De nieuwe regeling voor MRB??

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1218
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door Andries » 24 apr 2013, 19:52

Dit wordt naar waarschijnlijkheid de nieuwe MRB-regeling:

De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt in het nieuwe plan opgetrokken naar 40 jaar. Dat was 25 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kan echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aan worden gevraagd, maar dan mag daar tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet mee worden gereden. 

 Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de leeftijdsgrens van diesels en auto’s op LPG gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. De oude schorsingsregels blijven van kracht. Daarmee is de dagenkaart van de baan. 



Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken. De genoemde maanden december, januari en februari worden waarschijnlijk als de meest geschikte wintermaanden gezien, een tijd waarin vele liefhebbers van oldtimers hun trotse bezit in de stalling hebben staan en 'dagelijks oldtimerrijden' op die manier kan worden ontmoedigd.

'Het gaat heel erg pijn doen'
Volgens de alliantie (van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging) steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber toch zwaar worden getroffen. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.



Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. 

De brief met het nieuwe plan van staatssecretaris Weekers zal vanavond, woensdag 24 april, naar de Tweede Kamer gaan. Donderdag is er overleg. In hoeverre de bemiddeling van ex-minister De Jager een rol heeft gespeeld bij het nieuwe plan, is niet bekend. Vanochtend werd bekend gemaakt dat Weekers hem gevraagd had te bemiddelen. De Jager bezit zelf een oldtimer
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4191
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door Haiko » 24 apr 2013, 19:55

daar kan ik wel mee leven... 40j dat zijn mijn wagentjes inmiddels al...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4072
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door eeuwige_student » 24 apr 2013, 21:00

Mijn jongste is 47 jaar, als ik mijn 1.1 niet meetelt. Dus ik kan ermee leven.

RvdH
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2012, 18:59
Locatie: Enschede

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door RvdH » 24 apr 2013, 21:52

"Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken."

Zou dat niet gewoon zijn omdat vanwege de huidige overgangsregeling een auto minimaal 26 jaar zou moeten zijn om onder de noemer old-timer te vallen?

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door ErikvG » 24 apr 2013, 22:01

Mijn motor is 38 jaar in 2014. Dat wordt dan kwarttarief en een kale plek in het gras.

De Trabant is van '72 dus die ontspringt de dans
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 912
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door trabant601 » 24 apr 2013, 22:13

Ik kan er goed mee leve ik denk dat de auto's die 40 jaar en ouder nu meer geld waard worden door deze nieuwe regeling .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4072
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door eeuwige_student » 24 apr 2013, 22:19

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum 24 april 2013

Betreft Alternatieven afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers

Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen van 17
april jl. is onder meer gesproken over mijn brief van 15 april jl. over afschaffing van de vrijstelling
motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers.1 Tijdens dat overleg heb ik toegezegd een ultieme poging
te doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van
rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Ik zou daarover de Kamer uiterlijk vandaag informeren zodat de
oldtimerbranche zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de fiscale behandeling van de oldtimer met
ingang van 1 januari 2014.

De afgelopen week is intensief overleg gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te
weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Het verheugt mij u te kunnen melden dat
we uiteindelijk tot een breed gedragen alternatief zijn gekomen dat door de vertegenwoordigers van de
oldtimerbranche wordt gesteund en dat naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die uw
Kamer heeft aangegeven. Dit alternatief ziet er als volgt uit.

Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het
betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is
de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).
Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat
betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPGinstallatie
en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is. Indien auto’s met
ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de
overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.

Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in mijn brief van 15 april jl., de liefhebber
te ontzien terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders)
gerichter raakt. Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven
de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het
maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar.
Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt
voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag
worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel
oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het
overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast
het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Hoewel als gevolg van de voorgestelde overgangsregeling de budgettaire derving van deze variant
tijdelijk hoger is dan ik in eerste instantie voor ogen had, heeft dit alternatief als voordeel dat het
overgrote deel van de oldtimers die per 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en die niet
dagelijks gebruik van de weg maken, worden ontzien door middel van de invoering van het afgetopte
kwarttarief in de MRB. De structurele kosten van de voorgestelde maatregelen bedragen € 16 miljoen
(optie 4 van de eerdergenoemde brief van 15 april jl.). Dit structurele niveau wordt bereikt in 2028.
Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in
14 jaar aflopend naar nihil in 2028.

Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014. De Belastingdienst zal
tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling met ingang van 1 januari 2014 van
toepassing kan worden.

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4072
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door eeuwige_student » 24 apr 2013, 22:20

Toch wel jammer dat de staatssecretaris van financiën niet kan rekenen. 2013 - 40 jaar = 1963?

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1218
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door Andries » 24 apr 2013, 22:29

@ES: dat komt omdat het hier om een jaartal gaat en niet om miljoenen :twisted:
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4072
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door eeuwige_student » 24 apr 2013, 22:33

wel een afwijking van 0,5%.

Plaats reactie