Voortgang aan de Framo

Alles i.v.m. de Wartburg, Barkas, Framo, Melkus, Robur, Garant, Sachsenring, EMW en... komt hier.
Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4223
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door eeuwige_student » 26 dec 2012, 22:05

Ziet er al netjes uit. De keuring wil trouwens nog een ketting hebben om de klep mee vast te zetten dat die niet over het kenteken kan hangen indien de klemmen losschieten.

Verder veel succes met de voorruit, je hebt hetzelfde systeem als bij de p70. Alleen kan ik op de foto's niet zien of je ook het rubber tussen de carosserie en het aluminium hebt gedaan.

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1226
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door Andries » 26 dec 2012, 22:40

Het rubber profiel ligt ahw op de aluminium strip. Zit tussen het aluminium en de carrosserie alleen kit, geen rubber.
Dat van die extra ketting houd ik even in gedachten, maar dat deel waar de kentekenplaat op komt zit nog niet gemonteerd en ik meende dat het kenteken dan net onder de klep zou komen, maar weet het nog niet zeker.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4223
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door eeuwige_student » 26 dec 2012, 23:31

Grappig. Bij de p70 zit het zelfde alu profiel in het hout gespijkerd. Tussen de carrosserie en het aluminium zit echter nog een rubber profiel nr 4116 zie bijlage. http://www.waltermisselwitz.de/PKW/1111_P70.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat met de extra ketting weet ik omdat de RDW daar in het verleden bij een B1000 ooit een opmerking over had gemaakt. Iedere ketting kan daarvoor volstaan.

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1226
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door Andries » 26 dec 2012, 23:52

En het raam zit dan in profiel 2375. Zou best kunnen dat dat bij de Framo ook zo hoort, alleen bij mij zat er kit tussen het profiel en de carrosserie. Heb het ook maar weer zo gedaan omdat er dan minder kans is op vocht tussen het profiel en het hout.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4223
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door eeuwige_student » 26 dec 2012, 23:59

Ja klopt. Ik had al even gekeken naar detailfoto's op de website van Jens, maar ik kon daar bij een framo het rubber niet vinden. Op de website van Misselwitz staat het ook niet bij de framo rubbers.

http://www.waltermisselwitz.de/Nutzfahr ... _Framo.pdf

Ik denk dus dat deze afwerking alleen voor de p70 is. (Ik denk echter dat kit zeker beter tegen water is).

Gebruikersavatar
GertjanT
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jun 2011, 14:48
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door GertjanT » 28 dec 2012, 12:24

Bij mijn V901/2 zat er ook geen rubber tussen alu lijst en het hout, ook gewoon kit.
Maar Andries, als jij niks meer kunt met die voorruit, dan zou ik die op termijn wel willen proberen. Ik ben er nu nog lang niet aan toe, maar omdat ik de hele cabine uit elkaar heb liggen en een deel van het hout nog moet vervangen, heb ik meer vrijheid in het passend maken. Ook zag ik dat de velg van mijn reservewiel van een Wartburg is, niet van een Framo. Als je dus geen koper kunt vinden, dan wil ik wel 1 velg van je overnemen. Ik ga de velgen pas ergens in de lente laten coaten, het heeft dus allemaal geen haast.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4223
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door eeuwige_student » 28 dec 2012, 13:15

Toch grappig dat twee ifa voertuigen met hetzelfde soort constructie een andere oplossing hebben. Ook wel bijzonder dat de oudere framo's kit gebruikten, terwijl de kit destijds zeer slecht was. Zo staat in de p70 boeken dat alle kitdichtingen een probleem waren omdat er nog geen goede kit was.

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1226
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door Andries » 28 dec 2012, 17:16

@Gertjan:
Ik laat een andere voorruit maken vlg mal. De andere ruit heb ik inmiddels al aan een andere Framo-bezitter verkocht die dezelfde vrijheid had als jij. Velgen heb ik genoeg liggen en ook nog 1 hele nette band.
@ES: Idd apart, maar ik denk dat ze bij de P70 op de hoogte waren van de slechte kitafdichtingen en daarom voor de oplossing met het rubberprofiel gekozen hebben in de hoop dat dit een betere bescherming zou bieden.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4223
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voortgang aan de Framo

Bericht door eeuwige_student » 28 dec 2012, 18:38

Rubber geeft zeker minder troep bij de montage, maar of het ook beter is, ik betwijfel het!

Plaats reactie