Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtimers

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door Erik » 16 apr 2013, 09:05

Dit kleine zinnetje "Tevens is bij het kwarttarief schorsen niet mogelijk." geeft mij de meeste vragen.
Als schorsen niet meer mogelijk is, blijft de APK plicht ook geldig. Een auto restaureren of wegzetten over meerdere jaren wordt dan onmogelijk.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door trammelanto » 16 apr 2013, 09:25

De overheid heeft het over normen en waarden.... echter weten ze de laatste jaren als een soort van olifant in een porseleinkast alle leuke dingen voor de mensen weg te kapen of af te schaffen. Dat stemt de burger somber en vervolgens verlangt die zelfde overheid dat we massaal gaan consumeren om de economie een impuls te geven.... Tja. De economie in de oldtimersector is in ieder geval voorlopig naar de knoppen.

Het mooie is dat de oldtimerbelangenorganisaties in de jaren '90 al aan hebben gegeven dat de vrijstelling voor MRB voor oldtimers een probleem dreigde te worden ten aanzien van de nieuwkomers, te weten de zogenaamde youngtimers. Er was toen al vrees voor misbruik van de regeling, echter wilde de overheid destijds ook niet luisteren en is ze weer verder gegaan met slapen.

Nu liggen er vanuit de belangenorganisaties weer goede voorstellen op tafel, echter wordt er nu ook niet geluisterd/meegedacht. Het overheidsapparaat wat straks nodig zal zijn om de belasting te innen/administreren of om een dagenkaart bij te houden, kost waarschijnlijk net zoveel als dat de belastingheffing zal gaan opbrengen.... Maar goed, we zullen het maar verder afwachten. Ik verwacht een regeling waarbij al doende van alles wordt veranderd en bijgesteld omdat er weer eens niet goed over nagedacht is..... Daar zijn de afgelopen jaren al meer voorbeelden van geweest.

Overigens ben ik niet verbitterd ten aanzien van de overheid, maar ben ik de wispelturigheid en het welles-nietes van de afgelopen jaren meer dan moe. Het wordt tijd dat we bestuurders krijgen met een visie en met lef!

Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door tijs » 16 apr 2013, 11:58

Erik schreef:Dit kleine zinnetje "Tevens is bij het kwarttarief schorsen niet mogelijk." geeft mij de meeste vragen.
Als schorsen niet meer mogelijk is, blijft de APK plicht ook geldig. Een auto restaureren of wegzetten over meerdere jaren wordt dan onmogelijk.
dat kan dus ook niet... dus dat zal zo ook vast niet door kunnen.... er zijn bosjes mensen die meer jaren projecten hebben staan... die kunnen niet allemaal zomaar apk plichtig worden terwijl ze nu geschorst staan.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4447
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door ruton » 16 apr 2013, 12:50

Als we nou eens allemaal met een AA-keneken gingen rijden...

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door trammelanto » 16 apr 2013, 15:44

Oranje Boven Joost!! Maar mijn Trabant is blauw.... hoe moet dat nou?!? :lol:

Groetjes,
Marco

NB. Wellicht dat mijn himmelblauwer Trabant , evt voorzien van een AA kenteken, beter bij de blauwe belastingenveloppen past, die wellicht binnenkort op een zeker adres in Wassenaar op de mat zullen vallen.... Want als je dit kabinet moet geloven; leuker of makkelijker kunnen ze het echt niet maken!!!
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

RvdH
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2012, 18:59
Locatie: Enschede

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door RvdH » 16 apr 2013, 16:29

Zolang het duurt, duurt het. :) Ik kreeg van de week iig een brief dan m'n Trabant vanaf 11 juni a.s. in aanmerking komt voor vrijstelling van de MRB.

Old-timers die voor dagelijks gebruik worden gebruikt zie ik meer als een tijdelijk probleem. Uiteindelijk gaat het gros van die auto's toch niet zo lang mee en lost het probleem zich 'vanzelf' op. Wat mij betreft laten ze dus gewoon de leeftijd per jaar een jaar oplopen, eventueel zelfs tot 50 jaar oid.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4447
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door ruton » 16 apr 2013, 16:50

Ik zit me wel eens af te vragen welke lobbyisten onze ouwe karretjes nou zo nodig van de weg willen hebben. Miljeuk is zo'n grijsgedraaide drogreden, als ik in mijn ene auto zit, zit ik niet in de ander: Ik kan maar met één auto tegelijk vervuilen. En het is ook niet zo dat ik een nieuwe auto zou kopen als de oldtimer weg gaat. Als de industrie zo denkt, is dat wel een erg domme misrekening.

Wie heeft er (op de lange termijn) baat bij zo'n verschraling van het wagenpark?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door Haiko » 16 apr 2013, 16:54

Misschien heeft het te maken met het feit dat er minder nieuwe auto;s verkocht worden. Ik kan me voorstellen dat de grote autofabrikanten hier achter zitten met smeergelden voor de overheid. Minder oude auto's, dan worden we strax wel verplicht een nieuwe te kopen, al dan niet op afbetaling... Omdat er dan geen keuze meer is...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4234
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door eeuwige_student » 16 apr 2013, 21:29

In het kader, blijf bij de bron, hierbij de 6 varianten die Weekers in zijn brief aan de kamer heeft voorgesteld:

1. Variant ingebracht door de alliantie: Dit betreft het voorstel om de
leeftijdsgrens voor de MRB-vrijstelling per 1 januari 2014 in één keer te
verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder en heffen van LPG-toeslag en
dieseltoeslag in de structurele situatie.
Deze variant gaat gepaard met een zeer groot budgettair beslag dat ten
opzichte van Regeerakkoord richting € 153 mln loopt. Voordeel van de variant
is dat leeftijdsgrens van 30 jaar versneld wordt gerealiseerd. Nadeel van de
variant is dat het structureel op hoofdlijnen overeenkomt met handhaving van
de huidige vrijstelling. Deze variant is uitvoerbaar. Deze variant doet weinig
om het gebruik van vervuilende auto’s terug te dringen.

2. Variant vrijstelling benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van
diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder; Deze variant gaat gepaard met
een groot budgettair beslag, te weten € 30 mln. en is uitvoerbaar en leidt tot
minder gebruik door diesel- en LPG-auto’s jonger dan 40 jaar aangezien zij
onder de reguliere MRB vallen. Bezwaar van deze variant is dat er geen rem zit
op het aantal kilometers. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt
daar nog een budgettair beslag van € 6 mln. bovenop, waardoor het totale
budgettaire beslag op € 36 mln. uitkomt.

3. Gelijk aan variant 2, maar dan met kwarttarief voor benzine van 30 jaar en
ouder en kwarttarief voor diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Een 25%
MRB-tarief (inclusief opcenten) voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en
voor diesel en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder. Deze variant kost € 16 mln. en
is uitvoerbaar. Een subvariant hiervan is dat het kwarttarief niet wordt
geheven over de brandstoftoeslag en dan kost deze variant € 19 mln. Deze
subvariant is alleen uitvoerbaar indien op korte termijn een besluit vallen. De
groep auto’s die veel kilometers maakt, diesel- en LPG-auto’s jonger dan 40
jaar, vallen onder de reguliere MRB. Bezwaar van deze variant is dat er geen
rem zit op het aantal kilometers. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke
komt daar nog een budgettair beslag van € 3 mln. bovenop, waardoor het
totale budgettaire beslag op € 19 mln. respectievelijk 22 mln. uitkomt.

4. Vrijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar. Deze variant kost € 15 mln.
Deze variant is uitvoerbaar en leidt tot minder gebruik door benzine, diesel- en
LPG-auto’s jonger dan 40 jaar aangezien zij niet langer onder de vrijstelling
vallen. Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt daar nog een
budgettair beslag van € 1 mln. bovenop, waardoor het totale budgettaire
beslag op € 16 mln. uitkomt.

5. Een 30-dagenkaart voor auto’s van 30 jaar en ouder;
Deze variant houdt in dat voor een personenauto of bestelauto van 30 jaar en
ouder gekozen kan worden voor een 30-dagenkaart. De dagenkaart is alleen
toegankelijk voor een oldtimer indien tegelijkertijd schorsing voor een
kalenderjaar wordt aangevraagd. In beginsel is de oldtimer geschorst (in ieder
geval voor de MRB) met uitzondering van de dagen waarop men met de
oldtimer van de weg gebruik maakt nadat de bewuste dag op de dagenkaart
digitaal van te voren is aangevinkt. De dagenkaart is gekoppeld aan de
oldtimer en geldt voor een kalenderjaar. Aangezien de 30-dagenkaart wordt
gekoppeld aan schorsing door de RDW, is het bedrag voor schorsing aan de
RDW verschuldigd. Daarnaast zal een vast bedrag aan MRB voor de
dagenkaart verschuldigd zijn dat in de orde van grootte van € 100 zal liggen.
De dagenkaart kan worden uitgevoerd door de RDW. Naast de dagenkaart
heeft men ook de keuze om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te
schorsen. Inherent aan deze variant is dat voor oldtimers die het gehele jaar
op de openbare weg worden gestald, MRB moet worden betaald. In de regel
zal het dan niet gaan om een kostbare oldtimer. Mede gelet op een aantal
grote projecten dat thans loopt bij de RDW, is nu nog niet duidelijk of de
dagenkaart per 1 januari 2014 in werking kan treden. Deze variant leidt wel
tot enige stijging van de structurele uitvoeringskosten, omdat extra toezicht
noodzakelijk is. Toezicht zou plaats moeten vinden op basis van
camerabeelden. Het budgettaire beslag van deze variant komt uit op € 11 mln.
Voor motoren en vrachtauto’s en dergelijke komt daar nog een budgettair
beslag van € 3 mln. bovenop door uit te gaan van invoering van het
kwarttarief, waardoor het totale budgettaire beslag op € 14 mln. uitkomt.

6. Een heffing op basis van gereden kilometers voor 30 jaar en ouder;
Deze variant lijkt geen reële optie aangezien dit de invoering van ‘kastjes’ in
oldtimers vergt. Dit kan niet op instemming van de oldtimeralliantie rekenen
(kostenaspect en aantasting authenticiteit). Daarnaast zorgt dit voor
administratieve lasten en bovendien substantiële uitvoeringskosten voor de
Belastingdienst.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4234
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Petitie ter behoud van belastingvrijstelling voor oldtim

Bericht door eeuwige_student » 16 apr 2013, 21:34

Mij valt op dat de kosten voor de 30 dagen kaart (€ 100 + kosten schorsing) hoog zijn. Dan is de 25% variant nog goedkoper en veel minder werk!

Plaats reactie