aanvang winterklus 601RS

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

aanvang winterklus 601RS

Bericht door exionman »

door omstandigheden wat later begonnen met de grote winterklus
- nieuw gemodificeerd stuurhuis van een 1.1 in de 601 wat spelingsvrij zou moeten zijn
- nieuwe versnellingsbak met langere 4
- cilinders een maat op laten boren (honen)
- nieuwe zuigers er in (MTK rennsportkolben) met 2 zuigerveren
- in de zuigers een 3e poort maken ( voor 3e spoelkanaal cilinders, is al aanwezig )
- nieuwe pistonpennen ( sterker en lichter )
- licht vliegwiel 3100 gram ( i.p.v. 6250 gram )met race koppelingsplaat en meer druk +/- 30%
- koppelingsgleitlager vervangen door een gekogellagerde uitvoering
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door Erik »

Gaat het eindelijk gebeuren ;)
Succes met de ombouw!
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door Evan_s »

Ik dacht dat je dat er allemaal al in had zitten.

Wat voor 3-kanaals-cilinders heb je? Met een `aangebouwde` extra spoelpoort of een `goot` in de cilinder gefreesd? Kan het even niet anders omschrijven ;)

Wat is het voordeel van de zuigers met 2 zuigerveren? Betere timing doordat je het gat voor de 3e spoelpoort hoger kunt plaatsen?
exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door exionman »

ik rij al met 3 kanaals cilinders maar heb door het harde rijden en veel toeren draaien teveel ruimte in de cilinders dus daarom honen ik heb de rennkolben genomen omdat deze van modern materiaal zijn met minder uitzettingscoefficient de 2 zuigerveren zorgen voor minder weerstand
ik heb een ingefreesd 3e kanaal
of het kanaal in de zuiger hoger gaat worden moet ik eerst nog nameten
ik zal morgen wat foto's maken
Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door Evan_s »

exionman schreef:ik zal morgen wat foto's maken
Top!

Ik ga namelijk een set cilinders en zuigers (laten) bewerken met een 3e kanaal volgens de 45ps anleitung. Hoe meer extra info, hoe beter. De Duitse fora zijn er niet altijd even duidelijk in namelijk.
exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door exionman »

verschil oude zuiger en nieuwe zuiger poort 4mm hoger gemaakt
Afbeelding

nieuwe zuigers / pistonpennen / rolkooien 136 gram lichter als standaard
Afbeelding
Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door Evan_s »

exionman schreef:nieuwe zuigers / pistonpennen / rolkooien 136 gram lichter als standaard
Ik wist niet dat dat nog zoveel kon schelen!

Heb je ook een foto van je cilinders?
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door oldschool »

Ik ben benieuwd wat je dit alles gaat opleveren! succes!
exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door exionman »

de topsnelheid is nu +/- 145 km/p
met de nieuwe bak met langere 4 hoop ik de kruissnelheid op 120 te krijgen i.pv. 100
de motor zal door het lagere gewicht van de zuigers sneller op en af toeren zijn en sneller reageren op het gas
het vliegwiel is nog 1100 gram lichter als een getuned vliegwiel waardoor de motor ook sneller reageerd
ik heb ook een nieuwe 2in1 uitlaatbocht vanaf de motor met een grotere diameter
als de cilinders terug zijn van het honen zal ik er een foto van maken
Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: aanvang winterklus 601RS

Bericht door oldschool »

Dat is heel wat, ik heb respect voor alles wat je tot nu toe beeikt hebt met de trabi ook kwa uiterlijke tuning. ga zo door.
Plaats reactie