Reddingspoging "Sjors"

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
paul snip
Contacteer:

Reddingspoging "Sjors"

Bericht door paul snip » 26 jan 2013, 20:50

Door toeval ben ik eigenaar van een Trabant 601 uit 1989 geworden.

Via mijn andere hobby (quadrijden en repareren/tunen van quads) kwam ik in contact met iemand die een Trabantje had staan. Zijn vrouw wilde er vanaf. Dus werd de Trabant mij aangeboden voor 300 euro.

Ik heb Trabantjes altijd lollige autootjes gevonden. Daarnaast heb ik wel "iets" met Oost Europa.

Dus oprijauto gepakt en Trabantje op gaan halen.

De auto heeft West Duitse papieren en is tot 2011 in roulatie geweest. Laatste HU dateert van begin 2011. Het ding staat al zeker een jaar stil, maar is rijdend gekomen en weggezet.

Aangekomen bij de verkoper was de staat wel ff schrikken. Vies, groen en onder een laag sneeuw. De rechter langsdrager onder de bodem is verrot en de wielkasten rechts vertonen ook behoorlijke rotsporen. Links is alles veel beter. Daar hoeft sowieso geen nieuwe langsdrager onder. Remmen zitten vast en de auto start uiteraard niet. Dilemma, meenemen of laten staan?

De verkoper deed er vlot 100 euro af. Dus voor 200 euro toch maar meegenomen.

Thuis aangekomen een beetje benzine in de tank gedaan, startkabels erop en het ding startte na enig aandringen zowaar.

Sjors was niet dood, Sjors leeft!

In eerste instantie was het plan om Sjors donor te maken en te slopen. Maar na nadere inspectie ga ik toch een poging wagen Sjors weer gezond te maken.

Langsdrager is reeds besteld. Net als wat spul om de lekkende benzinekraan en carburateur te fixen. Lasapparatuur en laservaring zijn aanwezig... dus we zullen zien... wordt vervolgd.

"Sjors" is een idee van mijn vriendin. Genoemd naar de Trabant uit de film "Go Trabi Go".

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door paul snip op 30 jan 2013, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hast du Hammer, Zange, Draht, kommst du bis nach Leningrad"

ruton
moderator

Re: Reddingspoging "Sjors"

Bericht door ruton » 26 jan 2013, 21:11

Welkom hier.
Aan de bouwstijl van de schuur te zien, zit je ergens in het bovenin het oosten van het land?
Overigens waren die elf* Sjorsen uit de film himmelblauw. Maar dat doet aan de lol die je ermee kunt hebben niets af.
paul snip schreef: Zijn vrouw wilde er vanaf.
Maar je kreeg hem toch niet zo mee?

*zoveel hebben ze er voor die rolprent versleten.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 jan 2013, 00:48

Welkom, een keer wassen en het is een andere auto om te zien! Als je kunt lassen zijn de problemen wel te overzien. De dorpels en instappen zijn als plaatwerk goed aan te komen!

paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip » 27 jan 2013, 12:01

De bedoeling is om de Trabant eerst zover klaar te krijgen dat hij weer legaal de weg op kan. Qua laswerk hoef ik dan alleen maar de rechter langsdrager te vernieuwen. Remmetjes gangbaar maken en wat andere kleine dingetjes.

In eerste instantie is een totale restauratie niet de bedoeling. Als het enigzins kan wil ik de duroplast beplating niet verwijderen. En proberen de roestschade aan de rechter wielbakken zo te herstellen. Heeft iemand dat eerder zo gedaan? Volgens mij zit alleen aan de bovenkant over een lengte van ca 10 cm een gat. En dan alleen rechts. Links lijkt gewoon hard te zijn. De langsdrager ook. De instappen heb ik ook nog geen rot aan kunnen ontdekken.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 27 jan 2013, 13:32

welkom hier!

Om de roestschade goed te kunnen bekijken en te herstellen zou het wel verstandig zijn de duroplast delen eraf te halen. Anders kom je er niet goed bij. Heb ik zelf ook al eens gedaan, ging prima.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 jan 2013, 13:43

Ik zou het er ook afhalen. Als je dit voorzichtig doe, is het niet noodzakelijk om het opnieuw te spuiten. Wel kan je beter bij de dorpel (de lasnaad zit namelijk onder het duroplast).

paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip » 27 jan 2013, 22:22

Sjors is vandaag in bad geweest en ziet er nu al een stuk frisser uit. Ik denk dat ik aan de rechterkant de spatborden toch maar ga verwijderen. De constructie ziet er eenvoudig uit. Dus dat moet lukken.

Qua wielkasten lijkt de linkerkant veel beter te zijn. Linksvoor is de wielkast 100%. Linksachter zit er aan de bovenkant een heel klein gaatje in.

Aan de rechterkant zit het duroplast gewoon los. Dus dit is aardig minder.

Ik heb al een aantal mooie restauratieverslagen gelezen hier op het forum. Vooral deze vind ik heel mooi:
Afbeelding

Het begint dus een beetje te kriebelen om er echt weer wat moois van te maken. In plaats van de slechtste stukken aan te pakken en er gewoon in te gaan rijden. Ik ben autotechnicus (Wegenwacht) en heb veel laservaring. Nu nog de tijd en het doorzettingsvermogen vinden ;)

Schone Sjors:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door paul snip op 30 jan 2013, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 jan 2013, 22:25

Maak maar een paar foto's van je rotte plaatsen, dan voorzien wij ze wel van nuttige tips!

Traab

Bericht door Traab » 28 jan 2013, 16:50

Altijd mooi om te zien wat een poetsbeurt doet met zo'n wagentje!
Ook leuk dat dakraampje.
Veel succes verder!

paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip » 28 jan 2013, 18:39

Sorry voor de grote foto's. Op mijn scherm passen ze makkelijk in het forum.

Vandaag heeft de pechduivel toegeslagen. Het motortje gestart. Benzine 1:30 erin gedaan. Tijdje laten lopen. Hij plofte wat in de inlaat (schijven?). Maar toen een geratel. Ik dacht dat de ventilator ergens tegen aan liep. En toen was 't gebeurd. Motor draait zwaar nu.

Nu kost het vervangen/repareren van een motor ook de hoofdprijs niet. Maar of het allemaal de moeite waard is? Zeker icm met het werk aan de bodem.

Positief nieuws is dat ik inmiddels wel een beetje verknocht ben geraakt aan "Sjors" en als deze niet te redden is, zoek ik er een donor bij. Er gaat een Trabant komen. Dat staat vast!

Plaats reactie