Oldtimer en Umweltzone

Hoe moet je nu een Trabant invoeren? Vraag het hier !
Trabant 601S 1987
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jun 2011, 22:40
Locatie: Enschede

Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Trabant 601S 1987 » 05 aug 2011, 19:14

Twee vragen:

Mijn Trabi is van 1987, zou volgend jaar Oldtimer worden. Ik hoor wisselende verhalen over de vraag of ik dan wel of niet meer belasting moet gaan betalen. IFAservice Zuid zei dat in juni daarover een definitief besluit zou worden genomen.
Een ander vertelde me dat de ANWB had gezegd dat die vrijstelling van belasting niet meer gaat gelden.

Een andere vraag: Krijgt mijn Trabi sowieso een oldtimerstatus los van de vraag of er wel/geen wegenbelasting moet worden betaald? Hoe kom ik daar achter? Salco van Running Dutchmen zei je met een NL Oldtimerstatus net als in Duitsland gewoon in de Umweltzone kunt rijden.

Groet,

Roald, Enschede

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4190
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 05 aug 2011, 19:22

Als je auto een toelating heeft van voor 1978 kun je volstaan door een copy van je kentekenbewijs achter de voorruit te leggen. Dan heb je toegang tot de umweltzones. Is je auto JONGER als 30j, dan kom je de umweltzones NIET in! (een auto in Duitsland is ook pas als oldtimer erkend na 30j, vandaar)

Auto's met een toelating van NA 31-12-1986 worden NIET meer belastingvrij in nederland.

Dus met een auto met een oude BLAUWE kentekenplaat is van voor 1978, dus vrije toegang tot de umweltzones. Met zo'n lelijke gele plaat... helaas pindakaas...
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4190
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 05 aug 2011, 19:27

zie ook hier: viewtopic.php?f=21&t=385" onclick="window.open(this.href);return false;
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4067
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door eeuwige_student » 05 aug 2011, 20:34

De overheid kan het niet makkelijker maken, maar de regelgeving is wel goed verstopt. In de beantwoording van de schriftelijke vragen over de z.g. autobrief, gedateerd 23 juni 2011 door de staatssecretaris van Financiën, mr. drs. F.H.H. Weekers staat het volgende te lezen:

"De leden van de fractie van de PVV vragen of het klopt dat auto's die ouder zijn dan 25 jaar straks voor het volle tarief MRB moeten gaan betalen.
De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren. Dit betekent dat alle voertuigen die op of na 1 januari 1987 op kenteken zijn geplaatst dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Dit is het gevolg van het amendement Cramer c.s. bij het Belastingplan 2009."


Het betreffende amendement luidt als volgt:

Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 komt met ingang van 1 januari 2012 te luiden:

b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987, en die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;

Toelichting
Dit amendement bewerktstelligt een wijziging in de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een beperking van de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen rijwaardigheid van moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere auto’s, op reguliere basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder energie-efficiënt zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van de vrijstelling verstorende effecten hebben op de invoering van de kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2012. Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst tot gevolg vanaf 2012. Het vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Voor de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd op € 3 miljoen in 2012, € 10 miljoen in 2013, € 16 miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en € 28 miljoen in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is rekening gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen tariefstijging van de motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de provincies wordt de opbrengst geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5 miljoen in 2013, € 7,5 miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in 2016.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4099
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door ruton » 05 aug 2011, 20:38

Wat een kromme redenering in die toelichting. Feit is dat het meeste energieverbruik van een auto in de productie en de sloop ervan zit, dus hoe langer je met een eenmaal geproduceerde auto blijft rondrijden en hoe langer je de sloop uitstelt, hoe beter voor dat miljeuk.
Maar ja, die gulzige schatkist, hè...

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4190
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 05 aug 2011, 20:40

kortom:
Bijlagen
youre-screwed-Cdbbc.jpg
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4067
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door eeuwige_student » 05 aug 2011, 20:44

Ach, eerlijk gezegd vind ik het wel een goede regeling. Kijk maar eens op de snelweg hoeveel Mercedessen uit 1985 en 1986 er met nieuwe kentekens rondrijden. Allemaal omdat het goedkoop is.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4190
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 05 aug 2011, 20:45

zeker als je dan ook nog bedenkt, wat er achter het stuur zit...
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4190
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door Haiko » 06 aug 2011, 20:16

maar, eh van plan om met je 601 naar Berlin te rijden?
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4067
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Oldtimer en Umweltzone

Bericht door eeuwige_student » 06 aug 2011, 21:46

Hier in het roergebied zijn anders ook verschillende gebieden waar de 2 takter niet meer welkom is.

Plaats reactie