Tank ontroesten en sealen met Fedox, Fertan en Tapox

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Tank ontroesten en sealen met Fedox, Fertan en Tapox

Bericht door eeuwige_student » 26 aug 2016, 23:01

Straks heb je een roestvrije tank met gaten!

ruton
moderator

Re: Tank ontroesten met Fedox, Fertan en Tapox

Bericht door ruton » 27 aug 2016, 00:43

Dan wordt het een hoofddeksel
In de vooravond heb ik de thinner eruit laten lopen en opgevangen. Nieuwe liter erin gegooid en in Heerlen naar de opening van Cultura Nova wezen kijken.
Bij terugkomst was er toch het nodige uitgelopen, de hele werkbank lag vol thinner met dito lucht, maar toen ik het restant eruit liet lopen was dat wel schoon.
De stal wordt momenteel geventileerd en de tank staat achter in de tuin. Morgen nog eens schoon spoelen en dat kijken of de coating erin kan.

Voor die 2K-coating moet ik in elk geval twee keer roeren. Eerst de coating zelf tot een homogene massa roeren, en als de hardener erbij gaat, moet dat ook goed gemengd worden. De vijftalige brochure dreigt met afschrikwekkende voorbeelden als ik niet netjes roer.
Het loopt me nu al dun door de broek...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 aug 2016, 11:22

Nou, als je dat blik Tapox opent, zie je dus een klont gummi op sap. Klöße auf Suppe. Ik heb een inbussleuteltje op de accuboormachine gezet, maar dat gaat letterlijk erg moeizaam.
Als ik de druppels Tapox van mijn rubberen handschoenen (geen chemische aanduiding, alleen Made in France en een merknaam in onleesbaar sierlijke letters) veeg, zie ik wel dat het rubber op die plekken wat opgezet is.

Overigens is in die bijgeleverde brochure de Nederlandse vertaling van het Duits erg slordig gedaan. Zowel het Duits als het Engels melden dat het Tapox/TX10-mengsel in de koelkast bij 4ºC nog 12 uur houdbaar is, maar in Nederlandse koelkasten blijft het maar vier uur goed.
Ik verwacht echt geen vloeiend proza dat zich als een spannende thriller wegleest, maar dit is gewoon fout overtikken. Het mocht zeker niks kosten, want hier is met de pet naar gegooid. Maar dan weer wel luxe drukwerk op 120grams lakpapier. :cry:

Intussen is een oud keukenmixertje, merk Ruton, tegen spetters afgeplakt en ga ik het roeren daar maar eens mee proberen, want het moet echt een homogene massa zijn voordat de TX10 er in mag. Wie goede connecties met een verfzaak heeft, kan daar eens vragen of het blik even in de schudmachine mag.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 aug 2016, 19:01

Het aftellen is begonnen. In de middag van 1 september zou de coating droog moeten zijn.

Het voordeel van een keukenmixer boven een boormachine met een inbussleutel is dat het mengen een stuk rustiger en effectiever gaat. En als er drie paar identieke gardes in de keukenla liggen, is het niet erg als je het meest versleten paar in de stal gaat gebruiken. Niettemin ging er toch wel wat over de rand.
Afbeelding
Ook de Ruton van vlees en bloed bleef niet geheel van spetters verschoond...

Het ingieten van het Tapox/TX10-mengsel is het probleem niet, maar als je de tank alle kanten opdraait, kom je er wel achter dat de tankdop ontworpen is om aan de bovenkant te zitten...
Afbeelding
Die ijzermenie-achtige druiperij is dus best wel agressief voor de lak. Achteraf zonde van al die bussen zwarte lak...

Afbeelding
De droogopstelling. Ik heb de ventilator wel nog even op drie doppen gezet zodat die iets hoger boven de vulopening staat. Zoals jullie zien is er zelfs voor bewaking gezorgd.
Nadat ik het gereedschap met thinner heb schoongemaakt, bleken er wat 'thinnerriviertjes' in de coatinglaag te zitten. Dat zijn de vluchtige stoffen die verdampen, maar de tank niet uit kunnen en dan weer ergens neerslaan. De oplossing is de massa weer over die riviertjes te laten spoelen en vervolgens wel goed te ventileren. Daar moet je dus meteen mee beginnen! Ik denk dat dat nu wel gegarandeerd is. Nu, na een paar uur ziet het oppervlakte er mat en droog uit, en ben ik niet meer bang voor die breukvlakken.

Na een uurtje heb ik -Aagje- even in de tank gekeken, en dat was maar goed ook, want een hoekje achterin leek vergeten. Dus weer de smurrie terug erin en naar die hoek laten lopen. Hopelijk droogt het nu goed.

Verder moest ik toch even gevolg geven aan die Hollandse gierigheid die het zonde vond om het mengsel dat over is ongebruikt weg te gooien, dus er zijn nog even snel wat dingen ontvet en met deze menie ingesmeerd. Zoals mijn roestige oud ijzerbak...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 sep 2016, 02:13

D'r rust geen zegen op die tank.
De Tapox had de lak op de buitenkant behoorlijk aangevroten en dat begon ik net weer een beetje toonbaar te krijgen, lazert die tank tijdens het drogen van het muurtje op het beton. Deuken op alle hoeken! Qua buitenkant kan ik effectief weer opnieuw beginnen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 sep 2016, 20:15

Geef Murphy gewoon een tas koffie!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 sep 2016, 21:04

De afgelopen dagen heb ik een paar keer de hoeken met filler bespoten en dat is vanmiddag weer gladgeschuurd. Daarna is er weer een eerste laag zwart op gegaan. Die mag nu een beetje uitharden.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 09 sep 2016, 21:05

ruton schreef:lazert die tank tijdens het drogen van het muurtje op het beton..
En 1 van de katten is nu zwart ipv grijs? :lol:

Balen man! Is de coating aan de binnenzijde nog intact, of is die flexibel genoeg om zo'n impact op te vangen?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 sep 2016, 21:08

Die lijkt me inderdaad aardig rubberachtig. Muurtje is ook maar kniehoog.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 okt 2016, 18:45

't Is vooralsnog een vlag op een modderschuit, maar de tank zit weer in de auto.
Afbeelding

Omdat de grote banjo (Ring-Schlauchnippel) bij de carburateur onder een schuine hoek staat doe je er goed aan eerst die te monteren en daarna pas de banjo aan het kraantje. Anders is de kans aanwezig dat je die aan het kraantje toch los moet halen omdat de slang verdraaid zit.
Afbeelding
Maar let wel op: vast is vast! :oops:

Plaats reactie