Demonteren stuur

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Demonteren stuur

Bericht door 2802bartje » 06 mar 2011, 14:05

Vanochtend wilde ik het stuur vervangen. Heel optimistisch het zwarte plastic verwijderd. En dan vind je een eenvoudige pin door het stuur en de stuuras.

Hoe krijg je die eruit?

Gr, Arne
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4194
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Demonteren stuur

Bericht door Haiko » 06 mar 2011, 14:14

Ah... ja.. die wil wel eens vastzitten... met een doorslag eruit slaan, wel goed kijken naar welke kant die moet, sommige stuurpennen schijnen conisch te zijn. Laat iemand het stuur even tegenhouden bij het slaan. Ik heb bij mij de "conische" stuurpen, die overigens gewoon recht was, vervangen voor een bout en moertje.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4139
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Demonteren stuur

Bericht door eeuwige_student » 06 mar 2011, 20:00

Volgens mij zijn ze niet conisch, maar ze zijn net te klein en vanuit een kant erin geslagen. De makkelijkste weg is dus om ze ook die kant er weer uit te slaan. Bij het demonteren komt geen speciale techniek kijken. Een hamer en een doorslag, of iets wat daar voor kan doorgaan, is genoeg. Iemand die helpt en zorgt dat niet alle kracht op de plastic lagerschalen van je stuurhuis komt, is zeker welkom.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4194
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Demonteren stuur

Bericht door Haiko » 06 mar 2011, 22:16

ES, dus eigenlijk zijn we het eens? ;)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4139
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Demonteren stuur

Bericht door eeuwige_student » 06 mar 2011, 22:18

Op enige nuancering na, staat er feitelijk hetzelfde ja. Soms kan je niet duidelijk genoeg zijn :-)

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Demonteren stuur

Bericht door mel » 07 mar 2011, 20:38

Een boutje en een moer ?????

Oeps.... lijkt me echt niet aan te raden... is nooit zo sterke verbinding als deze paspen...

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: Demonteren stuur

Bericht door groest » 07 mar 2011, 20:52

Lijkt, ik denk dat dat erg mee zal vallen dat verschil in sterkte
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Demonteren stuur

Bericht door mel » 07 mar 2011, 21:15

Tuurlijk maakt dat uit; een schoef heeft schroefdraad en die draagt niets... (kracht dus) !!

Daarom deed de fabriek er ook een paspen in....

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: Demonteren stuur

Bericht door groest » 07 mar 2011, 21:18

Toen hadden ze nog niet de kwaliteit bouten en moeren die we nu hebben.
Dus dat de fabriek ze er niet in deden is denk ik niet het juiste argument om
er nu wel een boutje en een moertje in te doen.
Meegaan met de vooruitgang ;)
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4139
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Demonteren stuur

Bericht door eeuwige_student » 07 mar 2011, 21:20

Volgens mij is de sterkte van een schroef niet het grootste probleem. Het grootste probleem is speling. Een schroef is niet gemaakt om het geheel speling vrij te krijgen. Het gevolg is dat de gaten kunnen uitlodderen, of dat het boutje kan breken. Nu acht ik de kans daarop niet zo groot, maar om daar nu een risico te willen lopen.....

Plaats reactie