Verwarming Sirokko

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
mel

Re: Verwarming Sirokko

Bericht door mel » 30 dec 2010, 17:16

Ik had uit een can tweetaktmix gebruikt.... was niet goed....

Rookte erg....

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 01 jan 2011, 15:04

Hoe monteer je de uitlaat en de tank van de Sirokko eigenlijk op je Trabant? Ik kom er niet goed bij met de accuboormachine. Dwz om de gaten voor de Tank (spatbord) en bovenste uitlaat-bevestiging (aan schurbord) te boren. Iemand tips? Om een gat 90 graden te boren, daarvoor heb ik de spullen niet...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 01 jan 2011, 15:19

ben er al uit... met zelftappende schroefjes/boutjes (met zo'n boorpuntje eraan)... die kan je dan met de dopsleutel er met de hand indraaien...

easy as!
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mel

Bericht door mel » 01 jan 2011, 20:34

Of.... vanuit de andere kant... dus vwb het tankje via de binnenzijde wielbak... (ja... goed meten !)...

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 01 jan 2011, 20:37

Bedacht me vanmiddag ineens.. ik heb nog een dremel liggen met een flexibele aansluiting... daarmee kan ik natuurlijk ook om een bochtje boren... Zal morgen als het net zulk mooi weer is als vandaag eens kijken of het gaat lukken.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 02 jan 2011, 01:01

als je een dremel axiaal belast gaat hij geen erg lang leven lijden.
bij mijn vorige imitatie dremel niet althans.
haakse boormachine.
boortje eventueel nog wat inkorten.
blindklinknagels plaatsen zodat het ook weer wat vaker los te halen is altijd handig.
ps ik scheur liever om het bochtje!
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 02 jan 2011, 18:01

Zo... heb de hele standheizung gemonteerd, dat wil zeggen, de uitlaat, tank, kachelsteun en luchtinvoerblikje met ovaal gat. Was even een gedoe om de uitlaat er netjes onder te krijgen, maar met een beetje gefriemel is het toch gelukt. Moet alleen wel constateren dat de benzinekraan nu wel erg dicht op de uitlaat van de Sirokkko zit (5mm). Geen idee hoe warm de uitlaat wordt, hoop niet dat het plastik filterbakje onder de kraan gaat smelten.

Komende week de bedrading even compleet vernieuwen, daar de originele kabels niet lang genoeg of beschadigd zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hajo

Bericht door Hajo » 03 jan 2011, 07:43

@ exionman
Die Sirokko 211 hat im Brennraum keine zu schmierenden Teile und ist für blankes Benzin ausgelegt.
Man kann aber auch Katalyt, Waschbenzin , Testbenzin oder Siedegrenzbenzin (White Spirit) nehmen.
Bei der Verwendung von Gemisch verrußt die Heizung und du hast eine Quelle für eine weitere Blaue Duftwolke. :lol: :lol:

@ Haiko
Der Einbau des Tankes und des Auspuffs gestaltet sich in der Tat schwierig. Ich habe es immer so gemacht.
Die Teile werden an die passende Stelle angehalten.
Mit einer Reißnadel werden die notwendigen Löcher angezeichnet.
Wo man Platz hat kann man mit einem Körner eine Vertiefung, die man auch auf der anderen Seite sieht, einschlagen.
Die Position der anderen Löcher überträgt man mit einem Lineal oder einem Zirkel auf die andere Seite.
Und vom Innenraum oder im Radkasten aus, kann man gut mit der Bohrmaschine arbeiten.

Schön deine ersten Erfolge. Aber!!! :o
Den Auspuff würde ich weiter in die Mitte, weiter weg vom Benzinhahn anbringen!
Der Vorwiederstand bei 12V für die Glühkerze wird original am Fuß der Heitzung montiert.
Durch die Kabel der Glühkerze fließt ein hoher Strom und die Kabel sollten so kurz wie möglich sein!!!

Heute möchte ich etwas über die Funktion aufschreiben.

Afbeelding

Durch das Gebläse (3) wird die Frischluft (a – Blau ) angesaugt.
Ein Teil der Frischluft (c-Orange) gelangt in die Brennkammer (2) des Wärmetauschers(5).
Die Benzinpumpe befördert über die Düse (8) den Brennstoff in die Brennkammer.
Der Kraftstoff wird mit der Glühkerze (7) am Anfang gezündet.
Bei Betrieb verdampft und zündet der Kraftstoff von alleine.
Die Verbrennungsgase (d – Rot) werden im Wärmetauscher umgelenkt und verlassen über den Auspuff die Heizung.
Die Frischluft (a) strömt am Wärmetauscher (5) vorbei und wird erwärmt (b – Grün).
Der Wärmetauscher ist nur im Bereich der Glühkerze (7) und des Düsenhalters (6) fest mit dem Gehäuse verbunden. Bei Betrieb dehnt sich der Wärmetauscher aus, wird länger und schaltet dem Mikroschalter.
Im Bild erkennt man sehr gut die Schutzvorrichtungen, die Schmelzsicherung (10) und das Flammenschutzsieb (14) der Brennkammer.
Hajo

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 08 jan 2011, 18:42

vandaag, 10 graden en af en toe een sputter regen, verder met de inbuw van de Standheizung.

De Schutzschalter heb ik verstopt onder het dashboard, de controlelamp en trekschakelaar zitten op een radioafdekking, waar de radio orig. hoort te zitten. Een extra 16A zekering in de zekeringshouder op het linker spatbord gedrukt, just in case.
Benzinepomp met tape geisoleerd en de slangen gemonteerd.
Morgen verder met de bedrading naar het dashboard, langs de pomp voor wat benzine en dan maar eens proefdraaien.
Als alles mooi en vertrouwd werkt, nog even alles netjes afwerken en dan maar hopen dat het komende week weer kouder gaat worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groest

Bericht door groest » 08 jan 2011, 19:36

Sirokko: Standheitzung.

Wat is nu het nut hiervan :?:

Heb je warmte nodig omdat je in je auto wil gaan wonen of zo :?:
Het was Trabannekom

Plaats reactie