Bladveren aanpassen/weghalen

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Renier

Bladveren aanpassen/weghalen

Bericht door Renier » 28 okt 2013, 03:23

Zo snap ik het idee achter bladveren niet helemaal, in vergelijking tot schokdemptorens, en wat mij dwars zit is hoe ze zo dwars in de weg liggen. Nou is een Suzuki GSXR blok niet reusachtig maar toch kan het zijn dat er ruimte te kort is vanwegen de bladveer voor. Zou het schelen als ik de bladveer doormidden haal en elk deel een kwartslag gedraaid opnieuw erin monteer met wat laswerk? Zo zie ik dat bij Chevrolet busjes bijv. de bladveren al zo zitten. Of denken jullie dat ik dan net zo moeilijk en mogelijk duur uit ben als dat ik schokdemptorens erin wil gaan lassen? (Het hoeft niet allemaal meteen de openbare weg op dus dat scheelt ook een hoop, er mag eerst geexperimenteerd en uitgetest worden)
Afbeelding
Bedankt voor de mooie auto, DDR.

Renier

Re: Bladveren aanpassen/weghalen

Bericht door Renier » 28 okt 2013, 03:32

Ik denk maar een beetje hard op, misschien is het wel hartstikke onmogelijk en moeten er sowieso schokdemptorens in gelast worden of misschien is het allemaal wel helemaal niet nodig. Bladvering leer ik bijna niets over dus weet ik ook niet wat de does en don'ts zijn en tot hoe verre het aangepast kan worden.

Edit: Wat een automonteur mij ook voorstelde was om een frame/onderstel van een andere auto (bijv. een Golfje) te nemen en hier de Trabant op te monteren, zou dat misschien een betere uitkomst zijn dan heel de Trabant (waarschijnlijk met veel kosten) aan te gaan passen?
Afbeelding

Maurits

Bericht door Maurits » 28 okt 2013, 10:39

Bladveren (verend staal) kun je niet lassen, dat breekt meteen. Verder hebben chevroletbusjes en andere Amerikaanse auto's een apart chassis en carrosserie. Een Trabant heeft een zelfdragende carrosserie.
Je kan natuurlijk ook een 1.1 nemen en die qua looks ombouwen tot 601 en onder de motorkap een ander blok en wielophanging monteren. De carrosserie van een 1.1 is al gemaakt op McPhersonveerpoten en zit je dus niet met de bladveer die in de weg ligt. Daarom heeft de Sachsenringfabriek ook met de komst vd 4-taktmotor de wielophanging voor gewijzigd. Met de dwarse bladveer was er gewoon niet voldoende ruimte.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 okt 2013, 11:54

De bladveer is een oudere, simpeler en indertijd ook goedkopere veertechniek dan de schroefveer. En als je in de jaren '50 een Kleinwagen moest ontwerpen was dat de voor de hand liggende keuze.

Het koetswerk op een ander onderstel met een wielbasis van ±2,02 meter zetten is inderdaad een optie. Theoretisch zeer wel mogelijk. En er zal vast wel Youtubedocumentatie over zijn.

Renier

Bericht door Renier » 28 okt 2013, 13:47

http://m.youtube.com/watch?v=utDO47gccYM#
Hier schijnt een Trabant met een Golfje gefuseerd te zijn.
Afbeelding

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 28 okt 2013, 16:51

als je een golfje neemt en er trabant op bouwt, dan is het wel in theorie op papier een golfje. En, denk dat je best wel heel erg veel werk er aan hebt om het ook allemaal te krijgen zoals je wilt.
Niks is onmogelijk, maar dit soort projecten werken meestal een groep ervaren mensen aan met een flink budget...
En, een combi van golf / trabant ook wettelijk op de weg krijgen is ook weer een apart punt ...
Afbeelding

groest

Bericht door groest » 28 okt 2013, 18:57

Dat wordt sparen kerel als je zoiets wilt ;)
Het was Trabannekom

p60k

Bericht door p60k » 28 okt 2013, 20:00

Misschien moet je eens anders denken. Dit is misschien een stuk makkelijker.

http://youtu.be/oYh2ODGoWfg

Renier

Bericht door Renier » 28 okt 2013, 23:50

groest schreef:Dat wordt sparen kerel als je zoiets wilt ;)
Ja klopt, sparen en ondertussen ook zo veel mogelijk ervaring op doen ;]
p60k schreef:Misschien moet je eens anders denken. Dit is misschien een stuk makkelijker.

http://youtu.be/oYh2ODGoWfg
Ik moest er wel een beetje om lachen, dank je ;P

Trabart, het kan toch allebei de kanten op, wettelijk een Trabantje of wettelijk een Golfje? Zolang het maar zoveel procent origineel (20% meende ik) is van het ene of het andere? (Vraag me ook een beetje af wat de RDW van een motorfiets blok in een auto gaat vinden)
Afbeelding

Maurits

Bericht door Maurits » 29 okt 2013, 10:29

Een motorfietsblok in je auto zetten is wettelijk geen probleem als het aantal cilinders wat op je kentekenbewijs staat maar gelijk blijft.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Plaats reactie