Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Langere 4e versnelling

Bericht door mel » 01 dec 2011, 13:32

DAT doen wij al jaren .... :P

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 01 dec 2011, 13:40

mel schreef:DAT doen wij al jaren .... :P
Dus je bedoelt niet met de tandwielen in de weer, maar alleen de kelken wisselen geeft hetzelde resultaat?

Meende dat een Tripode bak al een soort van langere eindoverbrenging had als een Bipode bak, maar de combo van beide 4e versnellingen dus een nog langere 4e?

Kwam dit tegen op het pappenforum:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn motor heeft dus 36ps. Als ik nu de versie neem van een een lagere eindsnelheid en sneller optrekken. Betekent dit dan dat ik met de 36ps motor ook een lagere eindsnelheid krijg, of ivm de hogere toerentallen van de motor toch uiteindelijk ook een (iets) hogere eindsnelheid?

Heb nu beide bakken toch open en ben benieuwd wat ik nu het beste kan doen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 01 dec 2011, 21:47

Hmmm, ik heb ff zitten nadenken en de zaak bekeken. Ik denk toch maar dat ik voor de versie ga met "sneller optrekken" ipv die langere 4e. Aangezien ik eigenlijk nooit op de snelweg kom, lijkt het me dus leuker om nog sneller bij het stoplicht weg te scheuren :mrgreen:

Mijn idee is nu dus om:

- oude primaire en secundaire as in de nieuwe behuizing te monteren en het nieuwe type diff. te gebruiken.

Overbrenging wordt dan:

(OUD) primair 30 -> (OUD) secundair 31 -> (OUD) secundair 18 -> (NIEUW) diff 75

Lagers inmiddels van het Diff gehaald om alles even goed schoon te maken. Lagers zijn mijn inziens nog in goede staat (al zal vervangen wel beter zijn, I know...). Met Diesel alle onderdelen en behuizing goed schoonmaken, uitblazen en als het dan goed is, kan het zaakje weer in elkaar.

Viel me op dat de lagers van het oude Diff dikker zijn als die van de nieuwe.

Oude diff:
Afbeelding
Nieuwe Diff:
Afbeelding

Weet niet of er een combinatie mogelijk is van snel optrekken EN ene langere 4e, maar dan hoor ik het graag!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 03 dec 2011, 19:13

Ik heb dus nu 2 setjes klaar liggen, een korte en een langere bak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De verhoudingen zijn, die ik heb gebruikt:

- (ALT) primär 30 -> (ALT) sekundär 31 -> (NEU) sekundär 19 -> (NEU) Diff 75 = mehr Endgeschwindigkeit + weniger Beschleunigung
- (NEU) primär 29 -> (NEU) sekundär 32 -> (ALT) sekundär 18 -> (ALT) Diff 78 = weniger Endgeschwindigkeit + mehr Beschleunigung

Ik ga dus nu eerst de 2e optie inbouwen in de nieuwe behuizing met Tripode aandrijving. Ik heb het Diff. gewisseld en het oude Diff heeft dus nu Tripode aandrijving.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Evan_s » 06 dec 2011, 16:49

Wat is eigenlijk de topsnelheid van de standaard tripode bak icm. 36pk blokje?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 06 dec 2011, 23:59

140km/h.... althans, dat heb ik bereikt, maar eventjes... zo snel wil ik er niet eens mee rijden... zonder schijfremmen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Evan_s » 09 dec 2011, 18:08

Maar je kunt er wel (bijvoorbeeld) een uur achtereen afwisselend 110 - 120 km/u mee rijden op de snelweg?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 09 dec 2011, 18:12

Ik vermoed het wel, al rij ik zelf gewoon 100 op de snelweg. Sowieso is het beter om die hogere toerentallen te vermijden voor langere tijd. Die 36ps is vooral handig bij bijvoorbeeld inhaalacties.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Haiko » 06 jan 2012, 13:46

Zo, de bak met de korte overbrenging is klaar! Hij staat inmiddels op de plank te wachten op inbouw.

Mocht er nog iemand interesse hebben in een bak met een langere 4e versnelling, laat het dan maar ff weten.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Sneller optrekken/Langere 4e versnelling

Bericht door Evan_s » 16 jan 2012, 10:31

Haiko schreef:Mocht er nog iemand interesse hebben in een bak met een langere 4e versnelling, laat het dan maar ff weten.
Omgebouwd naar tripode of nog in een bipode bak?

Plaats reactie