Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Haiko
moderator

Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 27 nov 2011, 18:05

Zo, eindelijk eens tijd gehad om de Tripode bak alvast schoon te maken en uit elkaar te halen. Hierin komt strax als alles meezit een langere 4e versnelling uit de al klaar liggende Bipode bak.

Begonnen om de bak zo goed als het gaat schoon te maken, dat scheelt strax weer de nodige frustratie.
Bak ligt inmiddels ook al uit elkaar en de assen zijn er uitgehaald.

Het schakelmechanisme laat ik er in zitten, aangezien ik er nog niet helemaal achter ben hoe dit evt los zou moeten. De binnenkant van de bak wordt strax nog even grondig gereinigt met diesel en remmenreiniger, daar er oude pakkingsresten in liggen.

Tandwielen zijn allemaal nog intakt, scheen alleen een probleem geweest te zijn met de 4e versnelling. Ik vermoed de vrijloop, dus die gaat ook nog vervangen worden.

Ik heb het stukje van het oude forum even gelezen, het schijnt dus dat de tandwielen van de 4e versnelling eruit moeten en vervangen worden door de tandwielen uit de Bipode bak. Dus die bak gaat strax ook uit elkaar (is al schoon).

Hier even wat plaatjes van de Tripode bak:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Langere 4e versnelling

Bericht door eeuwige_student » 27 nov 2011, 22:07

Het is de ideale tijd om de tandwielen te demonteren. Vervolgens op grootte monteren op een schroefdraad, groen spuiten en wat Narva lampjes erop te zetten!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 27 nov 2011, 22:23

Ook zonet nog ff de Bipode bak uit elkaar gehaald. tandjes geteld... en het zou moeten passen allemaal. Vrijlopen zijn beide hetzelfde type. Zal morgen even een Pullytrekker halen en dan de lagers eraf halen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mel

Bericht door mel » 27 nov 2011, 23:15

eeuwige_student schreef:Het is de ideale tijd om de tandwielen te demonteren. Vervolgens op grootte monteren op een schroefdraad, groen spuiten en wat Narva lampjes erop te zetten!
Vertel, ik ben benieuwd waarom ...

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 nov 2011, 17:30

ff vraagje tussendoor:

waarmee de versnellingsbak afdichten? Wat voor (vloeibare) pakking gebruik je hiervoor?

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 28 nov 2011, 18:39

Tsja, vroeger had je van die mooie dunne bruinige vloeibare pakking, stonk om het leven als de motor warm draaide, maar was wel puik.
Helaas schijnt die niet meer gemaakt te mogen worden.
Kan je het beste ff bij een garage langs gaan, zelf heb ik hele goeie bij de ESA in Marum gehaald, een paar jaar terug.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 nov 2011, 19:25

Ik heb alle tandjes van zowel de oude als nieuwe bak geteld en kwam tot de conclusie dat de as met de vrijloop gewoon overgezet kan worden, zonder iets te vervangen. De hoofd-as zal wel uit elkaar moeten om het tandwiel van de 4e versnelling te vervangen.

Afbeelding
Afbeelding

Zijn er nog meer technische tuning verbeteringen te verkrijgen door met de tandwielen te spelen? Aangezien beide bakken nu toch openliggen en de tandwielen er af moeten. Iets mogelijk met het Diff?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 nov 2011, 19:57

mel schreef:
eeuwige_student schreef:Het is de ideale tijd om de tandwielen te demonteren. Vervolgens op grootte monteren op een schroefdraad, groen spuiten en wat Narva lampjes erop te zetten!
Vertel, ik ben benieuwd waarom ...
Dan heb je met kerst een mooie kerstboom!

mel

Bericht door mel » 28 nov 2011, 20:11

Jokertje ..... :mrgreen:

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 nov 2011, 21:41

Zat zo die tandwielen enzo eens te bekijken en kwam op de volgende ontdekking...

Is het niet eenvoudiger om alles van de oude bak te gebruiken en alleen de aandrijf-as-kelken te wisselen?
Dus een bipode bak met tripode aandrijving?

Plaats reactie