Chassis Trabant P50
Chassis Trabant P50
Hallo beste lezers!
Ik heb onlangs een versleten trabantje gekocht. Nu ben ik bezig met het chassis af te schrapen en proper te zetten. Het probleem zit er in dat mijn linkse en rechtse chassisbalk doorroest is, samen met mijn chassis vooraan, waar de vooras aan vast zit. het probleem dat ik heb gevonden is dat op de site van trabantwelt geen chassisbalken voor de 500 te koop zijn. Nu vraag ik mij af of ik de chassis stukken van de 601 zou kunnen gebruiken?
Vriendelijke groeten
Sander
Ik heb onlangs een versleten trabantje gekocht. Nu ben ik bezig met het chassis af te schrapen en proper te zetten. Het probleem zit er in dat mijn linkse en rechtse chassisbalk doorroest is, samen met mijn chassis vooraan, waar de vooras aan vast zit. het probleem dat ik heb gevonden is dat op de site van trabantwelt geen chassisbalken voor de 500 te koop zijn. Nu vraag ik mij af of ik de chassis stukken van de 601 zou kunnen gebruiken?
Vriendelijke groeten
Sander
Re: Chassis Trabant P50
Laatst gewijzigd door ruton op 20 mar 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: te grote foto's gewijzigd naar url.
Reden: te grote foto's gewijzigd naar url.
Re: Chassis Trabant P50
Hoi Sabre,
Welkom hier. Dat ziet er uit als een moedig project.
Alle Trabanten zijn op dezelfde Ovalband* gemaakt, de 601 carrosserie moest noodgedwongen op de bodemplaat van de 500/600 worden ontworpen, men had niet de middelen ook dat nieuw te ontwerpen. Dus de balken en het gewei (of delen daarvan) passen ook onder een bolleke.

Het toeval wil dat ik van de Trägergruppe zowel de balken** (Längstrager Li/Re, K11-3 & 4) als het gewei (Quertrager Vorn, K11-1) hier heb liggen, maar als je ons vertelt waar je woont -of beter nog waar je aan de auto werkt - dan vinden we wellicht iets dichter bij huis.
Je ziet dat jouw bodem nog een gedeeld gewei heeft, daar is voor de stabiliteit later een tussenstuk tussen gekomen en weer wat later een verstevigingsblik (K11-2).
Aan de andere kant: Hoewel elk bolleke het verdient om gered te worden, moet je toch ook eens de Duroplast delen loshalen en kijken wat daar voor ellende onder zit, want als de kokers zo doorgeroest zijn, dan vertrouw ik de portierstijlen en de wielkasten ook niet meer zo.
*Die hadden ze weer afgekeken van de Keverproductie in Wolfsburg.
**Dat buisje erdoor moet je sowieso wel los slijpen en hergebruiken.
Welkom hier. Dat ziet er uit als een moedig project.
Alle Trabanten zijn op dezelfde Ovalband* gemaakt, de 601 carrosserie moest noodgedwongen op de bodemplaat van de 500/600 worden ontworpen, men had niet de middelen ook dat nieuw te ontwerpen. Dus de balken en het gewei (of delen daarvan) passen ook onder een bolleke.

Het toeval wil dat ik van de Trägergruppe zowel de balken** (Längstrager Li/Re, K11-3 & 4) als het gewei (Quertrager Vorn, K11-1) hier heb liggen, maar als je ons vertelt waar je woont -of beter nog waar je aan de auto werkt - dan vinden we wellicht iets dichter bij huis.
Je ziet dat jouw bodem nog een gedeeld gewei heeft, daar is voor de stabiliteit later een tussenstuk tussen gekomen en weer wat later een verstevigingsblik (K11-2).
Aan de andere kant: Hoewel elk bolleke het verdient om gered te worden, moet je toch ook eens de Duroplast delen loshalen en kijken wat daar voor ellende onder zit, want als de kokers zo doorgeroest zijn, dan vertrouw ik de portierstijlen en de wielkasten ook niet meer zo.
*Die hadden ze weer afgekeken van de Keverproductie in Wolfsburg.
**Dat buisje erdoor moet je sowieso wel los slijpen en hergebruiken.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4023
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Chassis Trabant P50
Alvast een aanvulling op het verhaal. De achterste wielkasten zijn wel anders. Deze kan je dus niet door 601 plaatwerk vervangen. De voorste wielkasten zijn wel te repareren met 601 delen.
Kan je verder eens foto's van de rest van de auto uploaden?
Kan je verder eens foto's van de rest van de auto uploaden?
Re: Chassis Trabant P50
http://i.imgur.com/DTlPWWA.jpg
http://i.imgur.com/868zwKC.jpg
http://i.imgur.com/lGnTyAY.jpg
http://i.imgur.com/pM0tDfg.jpg
http://i.imgur.com/llEtiG0.jpg
http://i.imgur.com/t5xbdHW.jpg
http://i.imgur.com/hxHgXRC.jpg
We hebben de rechter Duroplast panelen afgehaald en niets van schade ontdekt, behalve de chassisbalken , het "gewei" vooraan en, een gat boven de voorruit niets anders ontdekt van doorroesting.
Voorlopig nog geen schade ontdekt aan de achterste wielkassen ook.
Ikzelf werk aan de auto in Roeselare, West-Vlaanderen, België.
http://i.imgur.com/868zwKC.jpg
http://i.imgur.com/lGnTyAY.jpg
http://i.imgur.com/pM0tDfg.jpg
http://i.imgur.com/llEtiG0.jpg
http://i.imgur.com/t5xbdHW.jpg
http://i.imgur.com/hxHgXRC.jpg
We hebben de rechter Duroplast panelen afgehaald en niets van schade ontdekt, behalve de chassisbalken , het "gewei" vooraan en, een gat boven de voorruit niets anders ontdekt van doorroesting.
Voorlopig nog geen schade ontdekt aan de achterste wielkassen ook.
Ikzelf werk aan de auto in Roeselare, West-Vlaanderen, België.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4023
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Chassis Trabant P50
Dedankt voor de foto's. De auto is een mengeling van originele onderdelen en moderne delen. Leuk om mee te rijden, maar veel werk om hem helemaal origineel te maken. Dus zou ik vooral gewoon kijken hoe het weer leuk rijdend te maken is.
Re: Chassis Trabant P50
Zeer zeker! Bijna alle stukken zijn aanwezig, of te bestellen, daarom mijn vraag van het chassis
Als dat opgelost is kan ik met een gerust hart verder

Re: Chassis Trabant P50
Wees zuinig op de bouten waarmee achter de Dreiecklenker aan de bodem vast zitten. Ze hebben een iets fijner draad dan gebruikelijk, dat je niet zo snel ergens vindt.
Roeselaere. Veel verder dan Hannes Poltrock uit Poperinge kom ik in die Westhoek niet. En die is helaas jaaaren geleden al geheel gestopt met de tweetakthobby.
Roeselaere. Veel verder dan Hannes Poltrock uit Poperinge kom ik in die Westhoek niet. En die is helaas jaaaren geleden al geheel gestopt met de tweetakthobby.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4023
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Chassis Trabant P50
Ok, maar nu weet je dat je die delen kunt vervangen.
Re: Chassis Trabant P50
Zeker, zal dan chassisstukken bestellen bij trabantwelt.
Bedankt voor de hulp!
Bedankt voor de hulp!