Kabel tussen aanhanger en trekhaak?

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Plaats reactie
Haiko
moderator

Kabel tussen aanhanger en trekhaak?

Bericht door Haiko » 16 aug 2014, 21:30

Wat voor soort kabel moet er volgens de wet tussen de aanhanger (max 750kg) en de trekhaak zitten? Mijn DDR aanhanger heeft geen reminrichting.

Wat hebben jullie ertussen zitten?

Daar ze de laatste tijd actief aan het controleren zijn op wegen van en naar de stort....
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Kabel tussen aanhanger en trekhaak?

Bericht door eeuwige_student » 16 aug 2014, 23:00

Als het geem reminrichting heeft, moet het een stevige kabel zijn die de aanhanger kan trekken als die toch van de koppeling schiet. Ik had er ooit een dun losbreekkabeltje, maar daar was oom agent het niet mee eens.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 16 aug 2014, 23:29

Ik heb er nu een losbreekkabel en een ketting tussen, maar ben bang dat de cops daar idd niet blij van worden.
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 aug 2014, 01:01

Haiko schreef:Daar ze de laatste tijd actief aan het controleren zijn op wegen van en naar de stort....
"Dan dump je het ergens anders". Als ze milieudelicten willen uitlokken, moeten ze het vooral zo doen.

Overigens heb ik de laatste tijd nogal wat snoeihout in een zeil gebonden en dat op de Dachgarten naar de afvalstraat gereden. Voor aanhangers gaat het tarief per as, maar voor een imperiaal hebben ze blijkbaar geen tarief, dus ik kan kosteloos doorrijden... Afbeelding

Rij anders even langs een tankstation waar ze aanhangers verhuren en kijk hoe het daar is opgelost. Je mag toch wel aannemen dat huuraanhangers aan de regels voldoen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 17 aug 2014, 10:02

In Limburg is dat in de natuur storten van afval kennelijk een provinciale
sport. Ik kom uit het noorden...

Ik zal es kijken bij andere karretjes.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 aug 2014, 11:16

Haiko schreef:In Limburg is dat in de natuur storten van afval kennelijk een provinciale
sport. Ik kom uit het noorden...
Voor de echte provinciale Limburgse sporten moet je eens zoeken op "De vriendenrepubliek" van Joep Dohmen...

Bij mijn eigen en de buurgemeenten herkennen ze inmiddels mijn mailadres als ik weer een afvaldump doorgeef, die ik bij het joggen tegenkom. Als het geen indoorlandbouwresten zijn, is het meestal wat bouwafval dat lang geen volle aanhanger is en waarvoor men dus liever niet de volle prijs wenst te betalen.

Bij zo'n aanhangerinspectie in Friesland komt toch het woord 'bonnenquotum' bij me op. En los van de aanhanger moet het trekkend voertuig ook de volledige voorziening hebben, dunkt me.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 17 aug 2014, 11:22

Ik heb zo'n beugel op de trekhaak zitten, nu alleen nog het gewenst kabeltje...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 17 aug 2014, 12:45

Gewoon een stevige ketting pakken.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 29 aug 2014, 20:57

De regels zij verwarrend omdat de hulpkoppeling (dikke staalkabel, geen ketting!) voor aanhangers <750KG sinds 2009 niet meer verplicht was als deze niet op de aanhanger gemonteerd zat. Zit-ie er wel dan ben je verplicht hem te gebruiken.

Maar het is weer oppassen geblazen. Sinds 1-1-2014 zijn ze weer wel verplicht! (vandaar de controles denk ik)

De hulpkoppeling moet deugdelijk aan de dissel zijn bevestigd en aan een even deugdelijke haak aan het trekkende voertuig. Over de trekhaak hangen is niet voldoende.
Valves! Who needs Valves?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 06 jan 2015, 21:53

Het is inmiddels gelukt. Bij de locale autospullenwinkel een setje gehaald. Maar goed ook, want de zaterdag erop was er aanhanger controle bij de stort... Zal wel even een foto maken, dan kan iedereen zien wat er eigenlijk ook aan zijn Trabant trekhaak/aanhanger moet zitten wil je geld besparen bij de overheid. Setje koste meende ik iets van 15 euro. Een bonnetje van oom agent is zo;n 10x duurder...

Plaats reactie