkaar te plakken en dan de voorruit weer te monteren, maar met minder moeite en meer kans op succes spuit je er op een droge dag wat kit in en plakt het rubber met zwarte ducttape af. Vervolgens polijst je de dakrand tot hoogglans om de aandacht er van af te leiden. ;)

Super5Devil

Bericht door Super5Devil » 13 sep 2018, 14:45

Trabantenaar schreef:
Super5Devil schreef:Ik ben tot de conclusie gekomen, dat het bij mij ligt aan poreus geworden kit onder de daklijsten thv de A-stijl. Dat ga ik dus opnieuw kitten, als ik tenminste die kleine klote schroefjes allemaal los krijg. Een paar zijn er eigenwijs. Daar komen sowieso allemaal nieuwe in.
Dat is een van de dingen die ik ook van plan ben. Van buitenaf is ook te zien dat de kit onder de rand niet meer echt in beste staat is.

Eigenlijk moet je voor het goeie dan de hele rand een beetje omtrekken zodat je ook onder de rand een wat kit kan weghalen.
Maar de randen er weer netjes op krijgen is dan een lastiger verhaal heb ik me laten vertellen.
Nog beter is het dak verwijderen en dan kun je overal goed bij. Maar dan heb je in de meeste gevallen ook te maken met een hoop roest. (en wederom lastig goed terug te monteren)

Ik hou het op de lijsten demonteren en met een tandartshaakje de kit wegkrabben... Lijkt me het meest veilige.
idem!

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 13 sep 2018, 17:30

ruton schreef:met minder moeite en meer kans op succes spuit je er op een droge dag wat kit in en plakt het rubber met zwarte ducttape af.
Als je nou zwarte kit gebruikt en de rubbers ook polijst als het is uitgehard. Valt het ook niet op ;)

Maar dat is bij mij ook het geval. Maar daar druppelt het gelukkig alleen binnen tijdens het rijden, omdat het water daarvoor omhoog moet stromen. (wind mee)
Denk persoonlijk eerder dat het bij mij hoofdzakelijk de kitrand is + de montage (kit + bouten) van de Windabweiser voor het schuifdakje en de montage van de dakrails (ook kit + bouten)

In de achterbak komt het door verkeerd montage van de achterkleprubber. Het feit dat dat rubber niet in orde is en een lekkage van de rand van de achterruit onder het rubber (roest) Maar dat risico heb je nou eenmaal bij een 2e hands klep.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 28 sep 2018, 00:42

Ik heb nog een mogelijk water-introductiepunt ontdekt. Al zou dat juist water in de voetenruimte van de achterbank moeten geven (of in elk geval in die buurt)

Blijkbaar is het duroplast op de B stijl (bestuurderskant) een stukje losgekomen. Begint ook al lichtelijk te roesten eronder, dus er komt water langs.

Lijkt alsof de kit simpelweg niet gehouden heeft of te weinig is aangebracht op die plek.
Ik heb niet het idee dat het door torderen van de kas komt komt. Het is zeer plaatselijk een stukje van pakweg 10cm wat ik met de hand weer terug kan duwen op zn oorspronkelijke plaats.

De enige mogelijkheid om dit goed aan te pakken is het duroplast verwijderen en opnieuw er op te zetten. Even wat kit ertussen proberen doen zonder demontage lijkt me niet handig ivm de lichtelijke roest die er onder ontstaan is.
Vraag is alleen hoe het uberhaupt kan.
Het stukje zit net onder het bochtje aan de bovenkant van het paneel. Nog boven de slotvanger zegmaar.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 19 dec 2018, 02:40

Ik bedenk me net ineens:
Kan het zijn dat er ook water via gaten in het schutbord naar binnen loopt?
Rubber van mn dummy versnellingspook is ingescheurd doordat die pook nog niet goed vastzit. En een 1.1 heeft een enorme opening voor de montage van het ventilatiesysteem, welke wellicht ook zou kunnen lekken aan de randen.
Bij mijn dagelijkse auto heb ik ook een lekkage gehad omdat de afwatering van de parafan (het stuk waar de accu/benzinetank bij een trabant op staat) lek was en volliep (waardoor het dus ook langs de ventilatie binnen kwam)
Of denk ik te ver door?

De reden dat ik hieraan denk is omdat de auto iets achterover staat en duidelijk blijft lekken (en niet een beetje)
Als hij voorover staat lekt hij meer dan achterover maar dan blijft er ook water in de dakrand staan, dus die rand ga ik sowieso aanpakken)
Ik wil gewoon alles zo waterdicht mogelijk krijgen in de lente (nu is het daar te koud/nat voor)
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 19 dec 2018, 21:49

Kan het ook via de normale v-bak. Daar zit in de motorruimte een randje....

Maar mijn ervaring is dat deur en raamrubbers vaak de boosdoener zijn.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 20 dec 2018, 00:06

eeuwige_student schreef:Kan het ook via de normale v-bak. Daar zit in de motorruimte een randje....

Maar mijn ervaring is dat deur en raamrubbers vaak de boosdoener zijn.
Je bedoeld via het gat waar de schakelstang van de 1.1 doorheen loopt?
Zou ook nog kunnen ja. Maar ik doelde meer op alle gaten in het schutbord zoals de (601) versnellingspook-doorgang (die ik later heb bijgemaakt in mn 1.1) . En de ventilatiebak (aangezien die nog nooit uit is geweest, kan die pakking/rubber ervan ook helemaal aan flarden zijn na zoveel jaar)
Of daar bij slechte rubbers water kan binnenkomen als de auto iets achterover staat. Of dat dit niet kan zolang de motorkap dicht zit? Ik heb namelijk geen idee van de exacte waterstromen die voor kunnen komen.

Deurrubbers zijn vervangen begin dit jaar. Werd het wel iets minder van (geen water meer net achter de deuren).

Lekkages zijn erger geworden dan de bekende lekkage van het voorraamrubber. Dit heeft zich altijd beperkt tot een paar druppels tijdens het rijden (rijwind blaast het water precies die kier in) bij stilstand was dat hooguit een klein vlekje op het tapijt.
Inmiddels staan er na een goeie regenbui gewoon plassen in de voetenruimte, vooral aan passagierskant.
Het enige waar ik aan kan denken is het schutbord.

En ja, alle ramen zitten dicht ;) :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 jun 2019, 19:03

Wat blijkt: het water staat in de holle ruimte die over de A stijl gemaakt is bij een 1.1
Als dat vol is, loopt het direct de auto in. Vreemde is dat het rechts, met dezelfde constructie, niet gebeurt.
In elk geval lijkt er geen water binnen te komen bij diezelfde holle ruimte aan de rechter kant.

De vraag is... hoe komt het water daar in terecht.
Rotterij verwacht ik niet dat het probleem is, want de kabelboom die vlak in die buurt over de wielkast heen ligt, is ook nat op het punt waar het water vermoedelijk binnen dringt (kabeldoorvoer is wel droog)

Verder is er een kleine lekkage bij een montagepunt van de dakrails, maar dit is minimaal.
En ik vermoed dat het water ook binnenkomt via de hoek van het dak, wellicht ook een reden dat het in die holle ruimte terecht komt.

Aangezien er nog meer moet gebeuren. ga ik er een andere keer aan verder. Auto is in elk geval weer gepoetst.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 05 jul 2019, 21:39

montagepunt dakrails is duidelijk waarom: Kit houdt niet meer. De andere 5 punten bleven wel plakken als de bout er uit was.

Verder nog een punt bij 1 van de achterramen ontdekt, die rubbers zouden ooit eens vervangen moeten worden denk ik.
Daarnaast moet de rand van de achterruit eens gelast worden. Die lekt ook flink.
Maar dat is vooral water in de kofferbak, waar ik het eigenlijk al van wist.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie