De nieuwe regeling voor MRB??

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
trammelanto

Re: De nieuwe regeling voor MRB??

Bericht door trammelanto » 27 apr 2013, 21:38

Nou nou heren, alsof het hier allemaal zo slecht is.... Wie luxe wil moet ervoor betalen, zo simpel is het. En aangezien we in Nederland in grote luxe leven, zullen we ervoor betalen ook!

Voor wat betreft de MRB regeling is er in mijn ogen een mooi en deugdelijk besluit genomen. Het misbruik ten aanzien van de vorige oldtimer MRB regeling zat vooral in de categorie van na circa 1974. Hoewel ik geen oordeel wil vellen over wat wel en niet klassiek is, denk ik dat de meeste echte oldtimers toch wel gekoesterd zullen worden.

In ieder geval hebben we wel duidelijkheid voor de komende tijd! Ik ben er in ieder geval blij mee en het brengt weer rust in de oldtimer scene.

groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 apr 2013, 10:56

Afbeelding
Voor de benzine-auto's is er met het kwarttarief van maximaal €120,- nu 'rust'.
Voor de diesel- en LPG-oldtimers heeft F.Bashir van de SP nog twee moties ingediend, die op 14 mei in stemming komen. Die categorieën gaan straks tot veertig jaar wel het volle pond betalen. Er zijn daarom moties ingediend om ook voor hen een faire overgangsregeling te bedingen.
SP-kamerlid Bashir schreef:Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf
Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.

Fractievoorzitters:

D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl

Fractiewoordvoerders:

e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl

Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.

Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.
Het is niet verkeerd om wat met Bashirs oproep te doen, want ons rijdend industrieel erfgoed is meer dan alleen maar open Engelse tweezitters. Juist de bestelversies die al minder populair zijn hebben te lijden onder deze onnodig zware belasting.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 28 apr 2013, 19:03

Voor onze Trabanten valt het allemaal wel mee maar sommige zware jongens die op LPG rijden zijn gauw 2 à 3000 euro per jaar kwijt. Dan is het echt niet leuk meer!

Je kan natuurlijk de LPG eruithalen maar die zit er vaak nog maar pas in...
Valves! Who needs Valves?

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 29 apr 2013, 07:16

LPG eruit halen wilt zeggen dat je meer aan benzine kwijt bent ...

gewoon jammer dat velen nu genaaid worden, terwijl 't eigenlijk vooral is om misbruik van de regeling (al die stink mercedessen die gewoon zakelijk gebruikt worden) te voorkomen.

Maargoed, er is altijd een kleine groep mensen die 't verziekt voor de rest. Wat het onderwerp ook is, die stelling geldt altijd.
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 apr 2013, 11:31

trabart schreef:Maargoed, er is altijd een kleine groep mensen die 't verziekt voor de rest. Wat het onderwerp ook is, die stelling geldt altijd.
Inderdaad. Nog geen driehonderd kabinets- en kamerleden die zeventien miljoen mensen keer op keer uitleveren aan de -veelal buitenlandse- multinationals, in dit geval aan de auto-industrie, die blijkbaar denkt dat wij wel een nieuwe auto van haar kopen als ze onze oldtimers wegpest.

wido-foto
Contacteer:

Bericht door wido-foto » 29 apr 2013, 12:02

Gewoon een seizoenskenteken invoeren net als in Duitsland... of de leeftijd verhogen naar 35, vallen al die vieze stinkmercedessen buiten de boot1
Oude liefde roest niet!!!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 29 apr 2013, 12:10

Ik vermoed dat er uiteindelijk wel weer iets veranderd. Aangezien de rest van europa een leeftijd hanteert van 30j, dus dat zal vanuit brussel wellicht weer worden aangepast.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mel

Bericht door mel » 15 mei 2013, 15:25

'K snap al die ophef niet hoor, mijn Gabor staat op dec 1959 .... :lol: niet eens een APK-tje nodig ...

ErikvG

Bericht door ErikvG » 16 mei 2013, 00:23

Sommige Trabantjes zijn ook gratis hoor. Alleen mijn motor is straks ineens 2 jaar lang geen klassieker meer met zń 38 jaar....

Gelukkig heb ik geen US musclecar met een 4liter 8cylinder of zo... die zijn echt aan de beurt. Ik blijf het een stomme regeling vinden.
Valves! Who needs Valves?

jantje146

Bericht door jantje146 » 16 mei 2013, 10:09

en uiteindelijk gaat straks IEDEREEN betalen ook de trabantjes :D
liever gelast
als geleased

Plaats reactie