Warmstartproblemen Wabant

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Evan_s » 09 jul 2012, 09:35

Vervolg op viewtopic.php?f=22&t=1163&start=40.

Afgelopen vrijdag heb ik een zgh. hot-start relais ingebouwd, komt veel voor in de luchtgekoelde vw-scene.

Afbeelding

Komt er op neer dat hiermee de stroom over het contactslot veel minder wordt en een veel kleinere afstand af hoeft te leggen om het startrelais te activeren. Dus minder kans op verlies. Lijkt tot nu toe goed te werken! (maar de tijd zal het leren..) Daarnaast met het gaspedaal volledig ingetrapt starten.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Erik » 09 jul 2012, 11:03

Schakelen via relais is altijd beter als rechtstreeks de hoofdstroom over de schakelaar te laten lopen.

Maar of dit nou echt het probleem was?
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
jeroen76
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012, 21:00
Locatie: enschede

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door jeroen76 » 09 jul 2012, 17:37

kijk dit had ik je ook al genoemd bij de meeste auto,s zat dit ook zo

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4194
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Haiko » 09 jul 2012, 18:18

Koelt je motor wel voldoende trouwens? Heb je de grille van de 601 aangepast?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Evan_s » 09 jul 2012, 18:41

Grille is aan de radiatorzijde open.

Ik ga de hoofdsproeier nog iets verder opboren voor wat meer koeling. Vandaag een stuk gereden met de choke er per ongeluk nog een beetje op. Motor bleef er voelbaar een stuk koeler bij en de fan ging ook niet aan. Mengel dus nog iets rijker maken.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Erik » 10 jul 2012, 10:43

Mijn wabant heeft nergens problemen mee met koude of warme start. Sleutel aanraken en slaat direct aan zonder enige moeite.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Evan_s » 10 jul 2012, 10:58

Denk dat het scheelt dat jij de uitlaat niet in de motorruimte hebt.

Wat ik op de Duitse fora lees is dat de warmstartproblemen niet ongewoon zijn bij deze motoren.

Ik laat ook de accu maar eens doormeten. Is een Varta 45Ah van nog geen 2j oud.

Misschien dat ik in een dolle bui de hele kabelboom wel ga vervangen, inclusief nieuwe zekeringsdoos en contactslot.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Erik » 10 jul 2012, 11:05

Ik zou het eerst eens zoeken in de carburateur. Is het trouwens een typisch BVF probleem of komt het ook voor bij de jikov?

Je zou ook nog het gat in je grill groter kunnen maken voor meer koeling. Die van mij is helemaal open, alleen de bevestigingsplekken zitten er nog in/aan

Mijn wabant heeft een 38ah accu en geen enkel probleem qua elec. vermogen.

Bezint eer ge begint met die kabelboom. Uit ervaring weet ik dat dat een project op zich is ;)
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door trammelanto » 17 jul 2012, 20:37

Probeer eens een draad rechtstreeks van je accu naar je bobines te trekken. Natuurlijk met een schakelaartje er tussen. ;) Het kan zijn dat je startmotor teveel stroom wegtrekt waardoor een teveel aan weerstand in de oude kabelboom/contactslot parten gaat spelen (weerstand te hoog om de bobines van de benodigde hoeveelheid stroom/spanning te voorzien). Is een kwaaltje dat bij DKW en wartburg voorkwam. Het warmstarten van een driecilinder tweetakt wordt soms ook wat geholpen door de choke op 1/2 te zetten. de zgn. warm-start-stand.

Succes
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4194
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Warmstartproblemen Wabant

Bericht door Haiko » 17 jul 2012, 21:37

Vind het alleen vreemd.. mijn 353 had een Jikov, nu een BVF, maar nog nooit startproblemen of ander ongein gehad. Dus waarom jou Wabant nu wel...?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie