rammelende km teller

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

rammelende km teller

Bericht door heinkeltje » 27 jan 2013, 22:57

t lijkt wel alsof er vanaf de 40km een tandwieltje of een schroefje in me km teller hevig begint te trillen.
onder de 40 km per uur nergens last van.
Als ik onder het rijden aan de km teller voel of beweeg veranderd het geluidje een beetje,wat zou dit kunnen veroorzaken.
Hoogst irritant.
Kan dit ding uit elkaar of is het raadzamer om een andere te kopen.
kombi 1989 er is ook een dagteller aanwezig en alles funktioneerd gewoon nog prima!
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: rammelende km teller

Bericht door trammelanto » 27 jan 2013, 23:28

Als er een dagteller in zit, zou je deze eens moeten verdraaien. Soms blijft het mechaniek van de dagteller haken door verouderd vet.

succes.
marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4100
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: rammelende km teller

Bericht door eeuwige_student » 28 jan 2013, 07:49

Het kan ook een voorteken zijn van een versleten km teller kabel.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: rammelende km teller

Bericht door Haiko » 28 jan 2013, 13:47

of de kabel maakt een verkeerde bocht/knik... had mijn 353 ook, sinds ik het heb vastgezet met een tyewrap is het probleem weg.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4144
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: rammelende km teller

Bericht door ruton » 28 jan 2013, 15:03

Mij staat iets bij dat mijn teller bij koude ook lawaai maakte. Maar mijn rug houdt niet meer zo van winterritten.
De afgelegde kilometers worden wel goed geteld, maar de naald geeft een lagere snelheid aan dan waarvoor je geflitst wordt.
Bij een andere tacho hetzelfde euvel.
Dus als die laatste twee eigenschappen ook bij jou opgaan, weet je dat het gewoon een ouderdomskwaaltje van de tacho is, en niet de kabel.
Ja, het ding kan uit elkaar, maar vraag me niet hoe. Mogelijk dat dat op Duitse fora eens is uitgelegd. Als je hem weer in elkaar zet, regel dan een tacho zonder dagteller met chromen rand en bouw die chroomrand in de dagteller-tacho. Dan heb je iets bijzonders: (Vrijwel) alle tacho's met dagteller hebben een zwarte rand.

heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: rammelende km teller

Bericht door heinkeltje » 30 jan 2013, 01:02

de vorst is voorbij.
het rammelen ook.
eigenaardig niet!
rara hoe kan dit.
zou het kunnen dat er een kunsstof tandwieltje los komt te zitten wanneer het metalen asje krimpt van de koude.
Maar als het rammelt voel ik ook een tik in de kmteller kabel als ik er mijn hand tegenaan leg aan de achterzijde van de kabel.
Nu de koude, en ook het rammelen voorbij is, is ook de tik in de kabel voorbij.
Misschien zit er wek vocht in de kabel, wat bij vorst bevriest!
Het betreft hier een echt irritand k.... geluid.
Heb ook nog even gedacht het is een electrisch contakt van een relais of spanningsregelaar die klappert achter het daschbord.
Waarmee kan ik de km tellerkabel eventueel smeren.
Is deze makkelijk te vervangen en of te demonteren om er vet of olie of zo in te pompen.
Sta open voor suggesties.
marcel.
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Gebruikersavatar
trabart
moderator
Berichten: 1239
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: rammelende km teller

Bericht door trabart » 30 jan 2013, 10:25

heel theoretisch... je krimp-theorie...
zou ik eerder zeggen dat de lengte van de kabel vermindert en dat het probleem veroorzaakt, dan dat een asje dunner wordt waardoor je kunststof tandwieltje gaat rammelen.
Krimp is niet zo extreem van staal, dat je dat zou merken (binnen temperatuurverschil -5 --> +5) in dikte.
In lengte, is het gevolg natuurlijk groter.
Afbeelding

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: rammelende km teller

Bericht door Evan_s » 30 jan 2013, 10:44

ruton schreef:De afgelegde kilometers worden wel goed geteld, maar de naald geeft een lagere snelheid aan dan waarvoor je geflitst wordt.
Bij mij hetzelfde, maar dan geeft de teller een hogere snelheid aan (8km/u hoger). Ik dacht dat het aan de banden zou liggen, maar dan zou het procentueel moeten afwijken. Afgelegde afstand klopt wel. Af en toe ook dat getik uit de teller, terwijl de kabel al is vervangen.
heinkeltje schreef:Waarmee kan ik de km tellerkabel eventueel smeren.
Is deze makkelijk te vervangen en of te demonteren om er vet of olie of zo in te pompen.
Sta open voor suggesties.
marcel.
Teflon spray. Kabel aan beide kanten los halen (teller uit het dashboard halen, anders kom je er bijna niet bij). Verticaal houden en de spray er een paar keer aan 1 kant in spuiten totdat het er aan de andere kant uit drupt.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4144
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: rammelende km teller

Bericht door ruton » 30 jan 2013, 13:11

heinkeltje schreef:de vorst is voorbij.
het rammelen ook.
eigenaardig niet!
rara hoe kan dit.
Kijk dat is nou zo fenomenaal aan de Trabant. Die zit vol verborgen (en helaas ook ongedocumenteerde) detectoren. Waar andere auto's moeilijk en high-tech moeten doen om de chauffeur over van alles te informeren, soms met schermpjes met ingewikkelde menu's, licht de Trabant zijn automobilist direct, duidelijk en zonder omhalen in. Het begint al met de benzinepeilstok. Onovertroffen analoge techniek en op de halve liter nauwkeurig. Welk modern dashboardwijzertje kan daar tegenop?
De toestand van het wegdek wordt ook direct doorgespeeld: je weet precies waar je aan toe bent.
Ook voor de snelheid hoef je je niet blind te staren op de tacho: bij veertig rammelt het hier, bij vijftig daar, bij de zeventig weer ergens anders en boven de tachtig rammelt alles.
Je krijgt akoestische signalen wanneer je moet op- en afschakelen, waar een ander zijn auto afwurgt.
Spelende kinderen op straat horen je al van verre aankomen en hebben alle tijd om opzij te gaan, wat de Trabant een veilige en sociale verkeersdeelnemer maakt.
En met dit tachogeluid heb je een vorstdetector. Prachtig toch?
Maar de industrie wil ons nog meer lampjes en knopjes opdringen...

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4100
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: rammelende km teller

Bericht door eeuwige_student » 30 jan 2013, 14:20

:-)

Plaats reactie