Mijn motorrevisie

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
huub

Mijn motorrevisie

Bericht door huub » 16 mar 2019, 17:26

Beste Trabant rijders,

Vorige week zaterdag merkte ik een vreemd geluid aan de motor. Er zat een zwaar punt in de krukas.
Na het eea eens bekeken te hebben ben ik begonnen met de revisie.

Tijdens de demontage was het wel even schrikken.
De kogels vielen zo uit de krukas....
Het vliegwiel en de afdichting waren flink ingesleten..
Totaal gaar.
Had s morgens nog ruim 90 km gereden....En flink doorgereden.
Ruim 15 jaar geleden heb deze motor samengesteld met oude gebruikte onderdelen.
Het motorhuis was inwendig trouwens goed vettig van de 2 Tactolie

In de loop van de week begonnen met de montage van de motor.
Goede gebruikte krukas, inlaatschuiven, een ander alu. huis, nieuwe zuiger/cylinders, ander vliegwiel.
Ontsteking op 3 mm gezet.
De tripodebak is ook gewisseld. De synchro.ring voor de 2e gang was slecht aan het worden.
De Trabant loopt nu keurig, veel geruislozer, en kalmer, met minimaal gepingel. Wist niet wat me overkwam...
Heb nu ongeveer 40 Km gereden.

De carburateur heb ik ook aangepakt.
Zag er mooi schoon uit, vlotter/ventiel was goed evenals de sproeiers. Geen aanslag of vuiligheid.
Nu rij ik zeker een jaar of 4 met E 10 benzine gemengd met Action 2 Tact olie.
De auto wordt regelmatig gebruikt ongeveer 50 Km per week.

Ik zal zeker E 10 blijven rijden met Action 2 Tact olie.
Al de horrorverhalen hoe slecht E 10 toch wel is....
Ik heb het niet gezien bij deze onderhoudsbeurt.

Grt Huub
Laatst gewijzigd door ruton op 16 mar 2019, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel wat meer toegespitst op de inhoud

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Trabant revisie

Bericht door Trabantenaar » 16 mar 2019, 17:52

E10 zorgt voor groene aanslag in je carburateur en rubber delen kunnen ervan vergommen.
Vooral bij trabanten die veel stilstaan geeft dit problemen.
Met verse slangen en pakkingen kom je al een heel end. Maar alleen met regelmatig gebruik kun je je sproeiers en vlotterbak relatief schoon houden.
Het is bij e10 gebruik zelfs aan te raden om wat benzine in je vlotter te laten staan en niet de vlotterbak leeg te rijden zoals vele mensen doen.

Reden van dit probleem: Ethanol verdampt en laat residu achter (groene aanslag) Dus je kunt het beter nat houden.
2takt olie zorgt er enigszins voor dat de benzine wat beter gebonden blijft. Maar een aanrader is het niet.
Octaanboosters zijn al helemaal af te raden.

Wat betreft je action olie...

Probleem zit hem in dat de action 2t olie die niet geschikt is voor Trabant blokken. Deze is te dun.
Ja het geeft een mooi olielaagje aan de binnenkant van je blok, maar alle delen die het echt nodig hebben hebben een tekort aan olie omdat deze gewoon niet aan de specificaties voldoet. Daarom zijn je lagers waarschijnlijk ook kapot gelopen en de afdichtingen kunnen er ook niet tegen.

Action olie in combinatie met oude gebruikte onderdelen (lagers en inlaatschuiven moet je gewoon vervangen voor nieuw als je de boel open hebt) is helemaal een dooddoener.

Action olie is leuk als reserveflesje voor de nood als je onderweg door je goeie olie heen bent. Maar niet om je Trabant blok continu op te laten lopen.

Er zijn vele met motorschade en ernstige verkoolde blokken je voor gegaan. En helaas steken ze het allemaal op iets anders dan de olie.
Terwijl olie het bloed van je blok is!
Zonder goeie olie = vragen om problemen. En je merkt het meestal pas na een paar jaar gebruikt.

Action olie om geld te besparen... Als je graag regelmatig een blokrevisie wilt doen ben je uiteindelijk veel duurder uit dan gelijk de juiste olie te gebruiken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie