Trabant (niet APK-waardig) invoeren

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Plaats reactie
HPoi

Trabant (niet APK-waardig) invoeren

Bericht door HPoi » 07 mar 2019, 14:26

Hoi Trabant-kenners,

Ik ben in de toekomst (wellicht) van plan een Trabant te kopen in het buitenland. (binnen EU)
De toekomstige Trabant wordt waarschijnlijk een niet rijdend, dus niet APK-waardig Trabantje welke ik wil opknappen.

Als ik zo'n Trabant dus koop en de grens overbreng en hem hier in een garage zet, moet ik dan binnen een bepaalde termijn langs de RDW of mag dat ook na restauratie? Wat is verstandig?

Dan nog de BPM; de Trabant moet aangegeven worden bij de Belastingdienst voor evt. een luttig bedrag aan BPM. Moet dat dan ook direct na inver of na restauratie en kan aangeven bij de Belastingdienst alleen na keuring bij de RDW, of maakt dat niets uit. Een hoop vragen, maar met alleen RDW.nl kom ik er niet geheel achter. :P
Broem! Broem!

ruton
moderator

Re: Trabant (niet APK-waardig) invoeren

Bericht door ruton » 07 mar 2019, 15:29

Hallo HPoi,
welkom hier.

Sinds ik het laatst bij een invoering van een Trabant betrokken was, zijn de regels meermaals veranderd.
Even uit het blote hoofd -en dus met het nodige voorbehoud, als ik het fout heb dient dat gecorrigeerd te worden!

Er is een schouw bij de RDW, waarbij de identiteit van het voertuig wordt vastgesteld, en er is een APK-keuring, waarmee je dan de weg op mag. Het lijkt me dat je vanaf de schouw aan je voertuigverplichtingen (BPM, houderschapsbelasting, verzekering) vast zit. Om van deze overheid fiscale cadeautjes te krijgen moet je immers multinational zijn.
Mijn ervaring is wel, dat als je iets vergeet, "ze" je echt wel eraan weten te herinneren.

Volgens mij kun je gerust 'in het geheim' een auto restaureren en pas daarna met het eindresultaat bij de RDW voorrijden. Die zien ook liever iets moois dan een smerige hoop roest. En ze kunnen toch niet nagaan of je een vrachtje in Nederland restaureert, of dat dat wordt gedaan voordat het voertuig ook maar één wiel over de grens heeft gerold.

Maar als je eerst schouwt en daarmee de zekerheid van een kenteken hebt, weet je in elk geval dat je er vroeg of laat hier de weg mee op mag.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 07 mar 2019, 20:37

BPM is niet meer van toepassing, daar zijn inmiddels alle Trabanten simpelweg te oud voor. (25+ officieel volgens de wet BPM vrij, en bij ouder dan 17,5 jaar is de restbpm eigenlijk al 0, dus betaal je sowieso ook niks )

Je kunt idd gewoon opknappen en daarna pas naar de invoerkeuring brengen.

Voor op kenteken krijgen hoeft een auto niet APK waardig te zijn.
Het is tegenwoordig geen schouwing en keuring meer in 1. Maar beide afzonderlijk en de apk hoeft zelfs niet bij de rdw zelf.
Ik weet niet eens of het op dit moment nog wel gecombineerd kan worden. Dat zou je bij de rdw moeten navragen.

Maar zonder geldige apk dien je hem direct te schorsen als die op kenteken staat. Gelukkig kan dat tegenwoordig (of binnenkort) meerjarig. Anders mag je idd de staatskas spekken bij een niet-belastingvrij exemplaar en is verzekering ook verplicht.

Bij de RDW zien ze het liefst je auto voor een restauratie. Als ze zelf het chassisnummer nog moeten schoonmaken durven ze het eerder te accepteren dan wanneer alles er spik en span uitziet (ivm de voor de rdw ongebruikelijke manier van chassisnummer bij onze Trabanten)
Mocht er een nieuw nummer ingeslagen moeten worden ben je trouwens gelijk een stuk duurder uit.
Beste is om een keuringsstation te gebruiken dat vaker Trabanten gekeurd heeft.
Ik begreep uit je voorsteltopic dat je uit regio Tilburg komt. Daar zitten meerdere Trabant liefhebbers die vaker importeren of in elk geval vaker met dat bijltje gehakt hebben.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

HPoi

Bericht door HPoi » 07 mar 2019, 23:03

Duidelijk wel, bedankt. In Sprang-Capelle zit een Trabant steunpunt zag ik.
Broem! Broem!

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 mar 2019, 02:51

HPoi schreef:
07 mar 2019, 23:03
Duidelijk wel, bedankt. In Sprang-Capelle zit een Trabant steunpunt zag ik.
Klopt, Joris.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie