1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:51
Locatie: Meppel

1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door michiel01 » 18 okt 2016, 20:44

Beste allemaal,

Ben vandaag bij een 1.1 wezen kijken.
Echter is de hele rechter dorpel verrot en wat plekjes ervoor.
Is hier iemand die er ervaring mee heeft en of dit redelijk te vervangen is?!?

Afbeelding

Afbeelding
Rookworst zonder R is ookworst.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1681
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door Trabantenaar » 18 okt 2016, 22:23

dorpels + gewei zijn nieuw te krijgen. Beste volledig vervangen ook.
In elk geval is je gewei te ver op om dat te lassen in mijn ogen. dorpel kan mischien met een klein stuk worden gedaan.

Vloer is ook nieuw te vinden maar je kunt er ook gewoon plaatwerk in lassen.
Tis te doen, maar bij een 1.1 is de roestduivel wat vervelender als bij een 601 Dus echt overal goed nakijken. duroplast eraf en nakijken, aangezien het stuk tussen de B stijl en de wielschalen ook vaak (deels) weg is, net zoals de wielschalen zelf enzovoorts.
Als je weet wat er bij een 601 weg kan zijn, moet je bedenken dat dit bij een 1.1 vaak veel erger is.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4226
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door eeuwige_student » 18 okt 2016, 23:05

Ik zie het gewei niet op de foto's. Maar mijn ervaring is dat er wel meer roest zal zijn. Deze roest is te verhelpen met twee nieuwe dorpels. De 1.1 van trabantenaar was er destijds veel slechter aan toe.....

Heb je ook foto's van het gewei en de bodem bij de voorstoelen en heb je aan de wielranden gevoeld?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1681
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door Trabantenaar » 18 okt 2016, 23:18

foto 1 is voorste stuk van de dorpel voor het krikpunt tot de wielkast voor.
Das toch echt het gewei zelf in die hoek.

Aan de achterzijde is dat deel tussen krikpunt en wielkast veel korter
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:51
Locatie: Meppel

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door michiel01 » 19 okt 2016, 10:24

Klopt,had ik al gezien.
Moeten in ieder geval 2 dorpels in en ja in de ideaal situatie zou ik hem ook helemaal uit elkaar halen maar dat gaat wegens omstandigheden niet lukken!
Wil hem APK waardig klaar hebben maar als het echt niet te doen is laat ik hem staan.
Dus APK waardig lassen en volgend jaar weer kijken.
Reparatie blik is te krijgen voor niet teveel geld had ik al uitgezocht.
Wou er ongeveer 2 jaar in rijden en dan kijken hoe en wat.
Onder de matten zit ook roest,voorruit niet goed dicht waarschijnlijk.

Is er iemand die het dat autootje waard zou vinden om hem weer op de weg te krijgen?
En de belangrijkste vraag in deze is of er iemand interesse/zin heeft om te lassen....heb zelf de mogelijkheden niet.
Indien er iemand nog wat weten wil kan ook een PB sturen!

Hij is van 09-1990 en het is een Vorserie auto wat schijnt dat dat uniek is....

Iemand een suggestie?!?
Rookworst zonder R is ookworst.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4226
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door eeuwige_student » 19 okt 2016, 19:08

Duidelijk niet goed gekeken. Ik zag de remleiding die zo los hangt aan voor de kabel van de handrem.

En zin omhet te doen? Nee, ik heb het 1 keer gedaan, dat was genoeg. Volgens mij heb ik de kokers, instappen en een gewei wel liggen.

De werkzaamheden, subframe losmaken, de auto over het motorblok tillen, tank losmaken en op zijn zijkant leggen, losslijpen, schoonmaken en evenlassen.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1681
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door Trabantenaar » 20 okt 2016, 00:49

vorserie zijn zeldzamer als de normalserie, maar je zult dat echt aan de hand van het bouwnummer moeten controleren.

Als je de dorpels gaat lassen tesamen met de instappen raar ik ten zeerste aan om een brug(balk) tussen de deursponning te lassen voor je gaat slijpen. Zodat de stevigheid in het chassis blijft(voor zover die er nog in zit) anders is de kans op het niet meer recht en dichtkrijgen van de deur sterk aanwezig. Ookal hebben de instappen een vaste maat.

Op zich is (naar mijn mening) elke 1.1 het waard om op te knappen. Afhankelijk van wat je plannen zijn en hoe ver die heen is. Maar dat vind ik ook van de 601.
Zeker een vorserie in redelijke staat (die zijn er vaak trouwens beter aan toe, omdat ze nog in het 601 tijdperk zijn gebouwd en iets beter beschermt tegen roest)
Bouwjaar 09/1990 lijkt me echter geen vorserie. Die liep van 01/1989 tot 05/1990

Afgezien van dat. Dorpels + gewei zul je sowieso moeten vervangen. Roest op de vloer onder de matten kan door vocht komen, dit zie je echter pas goed als je het schoon en eventueel kaal maakt en de schakeltunnel er ook uit haalt. (zit vaak roest onder)

Meer info over 1.1 qua techniek, ook de verschillen tussen vorserie en normalserie is hier te vinden:
http://trabant11-datenbank.de/index.php?site=start
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 1.1 dorpels lassen en stukje vloer.

Bericht door Haiko » 28 okt 2016, 20:06

hangt een beetje van de prijs af... maar is wel leuk zo'n 1.1tje erbij...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie