36ps motor...

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: 36ps motor...

Bericht door mel » 06 mar 2012, 21:30

Vandaag de carburateur voor mijn 2-kanaals 36 pk motor iets vergroot, zie de foto's.

De onderste foto is standaard luchtdoorlaat , op de bovenste foto zie je dat de binnenste kraag alu weg is ... 2 x 1 mm groter ... ;)
Bijlagen
IMG_9027.JPG
IMG_9026.JPG

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 36ps motor...

Bericht door Haiko » 07 mar 2012, 10:04

@Mel, verder nog iets gewijzigd,bijv. aan de instelling. Ik ga binnenkort eindelijk met die van mij aan de slag. Ontsteking eerst dan maar op 2.2 zetten en de korte versnellingsbak inbouwen. Dan ook eens kijken of ik de motor goed aan het lopen krijg met de 30mm Vergaser.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: 36ps motor...

Bericht door mel » 07 mar 2012, 18:02

Nee, nooit aan instellingen komen is mij altijd geleerd.

Wel straks het tijdrovende wisselen van (steeds iets grotere) sproeiers.... dat kost echt veel tijd ....

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 36ps motor...

Bericht door Haiko » 17 jun 2012, 16:02

Zo... eindelijk heb ik vergelijkingsmateriaal, dwz en standaard 26ps blokje ernaast. Wat me opviel tijdens het wisselen van de voet-en koppakkingen was dat beide koppen 2.5mm zijn afgevlakt t.o.v. de originele. Ook het uitlaatspruitstuk heeft 2 grotere doorvoeren. vergaser-spruitstuk heeft een diameter van 30mm, net als mijn gemodificeerde vergaser. De vergaser die bij het 36ps blokje kwam is een 28mm vergaser.

Ik had al eerder geprobeert de motor met de 30mm vergaser te laten lopen, maar dat ging niet lekker. Misschien dat toch een lekke voetpakking hier mee te maken had. Nu nog de ontsteking opnieuw afstellen, op advies van Mel beide cylinders op 2.2mm voorontsteking. Dan zal het nog een kwestie worden van de juiste vergaser-afstelling vinden.

Ik gebruik nu standaard Trabant bougies, moet ik die evt nog vervangen voor andere? En de brandstof-olie verhouding, moet die een andere dan mijn 1:40 hebben?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: 36ps motor...

Bericht door mel » 20 jun 2012, 15:17

Normale bougies blijven gebruiken en alleen 1:50 smeren , nooit vetter ...! TOCH gedaan ? Dan nu een nieuwe achterpot monteren ....

Succes.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 36ps motor...

Bericht door Haiko » 20 jun 2012, 17:14

Nieuwe achterdemper. Ah, die heb ik nog wel liggen gelukkig. Zal ik meteen weer de standaard uitlaat eronder zetten, heb niet het idee dat de "sport-auspuff" behalve meer herrie ook voor meer vermorgen zorgt...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: 36ps motor...

Bericht door Erik » 21 jun 2012, 10:44

Volgens de heren van de "Rally-Sportgruppe des VEB Sachsenring" moet bij het verhogen van het vermogen naar 36pk een aangepaste voordemper worden gebruikt, met een grotere pijpdiameter (45x1,5) als de standaard (35 x 1,2). Deze moet aan het eind van de lange buis middels een conisch tussenstuk van 70mm overgaan naar diameter 35x1,2 en aansluiten op de normale achterdemper.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Plaats reactie