Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtimers

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door eeuwige_student » 09 nov 2012, 23:25

op autoweek gevonden:

Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB. Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk. Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 10 nov 2012, 01:56

Toch wel een beetje want ik heb geen eigen terrein om mn trabantje op te zetten... dat wordt dan een 365 dagenkaart voor mij.

Of ik moet hem onder de hoes zetten (ook 's zomers) , dan zien ze mijn platen niet.

Maar goed... de motor kan er wel op dus het scheelt wel :)
Valves! Who needs Valves?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 10 nov 2012, 10:58

Veel auto's zullen van straat verdwijnen. Aan de andere kant, dat je moet betalen als je een heel jaar een parkeerplaats bezet is ook niet vreemd.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 10 nov 2012, 11:32

Al die halfgare import Merdedes 190D's zal ik niet missen straks :)

ErikvG

Bericht door ErikvG » 10 nov 2012, 13:56

Maar het blijft een rare regeling. Vrijstelling was juist om het erfgoed te behouden en als 2de argument dat door de jaren heen er al genoeg voor de auto is betaald (ergens in Europa :))

Aan de andere kant... ja, ik gebruik een plek op de straat en 'spaar' me een stalling uit.

Eerst nu maar eens afwachten wat de regeling precies gaat worden en emailen dat een dagenkaart niet voor iedereen handig genoeg is.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 10 nov 2012, 15:37

hoe werkte die 60dagen kaart dan vroeger? Moest je dan van te voren aangeven wanneer je wilde rijden? Over vrijheid gesproken...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 10 nov 2012, 17:08

Nee, je moest de kaart bij je hebben en de aantekening maken voordat je wegrijdt.

Als ze je aanhouden zonder dat de juiste datum op je kaart staat krijg je een boete.

We gaan dus vaak aangehouden worden om onze kaart... tenzij ze iets via Internet verzinnen natuurlijk.

GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT » 10 nov 2012, 19:53

waardeloze rukregeling dus. Met name voor mensen die een Benz van 32 jaar hebben en gewoon belasting betalen. Die worden de hele dag aangehouden, zeker in het vroege voorjaar en herfst, want oh oh oh, zou deze schobbejak misschien al 60 dagen gereden hebben!?
Ik zeg: 100 eu/jaar voor alle auto's ouder dan 35 jaar en 2 jaar wegenbelasting voor importklassiekers. Da's een goeie Benzbuffer, laat ruimte voor echte klassiekers (ook die hele enkele daily driver van 35+ jaar, die wel liefhebber moet zijn, want dat doe je niet voor je lol) en laat klassiekerrijders, die ook gewoon de openbare weg gebruiken, ook een bedrag betalen. Zo'n regeling is duurzaam (als in: kan lang mee), eerlijk, minimaliseert misbruik en minimaliseert de papierwinkel.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 10 nov 2012, 19:58

Tsja... als wij hier de wereld moeten redden dan komt het allemaal wel goed :)

yupmettrabi960

Bericht door yupmettrabi960 » 10 nov 2012, 20:05

Onder wijlen Wilders was alles beter

Plaats reactie