Expansie uitlaat

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Plaats reactie
Renier

Expansie uitlaat

Bericht door Renier » 26 okt 2013, 10:56

Wat voor soort extra vermogen zou ik eigenlijk kunnen verwachten van expansie uitlaten zoals deze? Is het benoemenswaardig of moet dan echt eerst heel het blok getuned worden mocht het enig nut hebben? Verder hoorden ik ook van Van Hout dat die blokken vrij snel stuk gaan als ze getuned zijn, lijkt me erg zonde. Echter als alleen een expansie uitlaat al voor flink wat extra vermogen kan zorgen zoals andere uitlaten dat bij brommers doen dan is het zeker te overwegen om er eentje aan te schaffen.
Afbeelding
Bedankt voor de mooie auto, DDR.

Haiko
moderator

Re: Expansie uitlaat

Bericht door Haiko » 26 okt 2013, 11:51

ik denk dat je dat het beste aan de verkoper kunt vragen, al zal deze je daarop vast geen passend antwoord kunnen geven. Alleen de uitlaat tunen zal wel ietsje meer vermogen kunnen brengen, maar als je echt meer vermogen wilt zul je de motor en vergaser hierop aan moeten passen. Verwacht echter geen lange levensduur van zo'n motor. Als je er dagelijks als een bezetene mee gaat rijden, dan is de lol er vast snel af.

Denk dat het simplerer is om een 1.1 te kopen en hier een 1.3 of 1.6 motor in te hangen, in combinatie met een betere versnellingsbak (die van de 1.1 is niet de meest rubuuste).
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Renier

Bericht door Renier » 26 okt 2013, 14:37

Echt vermogen komt uit een omgebouwde Trabant met GSXR blok, Haiko, ongeacht of het een 601 of 1.1 is. Maar mijn huidige Trabant houd ik een tweetakt. Wil er enkel en alleen wat beter met het huidige verkeer mee mee kunnen doen.
Afbeelding
Bedankt voor de mooie auto, DDR.

groest

Bericht door groest » 26 okt 2013, 14:59

Doet mij een beetje denken aan mijn jeugd met mijn bromfietsen.
Hier een tandwieltje vervangen, daar een wat dikkere uitlaat, ginds wat uitvijlen en dat soort dingen.
Als je echt voor power en snelheid wil gaan, heb je toch echt de verkeerde auto gekocht.
Het was Trabannekom

exionman

Bericht door exionman » 26 okt 2013, 15:38

het is andersom,
eerst je blok goed tunen
dan met de volgende gegevens een uitlaat berekenen en bouwen
1. compressie verhouding
2. hoogte uitlaat poort
3. openingstijd en sluitingstijd van de roterende schijven
4. bij welk toerental moet er vermogen zijn ( crosstuning = vermogen meer bij een laag toerental )
( racetuning = vermogen bij een hoog toerental )
een expansieuitlaat moet je ziet als kleppen van een 4-takt motor
een expansie uitlaat kopen zonder deze gegevens is zonde van het geld

Plaats reactie