Paravan/motorkap kier.

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
rondjerijder

Paravan/motorkap kier.

Bericht door rondjerijder » 15 jun 2016, 17:30

Bij mijn Trabbi zit er een beste kier tussen paravan en motorkap als die gesloten is.
Zojuist merkte ik weer op dat er na een bui toch tamelijk veel water naar binnen was gespetterd.
Nou is die nattigheid onder de kap niet echt iets waar ik op zit te wachten, vooral omdat ik ook al geen afdekplaat voor de accu heb.
Nou kan ik wel een afdekplaatje zoeken of maken maar het water zal blijven spetteren.
Is het normaal dat hier zo'n kier zit, hoort er misschien iets tussen of heeft het zelfs iets met koeling onder de motorkap te maken ?
Ik kan me haast niet voorstellen dat de ossie's dit zo maar voor lief namen en er iets op bedacht hebben.
Laatst gewijzigd door rondjerijder op 16 jun 2016, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Parafan/motorkap kier.

Bericht door Trabantenaar » 15 jun 2016, 18:04

Bij mijn weten is dat normaal? Sowieso als je door de regen rijdt is je hele motorruimte voorzien van een flinke fontein.

Je kunt altijd proberen je scharnieren te verstellen om te kijken of die kier verkleind kan worden.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 15 jun 2016, 18:45

wat is een parafan en kun je eens een foto maken. Wellicht heb ik iets voor je kwa afdichtingprofiel oid.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 15 jun 2016, 19:14

Het is trouwens ook verkeerd geschreven het hoort paravan te zijn.
Dit is het stuk tussen onderkant voorraam en de motorkap.

ruton
moderator

Re: Paravan/motorkap kier.

Bericht door ruton » 16 jun 2016, 00:39

Daar zit inderdaad een flinke ruimte en zelfs bij mijn 12V accu met beide polen vooraan heb ik er tegen het inregenen ook een stuk plastic overheen getrokken. Sachsenring heeft het voor de 6V-accu opgelost met een vierkante, later rechthoekige bakelieten deksel (Batterieabdeckung) dat door een elastiek op zijn plaats gehouden werd.

De scharnieren verstellen lijkt me zonde van de moeite.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 16 jun 2016, 10:10

Doel ervan is is om extra lucht onder de motorkap te kunnen afvoeren. Deze spleet is dan ook expres gemaakt. Wat water over je accu moet geen problemen opleveren. Als er water in de auto komt, ligt dat niet aan deze kier.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 17 jun 2016, 09:35

Het ziet er inderdaad uit alsof het er ook hoort te zitten maar ik kan me er nog niet bij neerleggen dat het normaal is dat het in de machinekamer zo nat word.
Wat de gedachte achter het overtollige lucht via deze weg af te voeren is, is me niet geheel duidelijk.
Via de gril komt er niet zoveel binnen, wat er van onderen in waait zal er toch ook via deze weg wel uit willen.
Of is de constructie zo dat er teveel druk onder de motorkap kan ontstaan tijdens het rijden ?
Bij deze laatste optie zou men toch beter kunnen kiezen om er voor te zorgen dat er van onderen niet zo'n druk kan ontstaan ?
Men zou dus lucht van onderen met straatvuil e.d. langs een vette, brandstof en olie bevattende machinekamer afvoeren over de voorruit ?
Uit deze verontreinigde lucht stroom haalt de motor ook nog eens de lucht om een te kunnen lopen, weliswaar gefilterd maar toch.........
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de genossen en genossinnen, deze "oplossing" die meerdere moeilijkheden veroorzaakt, voor lief namen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 jun 2016, 12:04

Het is een 'undocumented design feature'; vijftig jaar voordat ze in Zwickau wisten dat zoiets ooit zou bestaan... ;)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 17 jun 2016, 20:10

Is jouw klep soms iets vervormd dat er zoveel water onderdoor loopt? Normaal vangt het gootje het water op en heb je binnen hooguit enkele druppels.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 18 jun 2016, 08:18

Tja, wat is veel en hoeveel zijn enkele druppels ?
Omdat de auto nou iets achterover staat vormt zich naast de accu een plasje, is ook afhankelijk van de hoeveelheid regen die er valt.
Ik heb de afstand tussen bovenkant paravan en ondekant motorkap op 23 mm gemeten, nou hoop ik dat iemand dit even bij zijn Trabant wil meten om het te controleren.

Plaats reactie