Waterballet

Hoe haal je de duroplast er af ? Hoe kan je het beste lassen? Vraag het hier !
Trabantenaar
Contacteer:

Waterballet

Bericht door Trabantenaar » 02 jan 2018, 23:20

Vandaag wilde ik weer even een rondje rijden met de Trabant. Ik had m eind vorig jaar (lees 31 december) nog gebruikt en achterstevoren op de parkeerplaats gezet (helt iets dus de auto staat voorover)

Hele vloer aan bestuurderskant zeiknat. Stond gewoon een hele plens water in waar een kikker nog eitjes in kan leggen.

Nou weet ik dat mn trabant niet geheel waterdicht is. Maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt.
Gebeurt ook alleen als die voorover geheld geparkeerd staat.

Er ligt geen water in de kuil achter de voorstoelen, wat je eigenlijk wel zou verwachten )diepste punt als het vanaf de achterkant komt)

Ik heb een paar kleinere lekkages. Maar dat levert normaal hooguit een paar druppels (tijdens het rijden) tot een klein plasje op (zoals de kier tussen de uiteindes van het voorruitrubber en het niet echt goed vastzittende achterkleprubber)

Ik ga sowieso een ander deurrubber monteren (als ik het ergens kan krijgen) want ik zag dat deze beschadigd is aan bestuurderskant (welliswaar aan de onderzijde losgescheurt, maargoed)

Waar kan het nog meer aan liggen?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Re: Waterballet

Bericht door ruton » 03 jan 2018, 01:51

In maart 2017 ben ik door een ongelooflijk noodweer van de Oldtimerbeurs in Genk teruggereden. Toen kwam het water bij de onderste hoeken van de voorruit naar binnen. Dus wie ooit een voorhuidrubber monteert, mag daar de gleuf tot de rand met vaseline volstoppen, zodat het daar tussen raam en rubber helemaal dicht zit.
Ook het 601-rubber dat nog op de P60 zit, dicht niet helemaal af, maar dat rubber is gewoon op.

De dakhoeken boven de A-zuil zijn inderdaad populaire vijvertjes. Enige manier om dat goed dicht te krijgen is de strip eraf en weer opnieuw kitten.

Maar had jij geen zeil met drukknopen als dak? Met die wind komt de regen daar makkelijk onder, al zou je dan wel verwachten dat de bekleding ook nat moet zijn.

Als het echt door/langs het portierrubber naar binnen komt, kun je iets onder de flap wurmen, misschien dat een niet al te dikke tuinslang wil passen. Dit kan alleen als het nog het originele rubber is. Bij de meeste 'Nachproduktion' portierrubbers is de flap dicht, ze zien er dan zo uit: Afbeelding
(en dat heb ik nieuw liggen)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 03 jan 2018, 13:02

Een voorhuidrubber? Worden die bij Durex gemaakt?

Maar de vraag is inderdaad waar het lekt. De voorruit of het deurrubber. Bij het deurrubber is het meestal niet de dichting tussen het rubber en de deur, maar tussen het rubber en de auto. Het water loopt achter het rubber naar binnen. Een simpele oplossing kan dan zijn om het rubber te demonteren, schoon te maken en van binnen te vullen met een dichtend materiaal (kit o.i.d.).

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 03 jan 2018, 23:22

Water van rond de voorruit verwacht ik juist vooral bovenop het gewei (aan de binnenzijde dan) en daar zit afwatering. Het ligt echt alleen voor de voorstoel in de ribbels, verder nergens. Bekleding is ook droog. En er kan idd water onder het vouwdakje komen. Maar dan moet het er dwars tegenaan gegooid worden (dus echt bijna onder de rand) zoals ik met de tuinslang heb gehad een keertje (en toen was de bekleding nat, niet de vloer)
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 jan 2018, 23:31

De klassieke manier van een lek vinden is alles droogmaken en alles met droge lappen bedekken en geregeld kijken of het ergens op drupt of nat wordt.
Water voor de voorstoelen komt hoogstwaarschijnlijk via de onderhoeken van het voorruitrubber of de ruitenwisserdoorgang.
Bij harde wind kan ook het portierrubber de nattigheid doorlaten. Ik heb ooit de vrouw een eind achter het stuur gezet en kwam er achter dat het originele flaprubber aan de bijrijderkant enorm tochtte. Met een nieuw rubber werd het weer droog, knus en gezellig.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 04 jan 2018, 00:23

Ik verwacht het juist helemaal vooraan in de auto tegen het schutbord aan. Omdat de auto voorover staat. Maar daar komt het dus niet. Daar is het juist weer droog.

Doeken is een ideetje ja. Maar als er na 1 dag water staat. hoe wil je dan zien waar het vandaan kwam?
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 jan 2018, 01:17

Na een halve dag. Of een uur als het heftig plenst. Je moet niet wachten totdat de hele boel weer zeiknat is. De eerste druppels op een droge vloer, die moet je hebben. En dan daarboven voelen waar het nat is, waar het vandaan komt.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 04 jan 2018, 13:13

wellicht via de achterzijde via de dakrand (binnenkant) -> a stijl naar voren?

de mijne is vaak nat in de kofferbak.. geen idee waar het weg komt
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Super5Devil

Bericht door Super5Devil » 04 jan 2018, 16:54

Via de dakrand boven de A-stijl wordt de mijne ook nat. Het loopt dan via de A-stijl naar binnen en komt er ter hoogte van het dashboard weer uit gevallen. Precies op de plek die bij jou ook nat is.
Ik ga een dezer dagen de daklijst eraf halen en alles opnieuw in de kit zetten. Ik had geloof ik speciale sierlijsten of spatbordenkit daarvoor liggen, maar ik moet even zoeken. De schroefjes staan in elk geval al in de WD40, zodat die niet gaan afbreken.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 04 jan 2018, 17:39

1 van de lekkages gevonden. bevestiging van de dakrails linksvoor hangt het water aan de binnenzijde omheen. Daarbij lijkt het langs de rand van het vouwdakje ook enigszins te lekken. Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet. Verschil tussen vochtig duroplast en koud aluminium is nogal lastig te voelen. Daarbij is de bovenzijde (als ik het dakje open maak) lags die rand wel droog. Wellicht dat het spoilertje aan de voorzijde niet zo goed meer afgedicht is.

Voorlopig is het even geen weer om eraan te werken. Dakrails zullen eraf moeten en de kit eronder vervangen (als er uberhaupt kit onder zit?) En gelijk van de gelegenheid gebruik maken om ze wat steviger aan het dakje vast te maken (bouten zonder ringen door het duroplast heen, dus vrij flexibel)
In elk geval zit ik dan even een uurtje of wat met gaten in het dak, dus dat kan ik beter doen met gegarandeerd droog weer.

De hoeken vooraan de dakrand lopen ook vol. Maar ik zie daar niet direct hinder van, er stond nog water op en na het droogmaken in de auto bleef het droog, ondanks het water daar. Wel viel het me op dat er onder op de instap water blijft staan. Wellicht dat het daar onder het (deels gescheurde) deurrubber terecht komt. het leek namelijk wel vanaf die hoek nat te zijn.

In elk geval even wat tientjes opzij leggen voor een setje nieuwe deurrubbers en alvast wat stripjes maken ter versteviging van de dakrailsbevestiging. (en natuurlijk wat kit aanschaffen, maar dat moet ik sowieso nog voor het rechter achterscherm)
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie