Tol in Duitsland: PKW-Maut

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Plaats reactie
ruton
moderator

Tol in Duitsland: PKW-Maut

Bericht door ruton » 03 jan 2019, 16:22

Verbazingwekkend eigenlijk dat de zoekfunctie hier nog geen topic over geeft.

Automobilisten die vanaf oktober 2020 over de Duitse Autobahn willen rijden, moeten vanaf dan tol gaan betalen.

Punt van kritiek uit de buurlanden was en is, dat de Duitse autobezitter via de Kfz-Steuer wordt gecompenseerd, maar de buitenlandse het volle pond betaalt, dat tot €130,- per jaar; €50,- voor twee maanden en €25,- voor een tiendagenkaart kan oplopen. O.a. Nederland en Oostenrijk willen juridische stappen ondernemen, maar dat kan pas wanneer het echt is ingevoerd.
Los van wat jantje of pietje er van vind, wil je als automobilist natuurlijk wel weten waar je aan toe bent.

E.e.a. staat in een overzicht uit april 2018 op AutoBild en op kfz-steuer-info.

Daaruit pik ik het volgende:
➤ Wer zahlt die Pkw-Maut?
Inländische Halter von Pkw oder Wohnmobilen sollen für das knapp 13.000 Kilometer lange Autobahnnetz und das 39.000 Kilometer lange Netz der Bundesstraßen Maut zahlen – Pkw-Fahrer aus dem Ausland nur auf den Autobahnen. Kraftfahrzeuge von Personen mit Behinderungen, die ganz oder teilweise von der Kfz-Steuer befreit sind, werden auch von der Infrastrukturabgabe befreit. Das gleiche gilt für Motorräder, Elektroautos oder Krankenwagen.
Buitenlandse personenauto's en campers betalen dus alleen op de autobahn. De Bundesstraße (die er itt Nederland meestal naast ligt) blijft gratis. Vrachtauto's betalen wel voor de Bundesstraßen.
➤ Was zahlen EU-Ausländer?
Halter von nicht in Deutschland zugelassenen Pkw können Vignetten laut BMVI über eine App, das Internet oder an "physischen Zahlstellen" (z.B. Tankstellen im Grenzbereich) erwerben. Hierbei müssen die Nutzer die technischen Daten selbst deklarieren und ihr Fahrzeugkennzeichen angeben. Wer keine technischen Daten angibt, zahlt den jeweils höchsten Preis (130 Euro für die Jahresvignette, 50 Euro für die Zweimonatsvignette und 25 Euro für die Zehntagesvignette). Nach Erwerb der Vignette wird das Fahrzeugkennzeichen im System freigeschaltet. Wer bei Falschangaben erwischt wird, muss nicht nur die Differenz zwischen zu zahlendem und tatsächlich gezahltem Betrag berappen, sondern zusätzlich auch noch ein Verwarn- oder Bußgeld bezahlen. Wie hoch das sein wird, ist noch unklar. In der Tabelle finden Sie die entsprechenden Abgabensätze.
Stufe Abgabensätze
..... Jahresvignette ... 10-Tagesvignette ... 2-Monatsvignette
1 .... 0 bis < 20 Euro.... .... 2,50 Euro.... .... 7 Euro
2 .... 20 bis < 40 Euro.... .... 4 Euro.... .... 11 Euro
3.... 40 bis < 70 Euro.... .... 8 Euro .... .... 18 Euro
4.... 70 bis < 100 Euro.... .... 14 Euro.... .... 30 Euro
5 .... 100 bis < 130 Euro.... .... 20 Euro.... .... 40 Euro
6.... ... ... 130 Euro.... .... 25 Euro.... .... 50 Euro
De volgende vraag is dan natuurlijk in welke Stufe een auto valt en wat voor soort Stufe het is. Ik ga er vooralsnog van uit dat hier de emissienormen worden bedoeld. Die zijn ook in 6 hoofdgradaties verdeeld en de Duitse Wikipedia legt dat uitgebreider uit dan je misschien zou willen.
Het slechte nieuws is dat een oldtimer sowieso in het hoogste tarief valt. (wikipedia), ook hier wordt het voor de Duitsers verrekend, en ik ben benieuwd of er een advocaat zal opstaan die stelt dat een oldtimer fiscaal met pensioen is en dus ook van deze belastingen vrijgesteld dient te worden.
We zullen het zien.

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Tol in Duitsland: PKW-Maut

Bericht door Trabantenaar » 03 jan 2019, 17:44

Het is pas geleden weer uitgesteld.
Dit is al eerder gebeurt, dus ik denk niet dat het in 2020 gaat lukken om het in te voeren.

LKW maut is al sinds zomer 2018 ook op de Bundestraßen geldig trouwens. Maar ik vraag me af hoe ze dat nagaan. Heb nog nergens kasten gezien of camerabruggen zoals je op de snelweg wel eens ziet.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Re: Tol in Duitsland: PKW-Maut

Bericht door ruton » 03 jan 2019, 22:50

Ik heb het eens aan de Duitsers gevraagd: een Trabant valt onder de Euronorm 0. Dat is de duurste klasse, blijkt.
Vooralsnog kunnen we van deze tarieven uitgaan:
Jahresvignette mit Benzinmotor:
Euro 0/1/2/3 € 6,50 je angefangene 100ccm Hubraum
Euro 4/5 € 2 je angefangene 100 ccm Hubraum
Euro 6 € 1,80 je angefangene 100 ccm Hubraum
Met 595cc ben je dus op jaarbasis € 39,- kwijt. En voor een 1.1 zit je op €71,50 per jaar.

Een heel jaar is wat veel van het goede?
Kurzzeitvignetten
Tarifgruppe: Kosten gemäß aktuellem Gesetz - (Geplante Kostenanpassung)
10-Tages-Vignette
wenn Jahresvignette zwischen 20 und 40 Euro kosten würde: 5 Euro ------- (4 Euro)
2-Monats-Vignette
wenn Jahresvignette zwischen 20 und 40 Euro kosten würde: 16 Euro ------- (11 Euro)
Voor de 1.1:
10 dagen:
wenn Jahresvignette zwischen 70 und 100 Euro kosten würde: 15 Euro (14 Euro)
2 maanden:
wenn Jahresvignette zwischen 70 und 100 Euro kosten würde: 30 Euro (30 Euro)

Plaats reactie