Pagina 1 van 3

NL-kenteken

Geplaatst: 27 nov 2010, 17:07
door Andries
De laatste tijd is er veel te doen geweest ivm het verkrijgen van een NL-kenteken voor een oldtimer, afkomstig uit het buitenland.
Sinds augustus is de eis nl. dat de originele papieren aanwezig dienen te zijn, anders krijg je geen NL-kenteken. Op zich niks nieuws, want een paar jaar terug zou ik al eens een oldtimer kopen en dan op kenteken zetten, maar eerst even geïnformeerd. Toen werd er al gezegd dat je altijd de identiteit en afkomst moet kunnen aantonen. Maar met de nieuwste regeltjes wordt het moeilijk om een "schuurvondst" op de weg te krijgen. Gelukkig is de FEHAC druk doende om toch een versoepeling hiervoor te krijgen.

Maar, anders is het bij auto's waarbij de originele papieren wel aanwezig zijn. Heel vaak worden auto's gerestaureerd en dan ter keuring aangeboden. Het resultaat is dan vaak dat je toch geen kenteken krijgt en dit geldt dan met name voor auto's die zijn opgebouwd uit een chassis en losse opbouw zoals de Framo. Je kan dan nl niet aantonen dat het allemaal origineel is.
Dat is dan ook de reden dat je vaak Framo's op MP tegenkomt: volledig gerestaureerd met originele papieren maar geen NL-kenteken. Staat ook vaak bij: Leuk als reclame-objekt.
Het beste is in zulke gevallen voordat je aan een restauratie begint je auto aan te bieden bij de RDW voor een "identiteits-onderzoek". Je moet dan natuurlijk wel over de originele papieren beschikken. Dit onderzoek kan ook bij je aan huis gedaan worden.
Ik heb dit ook laten doen voordat ik met de restauratie begon van de Framo en volgens de keurmeester is dit ook de enige manier om een kenteken te krijgen. Nadat de gegevens zijn gecontroleerd wordt het complete kentekenbewijs gefotografeerd, evenals de auto en bepaalde details zoals het motornummer e.d.. Ook komen er 2 loodjes aan het chassis te hangen, die bij de kentekenkeuring nog aanwezig dienen te zijn.

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 28 nov 2010, 09:56
door p60k
Je kunt ook via een duitser de auto in duitsland weer laten aanmelden, er duitse papieren bij organiseren en dan weer in Nederland met die nieuwe papieren naar de RDW.

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 21:38
door trabantman1966
Dat kan inderdaad, want als die daar is toegelaten moet het hier ook gebeuren.

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 21:58
door Andries
Ja, maar het gaat er om dat je ALLE papieren er bij moet hebben en het maakt niet uit of het DDR-papieren zijn. Die omweg hoeft niet meer. Die keurmeester die hier geweest is heeft dat duidelijk gezegd: de ex-DDR valt gewoon onder de EU en wat daar weg komt kan gewoon een kenteken krijgen als de papieren maar in orde zijn.

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 22:11
door eeuwige_student
dan is zijn lezing wel anders dan van zijn bazen...

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 22:18
door Andries
Die regeltjes mbt DDR zijn vorig jaar versoepeld, niet te verwarren met inkomplete papieren.
Immers: het DDR-kenteken vd Framo is ook geaccepteerd.
Ik heb hem er specifiek naar gevraagd.
Hmmm, heb er toen ook op het oude forum nog melding van gemaakt.
Kijken of ik die nog kan vinden

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 22:28
door Andries
En gevonden:
http://trabant.forumup.com/viewtopic.ph ... bant#60923

Maar om te voorkomen dat dit kwijt raakt bij forumup:
Nou, ik heb net een keurmeester van de RDW hier gehad en deze vraag voorgelegd.
Het verhaal van geen kenteken kunnen krijgen is onzin, want het land van herkomst is gewoon een EU-lidstaat, ook al bestaat de DDR niet meer. Het is inderdaad wel een tijdlang onmogelijk geweest, maar dankzij de EU is alles makkelijker geworden.
Wel moet je ten alle tijde de herkomst kunnen aantonen middels de originele papieren (Fahrzeugbrief) en vooral ook geen plaatjes verwijderen!
En kortgeleden zijn al die regels weer soepeler geworden, waardoor je dus geen U-bocht konstruktie via Duitsland meer hoeft toe te passen.

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 29 nov 2010, 22:31
door trabantman1966
Dat is dus duidelijk :)

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 30 nov 2010, 19:41
door eeuwige_student
De Framo is toch van voor 1973? Dus die kon gewoon op ddr papieren?

Re: NL-kenteken

Geplaatst: 30 nov 2010, 23:03
door Andries
klopt, maar ook van na 73 moet vlg deze keurmeester geen probleem meer zijn.